دعوت از بخش خصوصی برای مشارکت در طرح‌های صنعت نفت

مدیرکل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌های وزارت نفت بر ضرورت مشارکت هرچه بیشتر بخش خصوصی در اجرای طرح‌های صنعت نفت تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، پرویز سنگین امروز (شنبه، ۲۲ اردیبهشت‌) در آیین نخستین نشست هم‌اندیشی پیمان‌های مشارکت عمومی و خصوصی در صنعت نفت که در روز پایانی بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت برگزار شد، گفت: مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های صنعت نفت و همسو با منویات مقام معظم رهبری درخصوص بهره‌گیری از توانمندی‌های بخش خصوصی در حوزه‌های مهم اقتصادی، تدوین اسناد همسان پیمان‌های مشارکت عمومی ـ خصوصی در اداره کل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌ها، از اوایل اردیبهشت سال ۱۴۰۲ در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: در مرحله نخست، نشست‌هایی با شرکت‌های تابع وزارت نفت و شرکت‌های بخش خصوصی فعال در حوزه نفت برگزار و تجربه‌های این شرکت‌ها درباره پروژه‌های خانواده PPP بررسی شد.

مدیرکل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌های وزارت نفت با بیان اینکه در فاز دوم، با تشکیل کارگروه خبرگان متشکل از متخصصان عرصه مشارکت عمومی ـ خصوصی اعم از متخصصان صنعت نفت و دیگر وزارتخانه‌ها ازجمله وزارت نیرو، خبرگان این عرصه به‌ کار گرفته شدند، گفت: در کارگروه یادشده، همه پروژه‌های صنعت نفت که با روش PPP قابل اجرا بود بررسی و سه محور به‌عنوان اولویت مشخص شد.

سنگین تصریح کرد: مخازن ذخیره‌سازی نفت خام و میعانات گازی، تأمین پمپ، کمپرسورها و توربوکمپرسورها و سرانجام نیروگاه‌ها، تصفیه‌خانه‌ها و تأسیسات آب‌شیرین‌کن ازجمله اولویت‌های تعیین‌شده به‌ شمار می‌آید.

وی با اشاره به اینکه تا پایان شهریور امسال شاهد ابلاغ نخستین گروه از اسناد همسان مشارکت عمومی ـ خصوصی خواهیم بود، بیان کرد: در فاز سوم، تهیه اسناد مخازن ذخیره‌سازی نفت خام و میعانات گازی در دستور کار قرار گرفت که تاکنون ۳۸ نشست دراین‌باره برگزار شده است.

در ادامه، امیرتیمور کلالی، رئیس اسناد همسان پیمان‌های وزارت نفت، ضمن ارائه گزارشی مختصر از روند اقدام‌های انجام‌شده برای جذب بیشتر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در صنعت نفت، به اهم محورهای پروژه‌های BOT ازسوی سرمایه‌گذار اشاره کرد و گفت: تأمین منابع مالی موردنیاز پروژه، خدمات طراحی و مهندسی، تأمین کالا و تجهیزات، ساختمان و نصب، پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی، آزمایش عملکردی، بهره‌برداری و نگهداشت از مخازن در دوره بهره‌برداری ازسوی سرمایه‌گذار و سرانجام انتقال مالکیت مخازن ذخیره‌سازی به سرمایه‌گذار، از اهم محورهای اشاره‌شده است.

وی بررسی موافقت‌نامه ساخت، بهره‌برداری و واگذاری معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی، بررسی موافقت‌نامه مشارکت عمومی - خصوصی سازمان مدیریت برنامه‌ریزی، بررسی اسناد قراردادی مشارکت عمومی - خصوصی وزارت نیرو و تشکیل کارگروه عمومی و فنی تدوین را از اهم اقدام‌ها و فازهای انجام کار دانست.

امضای ۹ موافقت‌نامه و قرارداد در قالب الگوهای مشارکت عمومی - خصوصی

امیر مقیسه، معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران، در ادامه برگزاری آیین نشست هم‌اندیشی پیمان‌های مشارکت عمومی و خصوصی در صنعت نفت به اهم طرح‌های شرکت ملی نفت ایران در قالب الگوهای مشارکت عمومی - خصوصی اشاره کرد و گفت: تدوین قرارداد خرید خدمات فرآورش نفت خام با اعتباری بالغ بر ۵۲۲ میلیون دلار، تدوین قرارداد خرید خدمات شناور به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار، تدوین قرارداد خرید خدمات ذخیره‌سازی نفت خام با اعتباری بالغ بر ۲۲۰ میلیون دلار و تدوین قرارداد خرید تضمینی خدمات دکل حفاری به ارزش ۹۰۰ میلیون دلار از مهم‌ترین طرح‌های منسجمی است که شرکت ملی نفت در کل شرکت‌های تابعه راهبری می‌کند.

 وی از سرمایه‌گذاری، راه‌اندازی، بهره‌برداری و انتقال کارخانه گاز و گاز مایع در جزیره سیری با شرکت IPMI، خرید خدمات فرآورش نفت خام میدان نفتی منصوری با گروه مهام شرق، خرید خدمات فرآورش نفت خام میدان نفتی قلعه‌نار و خرید خدمات دکل‌های حفاری خشکی و دریا با گروه مپنا، احداث اسکله شماره ۱۰ بندر خدماتی پارس با شرکت فراسکو، خرید خدمات احداث حوض خشک برای انجام تعمیرات زیرآبی با شرکت صدرا و خرید خدمات طرح یکپارچه تعمیرات اساسی ناوگان دریایی شرکت نفت خزر، خرید خدمات دکل‌های حفاری خشکی و انجام عملیات اکتشافی در مناطق عمیق دریای خزر با شرکت حفاری شمال به‌عنوان ۹ موافقت‌نامه و قرارداد شرکت ملی نفت ایران یاد کرد که قرار است امروز در حاشیه آخرین روز از بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت امضا شود.

در پایان این آیین، پیش‌نویس نهایی اسناد همسان پیمان‌های تعمیرات اساسی در صنعت نفت با حضور جمعی از مسئولان دولتی و نمایندگان بخش خصوصی رونمایی شد.

کد خبر 641472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =