تصویب برنامه فرابخشی با تاکید بر مصرف بهینه انرژی تا 5 سال آینده

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: استفاده از برنامه اقتصاد کم کربن در برنامه ششم توسعه به معنای این است که در حوزه محیط زیست طی پنج سال آینده برنامه فرابخشی خواهیم داشت که با تاکید بر موضوع بهینه مصرف انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و حفظ منابع تدوین و تصویب می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، امروز (دوشنبه، 26 بهمن ماه) در هفدهمین همایش ملی معرفی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز که با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در محل سازمان محیط زیست برگزار شد، گفت: دولت یازدهم به رغم مشکلات متعدد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و اشتغال، همواره یکی از مهمترین اولویتهای خود را به موضوع محیط زیست اختصاص داده تا آن جا که رئیس جمهوری محترم بارها اعلام کرد که دولت یازدهم دولت محیط زیست است.

وی با بیان این که دولت اقدامها و گامهای جدی برای حمایت و حفاظت محیط زیست برداشته است، افزود: تصویب برنامه اقتصاد کم کربن در هیئت دولت که به عنوان پشتوانه‌ای مهم در برنامه ششم توسعه مورد استفاده قرار گرفت یکی از همین اقدامهای مهم در حوزه محیط زیست است.

تصویب برنامه فرابخشی با تاکید بر مصرف بهینه انرژی تا 5 سال آینده

ابتکار تصریح کرد: استفاده از برنامه اقتصاد کم کربن در برنامه ششم توسعه به معنای این است که در حوزه محیط زیست طی 5 سال آینده برنامه فرابخشی خواهیم داشت که با تاکید بر موضوع بهینه مصرف انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و حفظ منابع تدوین و تصویب می‌شود، این برنامه در جهت توافقهای جهانی برای کنترل گرمایش زمین و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای فعالیت خواهد کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن یادآوری این موضوع که ایران با ارائه برنامه مشارکت ملی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و تصویب برنامه اقتصاد کم کربن در تلاش است تا رشد اقتصادی سبز داشته باشد، عنوان کرد: بدون شک کشور نیازمند رشد صنعتی، تولیدی، کشاورزی و افزایش ارزش افزوده است، اما نباید به قیمت تخریب و آلودگی محیط زیست تمام شود.

وی اشاره‌ای هم به مصوبه ماه گذشته هیئت دولت برای ارتقای استاندارد پایش خروجی صنایع داشت و گفت: این تلاشها در جهت همگام سازی صنایع با شاخصها و استانداردهای روز جهانی است.

ابتکار با بیان این که ابلاغ سیاستهای کلی محیط زیستی نظام توسط مقام معظم رهبری اتفاق بسیار مهم و پشتوانه‌ای بزرگ برای محیط زیست کشور است، افزود: با توجه به بحرانهای متعدد محیط زیست کشور و تبعات مختلف آنها از جمله آلودگی هوای کلانشهرها، گرد و غبار، تشدید مسائل ناشی از تغییرات اقلیم همچون خشک شدن تالابها و از دست رفتن منایع آبی بسیار به موقع بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: سیاستهای ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، نگاه ویژه رئیس جمهوری به موضوع محیط زیست و توجه دولت یازدهم به این حوزه نشان دهنده همگرایی ملی در حوزه محیط زیست است که امروز با مشارکت و همراهی بخش تولید و اقتصاد کشور گامی جدید نیز در جهت افزایش این همگرای ملی برداشته شد.

وی با تاکید بر این موضوع که در جهان کنونی اقتصاد و محیط زیست دو موضوع جدا از هم نیستند، گفت: به منظور هم راستایی رشد اقتصادی با حفظ محیط زیست باید مدیریت سبز و برنامه‌ریزی و طراحی سبز از ابتدای کار فرآیندهای تولیدی و صنعتی تا انتها را به عنوان یک ضرورت مهم مدنظر قرار دهیم.

ابتکار ضمن اشاره به همکاریهای بین‌المللی صورت گرفته طی دو سال اخیر بویژه با یونیدو در عرصه توسعه اقتصاد و صنعت سبز تصریح کرد: بدون شک حضور در عرصه بین‌المللی بویژه پس از رفع تحریمها از اهداف مهم دولت است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تقویت حضور موثر و استاندارد صنایع و تولیدات کشور در حوزه صادرات را از جمله اهداف اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: از همین رو تلاش می‌کنیم تا در گامهای بعدی و پس از بازگشت صلح و امنیت به منطقه رقابت ملی صنعت سبز را به رقابتی منطقه‌ای و بین‌المللی ارتقا دهیم.

وی ضمن تقدیر از فعالان صنعت و تولید که با درک مسئولیت اجتماعی خود در حوزه محیط زیست در این عرصه فعالیت می‌کنند، افزود: البته مشکلات و عقب ماندگیهای زیادی در این بخش وجود دارد که نیازمند برنامه‌ریزی و دقت نظر بیشتر است.

شایان یادآوری است که در این مراسم از سه واحد صنعتی خدماتی سبز و شش مدیرکل حفاظت محیط زیست تجلیل شد.

علی نصیحت کن، مدیر منطقه 10 عملیات انتقال گاز و غلام عباس حسینی، مدیر شرکت گاز استان بوشهر به عنوان واحد خدماتی برگزیده لوح تقدیر و هدایایی دریافت کردند.

همچنین حمید جلال وندی، مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی، حسین دلشب، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان، مهرداد فتحی بیرانوند، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان، حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، شهرام احمدی فارسانی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری از جمله مدیران کل حفاظت محیط زیست بودند که در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند.

کد خبر 255231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =