نخستین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا آغاز بکار می کند

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی به آغاز فصل جدید روابط بانکی بین‌المللی ایران اشاره کرد و گفت: نخستین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا، امروز آغاز می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، علی دیواندری، درباره این همایش گفت: این همایش برای تقویت روابط بانکهای ایرانی و خارجی با حضور رئیس کل بانک مرکزی ایران، پنج تن از وزیران، رئیس دفتر رئیس جمهوری و 60 میهمان خارجی از کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، لهستان و روسیه برگزار می‌شود.

وی، اتصال شبکه های بانکی ایران به بانکهای بین‌المللی و تامین مالی صادرات را از موضوعهای مهم میزگردهای این همایش برشمرد و افزود: پیش از تحریمها، با ایتالیا و فرانسه در بخشهای بانکی و صنعت و تجارت ارتباط مناسبی داشتیم.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی تصریح کرد: بانکهای بزرگ کشور در شهرهای آلمان و فرانسه شعبه دارند و از خطوط اعتباری و روابط کارگزاری آنها استفاده می‌کنند.

دیواندری عنوان کرد: در سالهای تحریم این روابط محدود و بازار تجارت ایران به سمت کشورهای شرق هدایت شد، اما اکنون اشتیاق اروپاییها برای بازسازی روابط و آغاز کار با طرفهای ایرانی دوباره فراهم شده است.

وی با بیان این که دریافت خدمات از شرکتهای بزرگ خدمات بانکی دنیا با برقراری مراودات امکانپذیر است، گفت: در گذشته بانکهای ما از طریق بانکهای واسط به امکاناتی همچون ویزا کارت و مستر کارت دسترسی داشتند که اکنون به دنبال آن هستند تا به صورت مستقل عمل کنند.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، افزود: سیستمهای اتصال به شبکه های بانکی بین‌المللی از طریق کشورهای چین و ژاپن برای آغاز کار در این زمینه مناسب است، اما بازار آنها در حد مستر کارت و ویزا کارت وسیع نیست، بانکهای ما باید بتوانند به سیستمهای فراگیر دنیا متصل شوند.

دیواندری ادامه داد: تحریمها وقفه‌ای در مراودات بین‌المللی بانکهای ایرانی بوجود آورد که در این مدت بسیاری از مقررات بانکی بین‌المللی تغییر کرده است.

وی با با بیان این که راه ارتباط با بانکهای بزرگ دنیا برای بانکهای ایرانی بسته نیست، تصریح کرد: همکاریها می‌تواند میان بانکهای ایرانی و دنیا برقرار شود، بنابراین باید تدابیر لازم برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم و مسلط شدن به قوانین مربوطه اتخاذ شود، هرچند همکاری با بانکهای کوچکتر زودتر آغاز خواهد شد.

کد خبر 256253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =