به گزارش شانا، مظفر سهرابی در این زمینه با بیان این که با درایت و تخصص کارکنان شرکت پایانه های نفتی ایران و بهره گیری از دانش تجربی و مدیریت بحران، از بروز حادثه واژگونی یک فروند نفتکش در اسکله شرقی پایانه نفتی خارگ جلوگیری شد، ادامه داد: این حادثه که می توانست در روند بارگیری و تحویل نفت خام به یک فروند نفتکش در پهلوگاه شماره ۹ اسکله شرقی (اسکله تی) اختلال ایجاد کند، پس از چهار ساعت با مدیریت بحران و شناسایی روشهای موثر مرتفع شد.
رئیس عملیات دریایی پایانه نفتی خارک گفت: این حادثه در نتیجه از کار افتادن سیستم تخلیه آب توازن و در نتیجه کج شدن نفتکش به یک سمت ایجاد شدکه اختلال در روند تحویل نفت خام از پهلوگاه شماره ۹ اسکله شرقی را در پی داشت.
وی به تشریح جزئیات حادثه پرداخت و گفت: ابتدا پس از مشاهده کج شدن نفتکش، موضوع به اطلاع کاپیتان آن نفتکش رسید و وی نیز درخواست توقف بارگیری کرد و اعلام کرد، سیستم تخلیه آب توازن کشتی ازکار افتاده است؛ بلافاصله با دستور و تاکید مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران، یک کمیته تخصصی متشکل از رئیس پایانه، روسا و کارشناسان ارشد اداره های صادرات، عملیات دریایی، HSE، حراست و امور فنی پایانه نفتی خارگ برای بررسی و رفع این بحران تشکیل شد.
سهرابی اظهارکرد: پس از آن که زاویه کج شدن کشتی نسبت به خط عمود اسکله، سه درجه به سمت چپ رسید، این موضوع به ناخدای نفتکش اعلام شد و او نیز حدود چهار ساعت فرصت خواست تا زاویه مورد نظر را به حد تعادل برساند؛ در این هنگام، تیم عملیاتی به همراه غواصان به کشتی ملحق شدند و با بررسی گزارش غواصی، از میزان آب کشتی تا کف دریا، مشخص شد خطر به گل نشستن، نفتکش را تهدید نمی کند و از این رو به ناخدا اجازه داده شد نسبت به تنظیم تعادل کشتی اقدام کند.
به گفته وی، متاسفانه تلاشهای ناخدا و خدمه نفتکش موثر نبود و اوضاع به تدریج رو به وخامت گذاشت به گونه ای که زاویه کج شدن نفتکش به هشت درجه رسید و در این هنگام، ناخدای کشتی ناتوانی خود را برای رفع این حادثه اعلام کرد.
سهرابی با بیان این که پس از اعلام رسمی ناخدا، عملیات تخصصی نجات نفتکش و جلوگیری از بروز حادثه پرخطر برای تاسیسات صادراتی پایانه نفتی خارگ در دستور کار قرار گرفت، گفت: با اقدامهایی مانند محاسبه وزن و آبخور نفتکش، همچنین بررسی غواصی زیر کشتی و وضع طنابها و پایداری کشتی و با استفاده از تکنیکهای عملیاتی توسط مسئولان و کارکنان اداره های صادرات، عملیات دریایی و ایمنی در دستور کار قرار گرفت و با این اقدامها درجه کج شدن نفتکش به میزان ۲ واحد کاهش یافت و به ۶ درجه رسید و سرانجام با کاهش ریسک واژگونی، نفتکش از پهلوگاه شماره ۹ اسکله شرقی جدا شد و به لنگرگاه خارک انتقال یافت.
بر اساس این گزارش، شرکت پایانه های نفتی ایران توانست با مدیریت مناسب و به موقع عملیات جلوگیری از واژگونی نفتکش، از وقوع حادثه ای خطیر در پایانه نفتی خارک جلوگیری کند.
نظر شما