بهره‌برداری از مخازن نفتی در دریا به صدها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد

معاون اول رئیس جمهوری گفت: یکی از رسالتهای ما این است که این مخازن مشترک نفت و گاز را استخراج و به منظور رفاه و توسعه کشور استفاده کنیم؛ برای بهره برداری از مخازن نفت و گاز در دریا باید دهها و شاید صدها میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد.

به گزارش شانا، اسحاق جهانگیری، امروز (سه‌شنبه، 27 بهمن‌ماه) در همایش ملی تبیین اهمیت دریا و نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تکیه‌بر رهنمودها و تدابیر رهبر معظم انقلاب و فرماندهی کل قوا افزود: اگر اقتصاد دریا را جدی بگیریم می‌توانیم مسائل اقتصادی، اشتغال و برخی مسائل عمده کشور را برطرف کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهوری بابیان این‌که یک اراده در سطح ملی و سیستم بانکی باید شکل بگیرد، یادآور شد: دولت نیز به‌ طور جدی وارد صحنه می‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: ایران با دو هزار و 900 کیلومتر مرز دریایی و پنج هزار و 800 کیلومتر خط ساحلی در دریاهای مهم خلیج‌فارس، عمان و خزر و برخورداری از تنگه‌های مهم راهبردی هرمز و باب المندب و آبهای آزاد امتیاز ویژه‌ای دارد.

جهانگیری تأکید کرد این نعمتهای بزرگ را خداوند به کشور بزرگ ایران داده است؛ یک موقعیت جغرافیایی بسیار حساس که در شمال و جنوب دریاهایی قرارگرفته است، اینها امتیازهای ویژه‌ای دارد.

وی بابیان این‌که خلیج‌فارس به‌طور حتم، منبع اصلی انرژی جهان است و ذخایر عظیم نفت و گاز در آن قرار دارد، اظهار کرد: یک مخزن مهم آن پارس جنوبی است که میان ما و قطر به‌طور مشترک قرار دارد و بزرگ‌ترین مخزن گازی جهان است و ایران را در جایگاه نخست دنیا قرار می‌دهد.

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: یکی از رسالتهای ما به‌عنوان مسئولان این است که این مخازن را استخراج و برای رفاه و توسعه کشور استفاده کنیم؛ برای بهره‌برداری از مخازن نفت و گاز در دریا باید دهها و شاید صدها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنیم.

جهانگیری ادامه داد: هیچ‌یک از کشورها که دارای مخازن نفت و گاز در این محدوده که نیاز به سرمایه‌گذاری دارند، توانایی، جایگاه، شایستگی و قدرت ایران در بخش صنعتی ندارند؛ پس آنها نیز می‌توانند برای توسعه مخازن به توانمندی ایران تکیه کنند.

وی با بیان این که امروز یک بازار بزرگ چند صد میلیارد دلاری برای سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز وجود دارد، گفت: این حجم سرمایه گذاری قابل مصرف در داخل کشورها نیست و باید به کشورها و بازارهای هدف مصرف کننده منتقل شود.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: بنابراین حمل و نقل دریایی چند میلیون تنی باید سالانه از منطقه به سمت کشورهای دنیا حرکت کند، این حمل و نقل به طور تقریبی منهای محلهایی که منابع نفت و گاز آنها از طریق خطوط لوله انتقال داده می شود از سوی کشتی و مسیر دریایی حمل می شود.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: دهها، صدها و هزاران کشتی کار این حمل و نقل را بر عهده می گیرند که ساخت این کشتی ها، تجهیز گروه بهره برداری از این کشتیها، تعمیرات و نگهداری از آنها یک بازار بزرگ چند میلیارد دلاری است و کشورهای دیگر سعی کرده اند این بازار را در اختیار و انحصار خود قرار دهند.

جهانگیری یادآور شد: ما در واقع باید مصرف کننده ای باشیم که دیگران کشتیهای نفتکش بزرگ و غول پیکر تولید کنند که قادر باشد میلیونها بشکه نفت را جابجا کنند، تولید و طوری پیش بروند که حتی تعمیرات آنها هم در اختیار خودشان قرار گیرد.

وی ساخت بنادر در سواحل دریا را از دیگر موضوعهای مهم در بخش دریا عنوان کرد و گفت: حمل و نقل اصلی کشور و حمل نقل اصلی کشورهای دیگری که دریا ندارند و در همسایگی ایران هستند باید از طریق دریا انجام گیرد. دهها میلیون تن باید کالا جابه جا کنیم و دهها میلیون تن باید کالایی که برای کشورهای دیگر است منتقل شود، بنابراین بنادر بزرگ و بخشهای دیگری که مربوط به آن است باید ایجاد شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من فکر می کنم امروز زیرساختهای خوبی هم در بخش ارتش، سپاه پاسداران، وزارت دفاع و هم در بخشهای کشتیرانی خلیج فارس به وجود آمده است ولی به هر حال نتوانستند آن طور که لازم است پیشرفت داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: البته یکی از مهمترین دلایلش نحوه تامین مالی ساخت کشتی است، یعنی در ایران برای ساخت کشتی نه سیستم بانکی و نه هیچ روش دیگری مجهز نشده است که از این فرصت استفاده کند.

جهانگیری تاکید کرد: اگر صنعت دریایی چه در بخش کشتی سازی، چه در بخش تعمیرات کشتی و چه در بخش سازه های دریایی توسعه پیدا کند پس از حفر چاهها در بخش نفت و گاز می توانیم میلیونها دلار سرمایه گذاری کنیم.

کد خبر 255272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =