هند 150 میلیون دلار اعتبار به توسعه بندر چابهار اختصاص می دهد

دفتر نخست وزیری هند از تصویب اعتبار 150 میلیون دلاری برای توسعه بندر راهبردی چابهار از سوی کابینه این کشور خبرداد.

به گزارش شانا، دفتر نخست وزیری هند امروز (پنجشنبه، ششم اسفندماه) در بیانه ای اعلام کرد: سرمایه گذاری در چابهار فرصتهایی را برای شرکتهای هندی برای حضور بیشتر ومستحکم تر کردن جایگاه این کشور در منطقه فراهم می کند.

براساس این بیانیه، کابینه هند اعطای  150 میلیون دلار اعتبار به ایران را برای توسعه چابهار تصویب کرده است. 

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که این کشور در حال مذاکره برای تسهیل افزایش تجارت و سرمایه گذاری با ایران و دیگر کشورهای منطقه از جمله افغانستان است.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان نیز پیشتر از تمایل این کشور برای اختصاص این مبلغ در توسعه بندر چابهار خبر داده بود.

نیتین گادکاری، وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هند و عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی اردیبهشت ماه امسال در تهران توافقنامه سرمایه گذاری 75 میلیون دلاری هند در بندر چابهار را امضا کردند که با گذشت بیش از هشت ماه تاکنون اقدامی از سوی این کشور انجام نشده است.

در چند ماه گذشته تعدادی از مقامها و کارشناسان ایرانی و هندی خواستار تسریع هند برای سرمایه گذاری در چابهار شدند.

چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور با داشتن زیرساختها، منطقه آزاد تجاری - صنعتی ، موقعیت مناسب راهبردی برای فعالیت اقتصادی ،تجاری و ترانزیت است.

پس از توافق هسته ای و اجرای برجام بیش از 50 هیات و گروه اقتصادی و تجاری و مسئولان رده بالای کشورهای مختلف به چابهار سفر کرده اند و ازنزدیک ظرفیتهای این بندر را بررسی کرده اند.

چابهار در شرق ایران و درسواحل مکران و دریای عمان به دلیل اتصال با آبهای آزاد دروازه توسعه ایران لقب گرفته است.

هند با سرمایه گذاری و مشارکت در چابهار می تواند از طریق کریدور شمال - جنوب به راحتی می تواند به بازارهای آسیانه میانه ،قفقاز و اروپا دست یابد.

کد خبر 255751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =