آماده همکاری در زمینه انرژیهای تجدیدپذیر با جمهوری آذربایجان هستیم

وزیر نیرو در دیدار با وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان از آمادگی ایران برای همکاری با این کشور در زمینه توسعه انرژیهای تجدیدپذیر خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از وزارت نیرو، حمید چیت چیان، در دیدار با شاهین مصطفی یف، وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان گفت: مذاکراتی در خصوص احداث نیروگاههای بادی و زمین‌گرمایی با همکاری سازمان انرژیهای نو ایران و آژانس دولتی انرژیهای تجدیدپذیر آذربایجان در مشکین شهر و خواف انجام شده بود که در آینده نزدیک، اجرایی خواهد شد.

وزیر نیرو با اشاره به این که پس از برداشته شدن تحریمها سطح روابط میان ایران و جمهوری آذربایجان به‌ سرعت رو به گسترش بوده و این به نفع هر دو کشور خواهد بود، افزود: از آغاز دولت یازدهم، تاکنون چهار ملاقات میان روسای جمهوری دو کشور صورت گرفته و سفر چند روز آینده الهام علی یف، رئیس جمهوری آذربایجان به ایران باعث گسترش و توسعه بیشتر روابط بین دو کشور خواهد شد.

وی با بیان این که وزارت نیرو علاقمند به گسترش روابط با آذربایجان در زمینه آب و برق است، با اشاره به روند اجرایی پروژه سد خدا آفرین، گفت: در مورد این سد اقدامهای لازم در ایران انجام شده و مسائل کوچکی باقی مانده که بزودی نتیجه خواهد داد.

چیتچیان در خصوص پروژه اتصال شبکه‌ های برق کشورهای ایران، آذربایجان، گرجستان و روسیه که به نفع هر چهار کشور خواهد بود، تصریح کرد: با توجه به این که پیک مصرف برق آذربایجان و روسیه و گرجستان در زمستان و پیک مصرف برق ایران در تابستان است، ضمن تبادل برق می‎توانیم در تابستان واردکننده برق از آذربایجان و روسیه و گرجستان و در زمستان صادر کننده برق به این کشورها باشیم و هزینه احداث نیروگاههای جدید را کاهش دهیم.

در ادامه این دیدار شاهین مصطفی یف، وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان ضمن ابراز خرسندی از این نشست، با اشاره به این که تفاهمنامه اردوباد، مارازاد در سال 2014 منعقد شده است، اظهار امیدواری کرد که پس از انتخابات مجلس شورای اسلامی این سند مصوب شود.

وی با اشاره به این که چند سالی است که در مورد پروژه سد خدا آفرین مذاکراتی انجام شده است، ولی این پروژه عملیاتی نشده، عنوان کرد: با حل شدن مسائل فنی، امیدواریم هرچه سریعتر این پروژه اجرایی شود.

مصطفی یف با بیان این که اکنون زمان تجارت برق است، با اشاره به اتصال شبکه برق میان سه کشور ایران،‌ آذربایجان و روسیه گفت: امیدواریم مسائل فنی این طرح تا یک ماه آینده برطرف شود و توافقنامه فروش برق را عملیاتی کرده و هر سه کشور آذربایجان، ایران و روسیه از این امر بهره‌مند شوند.

کد خبر 255516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =