کاهش 1340 میلیون تن آلاینده با افزایش سهم گاز در سبد سوخت

رئیس HSE شرکت ملی گاز ایران گفت: با استفاده از سوخت گاز، ایران توانسته است از سال 1377 تا 93 حدود 1340 میلیون تن آلاینده ها را که بوسیله سوختهای فسیلی ایجاد می‌شود کاهش دهد.

محمدرضا یوسفی پور در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست و در گفتگو با خبرنگار شانا با بیان این که هرجا از سوخت پاک گاز استفاده شود آلاینده های مخربی همچون گازهای گلخانه‌ای کاهش خواهد یافت، گفت: در صورت استفاده از سوخت گاز در صنایع، نه تنها اکسیدهای گوگرد در هوا حذف خواهند شد، بلکه اگر این سوخت پاک را به جای زغال سنگ در نیروگاهها استفاده کنیم حدود 65 درصد گازهای گلخانه‌ای نیز کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به این که سوخت گاز دوستدار محیط زیست است، افزود: اگر استفاده از این سوخت پاک در دنیا با اقبال بسیاری روبرو شده، یکی از دلایل آن بحثهای زیست محیطی است.

یوسفی پور تصریح کرد: بدون تردید از سال 2015 تا 2040 جمعیت جهان روند افزایشی به خود خواهد گرفت و این افزایش جمعیت بر شدت مصرف انرژی نیز تاثیرگذار خواهد بود، بنابراین پس از صنایع هسته‌ای، گاز به عنوان دومین منبع، در سبد انرژی دنیا قرا خواهد گرفت.

رئیس HSE شرکت ملی گاز ایران با بیان این که امروز سوخت گاز جایگاه ویژه‌ای در دنیا دارد، عنوان کرد: یکی از دلایل آن مسائل محیط زیستی عمیقی است که در صنعت گاز دیده می‌شود، این سوخت پاک بشدت آلاینده ها را کاهش داده است.

وی گفت: با استفاده از سوخت گاز، ایران توانسته است از سال 1377 تا 93 حدود 1340 میلیون تن آلاینده ها را که بوسیله سوختهای فسیلی ایجاد می‌شود کاهش دهد.

یوسفی پور افزود: وقتی پس از صنایع هسته‌ای دنیا به این نتیجه رسیده است که باید به سمت استفاده هرچه بیشتر از سوخت پاک گاز حرکت کند، نشان می‌دهد که ما امروز با چالشی به نام حفاظت از محیط زیست مواجه هستیم.

رئیس HSE شرکت ملی گاز ایران با بیان این که امروز بسیاری از سیاستمدارن در سخنان خود حفاظت از محیط زیست را مطرح می‌کنند، تاکید کرد: باید از سوخت گاز به عنوان نعمت خدادای و حافظ محیط زیست، حفاظت کنیم، درست است که ما حتی از کشور روسیه نیز گاز بیشتری داریم، اما این موضوع نباید سبب شود که ما این نوع سوخت را با نازل ترین نوع خود یعنی سوزاندن و ایجاد گرمایش هدر دهیم، در  در حالی که گاز باید چرخ صنعت کشور را بچرخاند و به فرآورده های پتروشیمی و شیمیایی بدل شود.

وی ادامه داد: ما گاهی در زمستان، 70 تا 80 درصد گاز تولیدی خود را در بخش خانگی مصرف می‌کنیم، این روند مطلوب و خوشایندی نیست، در حالی که این سوخت پاک باید در صنعت مورد استفاده قرار گیرد.

یوسفی پور با بیان این که امروز بیش از 1000 شهر و نزدیک به 18 هزار روستا در کشور از گاز طبیعی بهره‌مند هستند، گفت: باید از این انرژی به عنوان یک نیروی محرکه در صنعت و اشتغالزایی استفاده شود، صنعت گاز، صنعتی پر ریسک است، اما در همین صنعت ما همه موازین حفاظت از محیط زیست را رعایت می‌کنیم.

رئیس HSE شرکت ملی گاز ایران با اشاره به این که گاز محور توسعه کشور است، افزود: سرلوحه کار ما حفاظت از محیط زیست است.

کد خبر 256148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =