به گزارش شانا، محمدرضا نعمت زاده صبح امروز (دوشنبه، 10 اسفندماه) در آیین گشایش سومین همایش بین المللی صنعت خودرو با تاکید بر مسئله کاهش آلایندگیهای خودرویی، گفت: بحث آلایندگی در کلانشهرها بسیار مهم است و در این مسیر باید سوخت مرغوب تر تولید کنیم؛ اکنون سوخت ما یورو 4 است و پالایشگاهی با هدف تولید یورو 5 در حال احداث است.
وی افزود: یکی از خودروسازان فرانسوی با شرکت ایران خودرو قراردادی با مشارکت 50 - 50 امضا کرده است که بزودی فعالیت آنها آغاز می شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: مذاکرات برای پنج مورد همکاری خارجی دیگر در صنعت خودرو در حال انجام است؛ در این میان تفاهم اولیه با دایملر بنز برای تولید موتورهای دیزلی و همچنین خدمات پس از فروش نهایی شده است.
نعمت زاده اظهارکرد: خودرو باید مولد ارز باشد و برای توسعه اقتصاد خود و اقتصاد ملی نیز تاثیرگذار باشد.
وی ادامه داد: این اتهام که گفته می شود وقتی ارز کاهش می یابد تولید خودرو نیز افول پیدا می کند باید برطرف شود.
نعمت زاده با بیان اینکه صنایع خودرو مهمترین بخش صنعتی کشور را تشکیل می دهد، افزود: 10 درصد از ارزش افزوده صنعت مربوط به این بخش است؛ از نظر اشتغال نیز صنعت خودرو در رتبه سوم قرار دارد و از جهت فناوری نیز دارای فناوری متوسط و بالاست.
وی افزود: یکی از اهداف چشم انداز 20 ساله ایران این است که سطح تولیدات خود را از نظر فناوری افزایش دهد و از 37 درصد کنونی به 50 درصد برساند و این نسبت تولیدات، فناوری متوسط و بالا داشته باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: یک و نیم سال پیش موفق شدیم که برنامه راهبردی 10 ساله را تنظیم و فعالیت شرکتها را برمبنای آن آغاز کنیم.
نعمت زاده افزایش توان طراحی و مهندسی، رسیدن تولید خودرو به سه میلیون دستگاه در سال و جذب مشارکت شرکتهای خارجی را از اهداف این صنعت در ایران برشمرد.
وی ادامه داد: امروز و فردا نیز گفتگوهایی با شرکتهای خارجی داریم که امیدواریم به نتایج قطعی برسیم.
نعمت زاده به شاخص رقابت پذیری در تولید خودرو اشاره کرد و گفت: محصولات ما باید از نظر کیفیت، قیمت تمام شده و همچنین طراحی قدرت رقابت پذیری داشته باشند تا بتوانیم به هدف صادراتی یک سومی محصولات مشترک دست پیدا کنیم.
وی گفت: می خواهیم از نام و نشان همکاران خارجی خود استفاده کنیم و انتظار داریم همانطور که ما بازار خود را در اختیار آنها قرار می دهیم آنها نیز بازارهای خود را در اختیار تولیدات مشترک قرار دهند.
نعمت زاده تصریح کرد: خدمات پس از فروش از جمله موضوعهایی است که در مشارکت های خارجی مورد توجه قرار داده ایم؛ اگر بخواهیم خودرو صادر کنیم باید خدمات پس از فروش مناسبی برای آن ببینیم.
وی گفت: ما از نظر مواد اولیه فلزی و پلمیری تا اندازه زیادی به خودکفایی رسیده ایم و می توانیم نواقص را با همکاری های خارجی رفع کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت مشتری را در کنار تولید و توزیع ضلع سوم راس هرم صنعت خودرو دانست و گفت: همه ما تلاش می کنیم رضایت مشتری را جلب کنیم، بنابراین از طراحی تا پایان کار باید مسئله رضایت مشتری مدنظر قرار گیرد.
نظر شما