برنامه حمایت از ساخت داخل در دولت گذشته ناکام بود

به دلیل تغییرات گسترده و پیاپی در سطوح مدیریتی صنعت در دولتهای نهم و دهم، در عمل حمایت و برنامه ای ویژه برای ساخت داخل صنعت نفت و گاز انجام نشد و لطمه بسیاری به‌ همه صنعت وارد شد.

به گزارش خبرنگار شانا، در دولت نهم و دهم، قیمت نفت افزایش یافت و سیل درآمد نفت و همچنین وضع تحریمهای گسترده، آسیبهای بسیاری را بر صنعت نفت وارد کرد.

این مطلب در گزارش مرکز پژوهشهای مجلس تحت عنوان آسیب‌شناسی ساخت داخل مطرح شده است و می‌افزاید: دولت با سیاست خارجی شعارزده خود سبب تشدید تحریمها شد تا دور زدن تحریمها تبدیل به نیاز کشور شود و دور زدن تحریمها باعث حرکت در مسیرهای غیرمعمول و غیر شفاف شد.

البته وجود تحریم و خلا به وجود آمده ظرفیتی برای رشد ساخت داخل ایجاد کرد، اما به دلیل تغییرات گسترده و پیاپی در سطح مدیریتی صنعت، در عمل حمایت و برنامه خاصی برای ساخت داخل صنعت نفت و گاز انجام نشد و لطمه بسیاری به‌کل صنعت وارد شد، به‌نحوی‌که صادرات نفتی تا حد چشم افسایی کاهش یافت.

وضع تحریمهای اقتصادی سبب شد تا ظرفیتی برای توسعه ساخت داخل در صنایع نفت و گاز ایجاد شود و توجه دولت و مسئولان به توانمندیهای موجود در داخل معطوف شود، اما به دلیل نبود برنامه راهبردی و حمایتهای قانونی، توسعه ساخت داخل بیشتر به دلیل فشار تحریمها بر صنعت ایجاد شد.

کد خبر 255713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =