روابط تجاری ایران و آلمان وارد مرحله اجرایی می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی ایران و دبیر دولتی وزارت اقتصاد و انرژی آلمان پس از دیدار امروز خود اعلام کردند که روابط تجاری دو کشور پس از اجرایی شدن برجام وارد فاز جدیدی از مناسبات اقتصادی شده است.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، امروز (یکشنبه، 16 اسفندماه) در دیدار با ماتیاس ماخنیگ، دبیر دولتی وزارت اقتصاد و انرژی آلمان، بر رفع هرچه سریعتر موانع پیش روی دو کشور و گسترش روابط تجاری و راههای تسهیل آن تاکید کرد.

وی به روابط دیرینه اقتصادی ایران و آلمان و دیدارهای انجام شده در ماههای گذشته میان مسئولان بانکی دو کشور اشاره کرد و گفت: از دیدگاه ما، موانع بزرگی در گسترش روابط وجود ندارد.

وی به دیدار با رئیس کل بانک مرکزی آلمان و همچنین مذاکره با زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و انرژی آن کشور اشاره کرد و افزود: در این دیدارها نتایج مثبتی برای ازسرگیری روابط بانکی حاصل شده است و انتظار می‌رود این روابط هرچه سریعتر به شرائط مطلوب برسد.

رئیس کل بانک مرکزی با استقبال از حرکت به سمت عملیاتی کردن گسترش روابط تجاری ایران و آلمان، تصریح کرد: با از بین بردن ابهامها در زمینه های اقتصادی و بانکی می‌توانیم شرائطی فراهم کنیم که بانکها، ارزیابی درستی از ریسکهای احتمالی برای سرمایه گذاری داشته باشند، همچنین باید آگاهی کاملی از ابهامها و نگرانیهای بانکهای آلمانی داشته باشیم و از طریق تعامل روابط را تقویت کنیم.

همچنین در این دیدار دبیر دولتی وزارت اقتصاد و انرژی آلمان با ابراز علاقه کشورش و اتحادیه اروپا برای احیای روابط گسترده سیاسی و اقتصادی با ایران، گفت: پس از توافق هسته‌ای امیدواریم برای حل مشکلات گام برداریم.

ماتیاس ماخنیگ، افزود: اقتصاد آلمان منتظر حاصل شدن نتایج مثبت برای از سرگیری همکاری تجاری با ایران است.

وی نقش بانکها در گسترش روابط اقتصادی را کلیدی خواند و تصریح کرد: بدون تامین مالی پروژه ها از سوی بانکها، ایده های همکاری در سطح نظری باقی خواهد ماند و لازمه آغاز و گسترش روابط تجاری، وجود روابط بانکی شفاف است و به همین دلیل، بر تعامل بانکهای ایرانی و آلمانی و ایجاد چارچوب حقوقی روشن برای فعالیت مالی تاکید می‌کنیم.

در این جلسه همچنین مقرر شد بانکهای ایرانی و آلمانی در فروردین سال آینده، پیش از نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در اردیبهشت 95، نشستی داشته باشند و درباره رفع ابهامها و شرائط استانداردهای بانکهای ایرانی بحث کنند و بررسیهای لازم را انجام دهند، همچنین در مورد موضوع بیمه هرمس و پرداخت بدهی آن، مقرر شد تا پیش از نشست وزیران اقتصاد دو کشور، پیش نویس تفاهم آماده شود و به امضای دو طرف برسد.

کد خبر 256385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =