لزوم گسترش روابط ایران و آذربایجان در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ایران و آذربایجان در زمینه شبکه برق دو کشور، انرژی، حمل و نقل، نفت، گاز و پتروشیمی نیازمند همکاریهای دو جانبه و گسترش روابط هستند.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، روز شنبه (یکم اسفندماه) با شاهین مصطفی یف، وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان که به منظور ایجاد مقدمات سفر رئیس جمهوری آذربایجان به ایران سفر کرده است، دیدار کرد.

وی در این دیدار گفت: سفر رئیس جمهوری آذربایجان به ایران در شرائطی انجام می شود که خوشبختانه روابط دو کشور در وضع مناسبی قراردارد و
امیدوارم برای گسترش روابط دو کشور همسایه و دوست به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که الگوی مناسبی برای کشورهای دیگر، باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به کاهش قیمت نفت، افزود: لازم است با برنامه‌ریزی، تمرکز بیشتری بر گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور داشته باشیم تا مشکلات ناشی از کاهش قیمت نفت در دو کشور، کاهش یابد.

وزیر ارتباطات به مرور توافقها در سفر هیئتهای ایرانی و آذربایجانی، وزیران و معاونان و همچنین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور اشاره کرد و گفت: لازم است با هماهنگ کردن موضوعهای مورد توافق، در زمان سفر رئیس جمهوری آذربایجان، گزارشی از پیشرفت  فعالیتها، ارائه شود.

واعظی به هماهنگ کردن اسناد برای امضا در حضور رئیس جمهوری دو کشور اشاره کرد و افزود: در زمینه پل آستارا، شبکه برق دو کشور، انرژی، حمل و نقل، موضوعهای بانکی، گمرک، خودرو، نفت و گاز، پتروشیمی، دامداری، کشاورزی، امور زنان و خانواده و بهداشت، نیازمند همکاریهای دو جانبه و گسترش روابط هستیم.

وزیر ارتباطات با بیان این که روابط بانکی میان دو کشور  کلید توسعه تجارت میان دو کشور است، تصریح کرد: در زمینه گمرک در رابطه با پنجره واحد، پیشرفت خوبی داشته‌ایم، همچنین ساماندهی تعرفه ها به گسترش صادرات و واردات دو کشور کمک می‌کند.

وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان نیز در دیدار به برنامه‌ریزی برای همکاریهای دو جانبه برای سفر رئیس جمهوری آذربایجان به ایران اشاره کرد و گفت: در طول 6 ماه، چهار بار به ایران سفر کردم و رئیس جمهوری دو کشور در طول 2 سال، سه بار به کشورهای یکدیگر سفر کرده‌اند و 54 سفر متقابل در طول 2 سال انجام شده است که نشانگر روابط بالای میان دو کشور است.

وی با اشاره به این که هدف اصلی با وزیر ارتباطات کشورمان، سفر رئیس جمهوری آذربایجان، الهام علی یف به تهران، در آماده کردن اسناد همکاری میان دو کشور است ادامه داد: باید شرائطی را فراهم کنیم که اسناد دو طرف با هماهنگی و مذاکره امضا شد.

مصطفی یف با اشاره به اجرایی شدن برجام در ایران و تاثیر آن بر اقتصاد کشور، افزود: به طور حتم برای اقتصاد ایران شرائط مناسبی پیش خواهد آمد که آثار مثبت آن در رابطه با آذربایجان نیز، مشهود است.

این نشستهای دو جانبه تا دوشنبه، سوم اسفندماه ادامه خواهد یافت و دو طرف دیدگاههای خود را در زمینه توافق برای امضای اسناد موجود، مطرح می‌کنند.

کد خبر 255504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =