بازار نیمه دوم قرن 21 جهان در انحصار صنایع پتروشیمی آفریقـا

پیش بینی می شود قاره آفریقا در نیمه قرن آینده به دلیل شرایط جغرافیایی متفاوت و وجود کارخانه های صنعتی تازه تأسیس، به قدرت عظیمی در صنایع پتروشیمی تبدیل شود.

به گزارش شانا به نقل از واحد منابع و تجزیه و تحلیل اطلاعات شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با توجه به خوراک فراوان برای صنایع پتروشیمی، همچنین جمعیت 900 میلیون نفری و نیروی کار ارزان در قاره آفریقا، این منطقه می تواند محرک بعدی رشد جهانی صنایع پتروشیمی باشد.  

با این که آفریقا دارای منابع نفت و گاز در شمال و در غرب از جمله نیجریه و همچنین بازار توسعه یافته آفریقای جنوبی است، اما به دلیل بی ثباتی سیاسی و اقتصادی، سرمایه گذاران در آن بسیار محتاطانه عمل می کنند؛ کمبود زیرساخت های مورد نیاز سرمایه گذاری در قاره آفریقا بسیار مشهود است و وجود ویروس مرگبار ایدز و دولت های ضعیف از دیگر عوامل مهم سرمایه گذاری نکردن در این قاره به شمار می رود.

به گفته یکی از مدیران مؤسسه مشاوره ای Nexant Chemsystems، شرکت های سرمایه گذار از بی ثباتی و ناپایداری سیاسی و اقتصادی به شدت بیزارند؛ برای مثال می توان به کشور الجزایر اشاره کرد که قوانین دولتی را برای خرید سهام شرکت ها تغییر داد و برنامه های مربوط به فروش سهام طرح های جدید گازی را متوقف کرد.

همچنین با تایید طرح 3 میلیارد دلاری گازی در بندر مدیترانه ای Arzew از سوی شرکت فرانسوی Total و شرکت الجزایری Sonatrach، چشم انداز جذب سرمایه در طرح های پتروشیمی الجزایر بهبود می یابد. 

شرکت Sonatrach در حال برنامه ریزی احداث دو طرح کود شیمیایی مشارکتی و احتمالا یک واحد متانول مشارکتی در Arzew است؛ Yara بزرگ ترین شرکت نروژی تولید کود شیمیایی یک توافقنامه با کشور لیبی برای توسعه واحدهای کود شیمیایی اوره- آمونیاک امضا کرد.

از سوی دیگر حذف تحریم های اقتصادی آمریکا از لیبی، موجب فعالیت شرکت آمریکایی Dow برای کشف فرصت های مناسب سرمایه گذاری مشترک شد؛ لیبی بخشی از استراتژی شرکت Dow برای تأمین خوراک بازار رو به رشد آسیا از مناطق دارای خوراک مزیتی مانند خاورمیانه، آمریکای لاتین و آفریقای شمالی است.

به نظر می رسد قاره آقریقا در 50 سال آینده به دلیل شرایط جغرافیایی متفاوت و وجود کارخانه های صنعتی تازه تأسیس، به قدرت عظیمی در صنایع پتروشیمی تبدیل شود.

اقتصادهای بزرگی همچون چین و هند به آفریقا به عنوان منبع انرژی و مواد خام مورد نیاز کارخانه های خود می نگرند؛ روسیه، خاورمیانه و آمریکا نیز توجه ویژه ای به این قاره دارند، زیرا نیمی از واردات نفت آمریکا از آفریقا تأمین می شود.

مصرف مواد شیمیایی در آفریقا با 900 میلیون نفر جمعیت بسیار بالاست؛ سرانه مصرف پلی الفین ها کم و رشد مصرف سالانه حدود 6 درصد است؛ مصرف مواد غذایی، محصولات پلاستیکی و منسوجات موجب رشد تقاضای پلیمرها از جمله ترموپلاستیک ها، ایزوسیانات ها، الیاف و رنگ ها شده است.

با وجود تولید محصولات پلیمری در شمال و غرب آفریقا، این قاره هنوز به واردات متکی است.

به گزارش Global Consultancy Accenture در سال 2006 میلادی، میزان تولید پلیمرها در آفریقا 3 میلیون تن و در مقایسه با آن میزان مصرف بیش از 5/5 میلیون تن بوده است.

کد خبر 131888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =