به گزارش شانا، با تلاش کارشناسان و متخصصان مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت نفت خزر و پیمانکاران داخلی، سومین شناور چندمنظوره به ناوگان دریایی شرکت نفت خزر ملحق شد.
شناور کاسپین 3 که به دلیل تحریم و تکمیل نشدن کامل شناور توسط شرکت سازنده قادر به انجام عملیات تخصصی دریایی نبود، بدون حضور سازندگان خارجی صاحب نام و از سوی متخصصان شرکت نفت خزر و پیمانکاران داخلی در بخشهای سیستمهای برقی، کنترلی و مکانیکی، راه اندازی و با دریافت همه گواهینامه های مربوط توسط موسسه رده بندی ایرانیان و سازمان بنادر، به ناوگان دریایی شرکت نفت خزر ملحق شد.
مسعود متین فرد، سرپرست مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت نفت خزر در این زمینه، با اعلام نهایی شدن آزمایشهای مورد نیاز این شناور گفت: همه آزمایشهای از پیش تعیین شده شامل آزمایش تقرب شناور به سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر با استفاده از سیستم تثبیت موقعیت دینامیکی، نگهداری شناور در موقعیت مورد نظر، بارگیری از سکو و انتقال به شناور و همچنین پهلوگیری در مجاورت دیگر شناورهای کاسپین با موفقیت انجام شده است.
وی با اشاره به اهمیت سیستم تثبیت موقعیت دینامیکی و وابستگی آن به سایر سیستمهای اصلی شناور افزود: آزمایشهای مربوط به دیگر سیستمهای شناور از جمله سیستم اطفای حریق موتورهای اصلی و کمکی نیز انجام شده است.
بر پایه این گزارش، شناورهای چند منظوره کاسپین قادر به اجرای عملیات جابجایی و انتقال سکوی نیمه شناور امیرکبیر، حمل لنگر، لنگراندازی و جمع آوری لنگرهای سکو از دریا و همچنین حمل سوخت، مواد و تجهیزات حفاری بوده و مجهز به سیستم مقابله با آتش و قادر به انجام عملیات پشتیبانی در شرائط جوی نامساعد نیز هستند .
شناورهای پشتیبانی و چند منظوره کاسپین با توجه به توان کششی بالغ بر ۱۸۰ تن و توان 16 هزار اسب بخار به منظور انجام عملیات جابجایی و لنگر اندازی سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر در آبهای عمیق دریای خزر در نوع خود بی نظیرند. شناور کاسپین 3 ضمن دارا بودن ویژگیهای عمومی مشابه شناورهای نخست و دوم، دارای ویژگیهای خاص دیگری شامل عرشه هلیکوپتر، جرثقیل پاشنه و دریچه ماه نما برای انجام عملیات سرچاهی است.
شناور کاسپین 3 در یازدهم اسفندماه امسال به عنوان پشتیبان سکوی امیرکبیر به منطقه عملیاتی میدان نفتی سردار جنگل در دریای خزر اعزام و در مجاورت سکوی نیمه شناور امیرکبیر مستقر شد.
نظر شما