دولت یازدهم؛ پیشتاز در اجرای برنامه های حمایت از ساخت داخل

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: بیشترین اقدامها و برنامه حمایتی از ساخت داخل صنایع نفت و گاز، طی سالهای اخیر و در دولت یازدهم انجام‌شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی در زمینهٔ آسیب‌شناسی ساخت داخل در صنعت نفت، سابقه و عملکرد این صنایع را با محوریت گفته‌شده بررسی کرد.

این گزارش با نگاهی به عملکرد صنعت نفت در دولت یازدهم تصریح می‌کند: در این دوره، مشکلات دوره‌های قبل، همچنان صنعت را درگیر چالشهای فراوان کرده است ولی رویکرد مثبت دولت و اتخاذ سیاستهای مؤثر چه در داخل و چه در عرصه بین‌المللی، باعث شده تا شرایط و بسترهای لازم برای بازگشت صنعت نفت و گاز کشور به عرصه جهانی فراهم شود.

توجه مسئولان بلندپایه کشور به تولیدات ساخت داخل و صدور بخشنامه‌های الزام‌آور به منظور استفاده از توان داخلی در صنایع نفت و گاز کشور منجر به افزایش حضور شرکتهای داخلی در مناقصات نفتی شده است. با توجه به رفع تحریمها، برنامه‌ریزی برای دوران پساتحریم در دست اقدام است؛ از جمله این اقدامها، تعیین پیمانکاران برای ساخت ده قلم کالای صنعت نفت در کشور است که از اقدامهای مؤثر و مهم در زمینهٔ افزایش ساخت داخل محسوب می‌شود.

در بخش دیگری از این گزارش که ناظر بر «اقدامهای اخیر دولت یازدهم در زمینهٔ ارتقای ساخت داخل» است، گفته‌شده که اقدامهای دولتی در حمایت ساخت داخل در طول عمر صنعت نفت در کشور متعدد و متنوع در عین‌حال پراکنده، غیر مؤثر، ناکارآمد و غیرسیستمی بوده است. بیشترین اقدامها و برنامه حمایتی از ساخت داخل صنایع نفت و گاز در سالهای اخیر و در دولت یازدهم انجام‌شده است که شامل بخشنامه وزیر نفت مبنی بر شفافیت مناقصه‌های نفتی، تأکید بر انتقال فناوری، رقابتی بودن قیمتها و استاندارد بودن کیفیت محصولات در پروژه‌های ساخت داخل، تشکیل یک‌نهاد داوری منصفانه برای اجرای قراردادهای ساخت داخل، به رسمیت شناختن پیمانکاران دست‌دوم در مناقصات و امضای قرارداد مستقیم با آنها، کنار گذاشتن تشریفات و اجرای مناقصات عمومی در تمامی پروژه هاست.

از جمله طرحهایی که برای افزایش سهم ساخت داخل در کشور در حال انجام است »پروژه های 10گانه ساخت داخل کالاهای مورد نیاز صنعت نفت» است؛ این پروژه که به درخواست وزیر نفت ابلاغ‌شده، همه تجهیزات مورد نیاز در صنایع نفت و گاز در قالب 10 گروه کلی دسته‌بندی و شرکتهای فعال در این حوزه‌ها را شناسایی کرده است.

این طرح از سوی شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران انجام‌شده و در گردآوری اطلاعات و شناسایی توانمندیها از شرکتها و نهادهایی مانند شرکتهای سازنده تجهیزات صنعت نفت، انجمنهای سازندگان، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت صنعت معدن و تجارت، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، جهاد دانشگاهی و ... استفاده‌شده است.

سازندگان این حوزه‌ها طرحهای توجیهی خود را برای اجرای پروژه 10گانه به شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران تسلیم کردند و اقدامهای بعدی از سوی این شرکت شکل گرفت. در طی مراحل ارزیابی توان داخلی شرکتها، حتی بازدید از شرکتها نیز انجام شد و سرانجام با ارزیابی نهایی و رتبه دهی شرکتها، اولویت و توانمندیهای کشور در ساخت داخل 10 حوزه تعیین‌شده بررسی شد؛ 10 حوزه‌ ای که تعیین‌شده شامل تجهیزات سرچاهی، پمپهای درون‌چاهی، انواع مته‌های حفاری، انواع شیرهای کنترلی و ایمنی، انواع لوله‌های حفاری و جریانی، الکتروموتورهای ضدانفجار و دور متغیر، ساخت ماشینهای دوار مانند کمپرسور، پمپها و توربینها، فولادهای آلیاژی، ابزارهای اندازه‌گیری در حفاری، ساخت PIG های هوشمند است.

این گزارش ادامه می‌دهد، با توجه به نتایج بررسیهای شکل‌گرفته در پروژه مذکور، در حوزه‌های طراحی و ساخت رشته‌های تکمیلی درون‌چاهی در کلاس 5 و 10 هزار، قطعات سرد و گرم توربینهای گازی، انواع روتور و پره‌های داغ توربینها، شیرهای ایمنی درون‌چاهی، مته‌های حفاری و انواع لوله‌ها و تسهیلات سر چاهی، تدوین برنامه بلندمدت برای بومی‌سازی، مجموعه کامل توربینها، کمپرسورها و پمپهای فرآیندی، توانمندی مناسب به‌دست‌آمده است.

کد خبر 255358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =