۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵
  • کد خبر: 255828
موارد اقتصادی و مالی بیانیه ای ایران و سوئیس

ایران و سوئیس در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که دو کشور برای توسعه و نهادینه کردن یک چارچوب همکاری مشترک و بلند مدت در حوزه های دوجانبه، ‌منطقه‌ای و چندجانبه، یک نقشه راه تدوین کرده اند.

به گزارش شانا، در بند 2 این بیانیه که ناظر به مسائل امور اقتصادی و مالی در بخش همکاریهای اقتصادی و مالی است، تصریح می شود: نظر به اهمیت ویژه تجارت خارجی و شکلهای مختلف همکاریهای اقتصادی برای روابط اقتصادی دو کشور، دو طرف تمایل خود را برای تلاش به منظور تشویق و ارتقای تجارت دوجانبه و شکلهای مختلف همکاریهای تجاری و اقتصادی در زمینه‌های مورد علاقه اعلام می‌دارند. در چارچوب این همکاریها، دو طرف از جمله: تقویت و تنوع‌بخشی به روابط اقتصادی بمنظور توسعه سطح تجارت و سرمایه‌گذاری مبتنی بر منافع مشترک بخش‌های اقتصادی هر یک از طرفین، ایجاد شرایط ساختاری برای تجارت و سرمایه‌گذاری به منظور تقویت و توسعه همه اشکال روابط اقتصادی و بازرگانی بین دو کشور، معرفی طرحهای جدید و زمینه‌ها جهت همکاریهای ممکن با توجه به توسعه پایدار اقتصاد‌های دو طرف، پیشبرد و تعمیق همکاری در زمینه مالکیت معنوی، بررسی راه‌های بهبود شرایط، برای توسعه ارتباط مستقیم فعالان اقتصادی با هدف تشویق مشارکت  شرکتهای کوچک و متوسط در تجارت و همکاری، انجام رایزنیها بین طرفین درباره موضوعهای مرتبط با تجارت و سرمایه‌گذاری، اتخاذ اقدامهای لازم برای پیشبرد تصویب موافقت‌نامه بازرگانی که در تاریخ سوم خرداد 1384 امضا شده است.

طرفین ضمن تایید قصد خود جهت رایزنیهای منظم، پیرامون موضوعهای مالی میان مسئولان ذیربط، مایلند به همکاریهای متقابل در مورد موضوعات دوجانبه و چندجانبه و همچنین تسهیل و هماهنگی موضع خود در قالب استانداردهای بین‌المللی، بپردازند. در ارتباط با این رایزنیها، طرفین مایلند از جمله: زمینه‌های تبادل تخصص فنی، فناوری و آموزش حرفه‌ای را در بخش دولتی و خصوصی به منظور تسهیل پیوستن دوباره بازار مالی ایران به نظام مالی بین‌المللی، مورد توجه قرار دهند.

چارچوبهای متداول برای نهادهای مالی را با هدف بهبود بیشتر، تشویق و فراهم کردن امکان مبادلات مالی بین دو کشور، ارزیابی کنند.

همکاری در زمینه مالیات و آغاز گفتگوها بر روی یادداشت تفاهمی جهت اصلاح موافقت‌نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف که از 10 دی ماه 1382 لازم‌الاجرا شد با هدف منطبق ساختن این موافقت‌نامه با استانداردهای بین‌المللی تبادل اطلاعات مورد نظر.

بیمه ریسک صادرات سوئیس موسوم به SERV و سازمانهای ذیربط ایرانی با هدف تقویت تجارت دو جانبه، مایلند ایجاد روابط بانکی بین دو کشور را مورد حمایت قرار دهند. در همین چارچوب بیمه ریسک صادرات سوئیس آمادگی دارد، پوشش بیمه‌ای شماری از بانک‌های ایرانی را مورد ارزیابی قرار دهد.

سوئیس ضمن تاکید مجدد بر آمادگی خود جهت حمایت از فرایند پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی، با ریاست خود بر کارگروه مربوطه، پس از حصول اتفاق نظر در میان اعضای این سازمان، فرایند پیوستن ایران را به این سازمان ازسر خواهد گرفت.

گفتگوهای منظم دو کشور با موضوعیت مسائل اقتصادی و مالی در سطوح زیر آغاز خواهد شد: در سطح مسئولان ارشد وزارتخانه‌های اقتصاد و دارایی با توجه به موضوعیت این گفتگوها و می‌تواند شامل نمایندگانی از بانک مرکزی یا دیگر مسئولین امور اقتصادی و بازار مالی باشد.

کد خبر 255828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =