ایران جایگاه خود را در صادرات نفت بازپس گرفته است

رئیس جمهوری، با نوید سال آینده به عنوان سالی به مراتب بهتر از لحاظ شرائط اقتصادی و رفاه عمومی نسبت به سال 94، گفت: برجام یک را تقریبا به پایان رساندیم و اکنون زمان اجرای برنامه اقدام جامع مشترک ملی برای رونق اقتصادی، پیشرفت، افزایش قدرت ملی و ساختن ایران اسلامی در سایه وحدت، اتحاد و برادری است.

به گزارش شانا، حسن روحانی، رئیس جمهوری، امروز (یکشنبه، 16 اسفندماه) در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی به موضوع توافق هسته‌ای اشاره کرد و گفت: از آغاز سال که طلیعه‌اش تعامل سازنده با جهان بود و نخستین قدم مهم در توافق هسته‌ای در لوزان برداشته شد و سپس به 23 تیر روز ماندگار تاریخی تعامل رسیدیم که روز توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و روز مبارکی برای مردم ما در ماه مبارک رمضان بود.

وی افزود: چند روز بعد نیز در 29 تیر همه قطعنامه هایی که علیه ایران در سازمان ملل و شورای امنیت تصویب شده بود لغو شد و شرائط ایران به عنوان کشوری که از دید آنها صلح و امنیت جهانی را به مخاطره انداخته بود به کشور مهمی که طرف همکاری با جامعه جهانی است بدل شد.

روحانی تصریح کرد: سپس روز مهم و تاریخی در 24 آذر داشتیم که 12 مصوبه شورای حکام علیه ایران لغو شد و موضوع پی ام دی که آنها به عنوان برنامه احتمالی نظامی مطرح می‌کردند بسته شد و شورای حکام اعلام کرد نگاه به گذشته پایان یافت و نگاه ما به برنامه آینده ایران است.

رئیس جمهوری اعلام کرد: در 26 دیماه نیز برنامه اجرایی اقدام مشترک (برجام) به تصویب نهایی رسید و از فردای آن همه تحریمهای اقتصادی، مالی و بانکی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران لغو شد.

وی به موضوع سوئیفت اشاره کرد و گفت: مسئله سوئیفت حل و مسئله بیمه نیز تا حد زیادی اجرایی شده است، البته ممکن است برخی شرکتهای بیمه فعال نشده باشند، اما بسیاری از شرکتها فعال شده‌اند.

روحانی در ادامه با بیان این که ما برجام یک را تقریبا به حول و قوه الهی به پایان رسانده‌ایم، افزود: کلمه تقریبا برای این است که شما می‌دانید جزئیات ممکن است هنوز هم در بعضی امور نیازمند زمان باشد، اما دولتهای طرف مقابل ما یعنی 1+5 به تعهدات اساسی خود عمل و از لحاظ سیاسی نظرات خود را به بخشهای اقتصادی اعلام کرده‌اند.

رئیس جمهوری تصریح کرد: البته تعامل بخشهای اقتصادی غیردولتی شرائط و زمان بندی خود را دارد و امروز فعالیت بانکهای ما با بانکهای خارجی آغاز شده است و روز بروز بهتر و بیشتر می‌شود.

روحانی با بیان این که هزینه نقل و انتقال ارزی ما برای تولید و صادرات حدود 10 درصد و هزینه حمل و نقل دریایی 25 درصد کاهش یافته است، ادامه داد: در طول چند ماه گذشته 2.4 میلیاد سرمایه گذاری در سازمان سرمایه گذاری به تصویب رسیده و ایران جایگاه خود را در صادرات نفت بازیافته است.

رئیس جمهوری اعلام کرد: احقاق حقوق ما تنها احقاق حقوق هسته‌ای نبوده است. ما از لحاظ نقشمان در صادرات نفت باید به نقش گذشته برگردیم و قدم به قدم در حال برگشتن هستیم، این که گفتم قدم به قدم برگردیم، خود صادرات نفت ما زمان می‌خواهد، برای این که چاههایمان را فعال کنیم و نفت را صادر کنیم، البته هم اکنون 400 هزار بشکه در این مدت کوتاه اضافه کردیم و روز به روز اضافه خواهد شد.

وی افزود: اما برای این که به جایگاههای قبلی برگردیم، هنوز چند ماه دیگر به زمان نیاز داریم.

به گفته روحانی، در صنعت هوایی با وجود این که بعضیها خوشحال نشدند، ما می‌خواهیم صنعت هوایی ما به جایگاه خود بازگردد.

می‌توانیم اجازه دهیم هیئت مذاکره کننده راجع به سایر موارد با دنیا مذاکره کند

رئیس جمهوری گفت: مردم ما می‌خواهند تحریمها برداشته شود، ما می‌توانیم دوباره به هیئت مذاکره کننده اجازه دهیم راجع به سایر موضوعات نیز با دنیا مذاکره کنند، در آن مذاکرات باز هم به طور حتم به نتیجه‌ای مشابه برجام خواهیم رسید.

وی افزود: اکنون فضا برای جذب سرمایه خارجی یا فاینانس برای مشارکت آماده شده است، دیروز نخست وزیر ترکیه به تهران آمد و تعدادی از هیئتهای اقتصادی و بنگاههای اقتصادی هم او را همراهی می‌کردند، در ملاقات با من تاکید کرد که ترکیه کاملا آماده است که در ایران سرمایه گذاریهای مشترک را آغاز کند، قانون سرمایه گذاری خارجی نیز قانون شفافی دارد و کاملا روشن است.

روحانی تصریح کرد: برخی از اموری که در کشور سرمایه گذاری می‌خواهد، سرمایه خود را برمی‌گرداند، بنابراین نیاز ندارد که بخواهیم بار آن را بر دوش بگیریم و دولت متعهد باشد، مثل خرید هواپیما که بیشتر به شکل اجاره و اجاره به شرط تملیک است و از طریق لیزینگ در حال انجام است، بنابراین باری بر دوش دولت نخواهد بود.

رئیس جمهوری با تاکید بر این که همه تلاش ما این است که بتوانیم از این فضا حداکثر استفاده و بهره برداری را کنیم، عنوان کرد: ان شاء ا... این کار انجام خواهد شد و این که چه مقدار می‌توانیم سال 95 جذب سرمایه داشته باشیم یا در زمینه فاینانس موفق باشیم، وابسته به این است که امروز تفاهمها چگونه اجرایی شوند.

وی گفت: امروز با یک کشور و یا شرکت خارجی به یک تفاهم می‌رسیم، این معناش این نیست که فردا صبح اثرش را ببینیم، تفاهم باید به قرارداد بدل شود و علی القاعده به چهار تا پنج ماه زمان نیاز دارد.

روحانی افزود: سال 94 سال سختی بود که پشت سرگذاشتیم، درآمد نفتی ما در سال 90 حدود 120 میلیارد دلار که این رقم امسال به اندکی بیش از 20 میلیارد دلار کاهش یافت، یعنی درآمد نفتی کشور به یک ششم تقلیل یافت، اما ما با همین درآمد کم، توانستیم کشور را با کمک مردم و با همدلی و همزبانی به خوبی اداره کنیم.

رئیس جمهوری تصریح کرد: در همین دوره زمانی ارزش پول ملی بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت در منطقه تقریبا به نصف تقلیل یافت، تورم در تمام این کشورها افزایش یافته و در برخی از کشورهای تولیدکننده نفت به 150 درصد رسیده است، در حالی که تورم ما روز به روز کاهش یافته و جالب است مردم بدانند در ماه بهمن و اسفند که همیشه تورم ماهانه به طور معمول بیشتر می‌شود، اما تورم بهمن ماه امسال منفی بوده و این نشان می‌دهد که همدلی و همزبانی در این کشور برای ساختن و حفظ کشور گسترده و عمیق است.


کد خبر 256392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =