مسیر بازپس‌گیری سهم ایران در بازار نفت طی می شود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بازپس‌گیری سهم ایران در بازار جهانی نفت با همکاری وزارتخانه‌ های امور خارجه و نفت محقق می‌شود، زیرا به دلیل تحریمهای ظالمانه سهم ما در بازار نفت کاهش یافت بنابراین بازپس‌گیری سهم نفت ایران در بازار جهانی، مسیری است که طی خواهد شد.

حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز (دوشنبه، 26 بهمن‌ماه) در پاسخ به پرسش خبرنگار شانا در این باره که ایران با تکیه‌بر شرایط پسابرجام تا چه اندازه مصمم به بازپس‌گیری سهم خود در بازارهای جهانی نفت خام است، گفت: ایران به‌عنوان کشوری مهم در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) سهم خود را از بازار جهانی نفت خام باز می ستاند.

وی تصریح کرد: بحث بازپس‌گیری سهم ایران در بازارهای جهانی نفت خام به‌طور طبیعی اتفاق می‌افتد، زیرا به دلیل تحریمهای ظالمانه سهم ما در بازار نفت کاهش یافت و برخی کشورها سهم ما را میان خود تقسیم کردند؛ بنابراین، ایران به‌عنوان کشوری مؤثر و نقش‌آفرین در اوپک سهم خود را بازپس‌ می‌گیرد؛ هرچند این موضوع زمان‌بر است، اما این اتفاق بزودی رخ می‌دهد.

انصاری افزود: بازپس‌گیری سهم نفت ایران در بازار جهانی، مسیری است که طی خواهد شد، ازاین‌رو، وزارتخانه‌های امور خارجه و نفت در این زمینه همکاریهای لازم را انجام خواهند داد تا این هدف محقق شود.

وی در ادامه به سفر ابراهیم رحیم پور، معاون آسیایی و اقیانوسیه وزیر امورخارجه کشورمان به ترکیه اشاره کرد و گفت: این سفر در چارچوب همکاریها و تبادل هیئتهای مستمر میان ایران و ترکیه صورت گرفت و درباره مسائل دو جانبه و منطقه‌ای گفتگوهایی انجام شد که البته سفر موفقی بود.

جابری انصاری تصریح کرد: اراده مشترکی از سوی ایران و ترکیه برای تمرکز بر موارد و منافع گسترده میان دو کشور، دو ملت و مهار و مدیریت برخی اختلافهای موجود وجود دارد، سفر معاون وزیر امورخارجه هم در این چارچوب انجام شد و براساس توافق دو کشور، در 6 ماه نخست امسال پیش رو، مجموعه‌ای از تبادل هیئتها در سطوح مختلف تا عالی ترین سطح در دستور کار دو کشور است که نتایج آن در زمان خود به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد: امیدواریم مسائل اختلافی با سیاست هوشمندانه دو کشور مدیریت و زمینه های مختلف گسترش همکاریها و روابط بین دو همسایه بزرگ و تاریخی که نقش اساسی در منطقه پیرامونی خود دارند، فراهم شود.

وی به موضوع سیاستهای عربستان در منطقه اشاره و عنوان کرد: متاسفانه سیاستی را که عربستان سعودی در سالهای اخیر در منطقه غرب آسیا و در کشورهای همسایه دنبال کرده، سیاست مبتنی بر تشدید بحرانها و تنش آفرینی بوده است.

جابری انصاری در ادامه به روابط سیاسی و اقتصادی میان ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: همواره یکی از آسیبها در روابط دو کشور ایران و روسیه عدم همخوانی سطح روابط عالی سیاسی با روابط اقتصادی بوده، در سابق تلاشهایی صورت گرفت تا حجم مبادلات به سطح روابط سیاسی ارتقا یابد و در شرائط کنونی پسابرجام زمینه گسترده‌تری برای تحقق این هدف فراهم شده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه از تبادل هیئتهای سیاسی، اقتصادی و دفاعی بین دو کشور خبر داد و افزود: سفر حسین دهقان، وزیر دفاع ایران به روسیه در چارچوب همکاریهای دو کشور در زمینه های مختلف است.

وی درباره تشکیل جلسه های هیئت عالی نظارت بر اجرای برجام نیز عنوان کرد: هیئت عالی نظارت بر اجرای برجام به طور طبیعی در همه مراحل اجرا جلسات مرتب خود را خواهد داشت و همه تصمیمهای مرتبط با برجام  از سوی آن اتخاذ خواهد شد.

جابری انصاری تصریح کرد: نشست این هیئت برگزار شده و ساز و کار اطلاع رسانی مصوبه ها و بحثهای این نشستها از سوی این هیئت و همچنین شورای عالی امنیت ملی مشخص می‌شود و در صورتی که تصمیمی گرفته شود نیتجه آن به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

کد خبر 255210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =