قانون ایران از سرمایه گذاران خارجی در حوزه نفت حمایت می کند

قانون حمایت از سرمایه گذاری خارجی در ایران در خصوص ترغیب و حمایت از سرمایه گذاریهای خارجی در سال 2002 تصویب شد که در سراسر این کشور قابل اجراست و سرمایه گذاران خارجی می توانند از تسهیلات و مزایای معینی برخوردار شوند.

به گزارش شانا، سفیر ایران در روسیه در مصاحبه با روزنامه پرشمارگان "کامرسانت" چاپ مسکو دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران در روابط با روسیه و چشم انداز توسعه همکاریهای تهران و مسکو را تشریح کرد.

سنایی در پاسخ به این پرسش که ایران نقش روسیه را در روند توسعه اقتصادی خود به مثابه سرمایه گذار، صادر کننده فناوری و منابع مالی چگونه ارزیابی می کند؟ اظهار داشت: توافقنامه ترغیب و حمایت از سرمایه گذاری در آخرین ماههای سال 2015 بین طرفین در تهران منعقد شد که شرایط بهبود اوضاع کنونی سرمایه گذاری را فرآهم می آورد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، سال 2015 تدابیر قابل توجهی به منظور تحکیم همکاری در عرصه فناوری اتخاذ و همچنین کمیته عالی علوم و فناوری دو کشور تشکیل شد که به ارتباطات علمی–فناوری بین دو دولت استحکام بیشتری بخشید؛ افزون برآن، طبق نتایج برگزاری همایش بزرگترین و برترین دانشگاه های ایران و روسیه، انجمن دانشگاه های دو کشور بنیاد گذاشته شد و این تشکل به میدان تحکیم ارتباطات علمی و همچنین همکاری شرکتهای دانش محور ایران و روسیه تبدیل شده است.

سفیر ایران در مسکو خاطرنشان کرد: تهران علاقمند حضور شرکتهای روسیه در ایران است و امیدوار است که شرکتهای صنعتی و تجاری روسیه بتوانند از این فرصت بیشترین استفاده را برده و رقبای اروپایی، چینی و آسیای شرقی را پشت سر بگذارند.

سنایی در پاسخ به این پرسش که آیا همکاری تنگاتنگ بین ایران و روسیه امتیازهایی را برای شرکتهای روسی خواهد داشت؟ گفت: نخست لازم است، شرکتهای روسی وقت را هدر ندهند و با استفاده از فرصت و بر مبنای رقابت فعالیت را در بازار ایران آغاز کنند و در مرحله دوم، نهادهای بوروکراسی دو کشور باید به اجرای توافقنامه ها و تحقق اراده رهبران کمک کنند. 

سنایی گفت: طی 10 سال اخیر روسیه تجارب زیادی در برخی از عرصه های صنعنتی ایران نظیر احداث نیروگاههای اتمی و حرارتی، نوسازی راه آهن و برخی شاخه های صنایع معدن، کسب کرده و می تواند از این امتیازها بهره ببرد.

به گفته وی، ارتباطهای سیاسی ایران و روسیه در زمینه های مختلف دو جانبه، منطقه ای و بین المللی توسعه و تحکیم یافته است که بی تردید، این امر پایه و مبنای مساعد فعالیت سازمانهای صنعتی، اقتصادی و مالی روسی و ایرانی به شمار می رود و می توانند از این فرصت استفاده کرده و حضور خود را در کشورهای مقابل توسعه دهند.

وی ادامه داد: آشنایی کم با بازارهای یکدیگر و برخی سوء تفاهمهایی که نشات گرفته از تفاوت درک از تجارت است، هر از گاهی به تاخیر در کار منجر می شود. ضمن این که بیش از دو دهه از زمانی که دو کشور تجربه همکاری جدیدی را کسب کردند، گذشته است و اکنون هر طرف نیروی انسانی و امکانات لازم را برای غلبه بر این مشکلات دارد.

تامین مالی طرحها، یکی از چالشهای توسعه روابط ایران و روسیه

سنایی گفت: یکی از مشکل ترین مسائل در همکاریهای اقتصادی دو کشور تامین مالی طرحهاست. خوشبختانه در سالهای اخیر بخشی از این مشکلات حل و فصل شد و خط اعتباری به وجود آمد. بر پایه اظهارات مقامهای رسمی روسیه، مبلغ این خط اعتباری برابر با پنج میلیارد دلار و قسط نخست 2.2 میلیارد دلار است.

وی ادامه داد: توافقنامه های ایجاد خط اعتباری هنگام سفر رئیس جمهوری روسیه به ایران امضا شد و در نظر است در راستای برقی شدن راه آهن گرمسار – اینچه برون و احداث چهار نیروگاه حرارتی در بندرعباس استفاده شود؛ با وجود خط اعتباری، تحقق برخی طرحهای روسیه در ایران تسریع خواهد شد.

سنایی با بیان این که در جهان معاصر حضور هر کشور در بازار و صنایع دولت دیگر به میزان تامین مالی و انتقال فناوری بستگی دارد، ابراز امیدواری کرد که بانک اقتصاد خارجی همچنان به وعده های خود در ارتباط با تامین مالی طرحها دربخش خصوصی عمل کند.

به گفته وی، تامین مالی لازم است و اگر توافقها در زمینه تامین مالی عملی نشود، بسیاری از طرحهای صنعتی دو کشور تنها روی کاغذ می ماند. در مجموع در دو کشور 40 طرح به ارزش 35 میلیارد دلار ارائه شده است و تحقق آنها به سرمایه گذاریهای جدید نیاز دارد.

وی درباره این که آیا ایران بر انتقال یا بومی شدن فناوریها در طرحهای مشترک با سرمایه گذاران خارجی اصرار دارد؟ اظهار کرد: سرمایه گذاری خارجی یکی از موتورهای محرک اقتصاد جهانی است و سرمایه گذاران به صورت مستقل یا مشارکت در تولید کالاها، استخراج مواد معدنی خام و دیگر مراحل فعالیتهای اقتصادی در کشور میزبان شرکت می کنند. با این وجود فناوریهای پیشرفته و آخرین سیستمهای مدیریتی همراه سرمایه به واسطه سرمایه گذاران با هدف دریافت حداکثر سود وارد می شود.

وی افزود: سرمایه های خارجی که در صورت کمبود منابع مالی جذب می شود، یکی از عوامل محرک اصلی رشد و توسعه اجتماعی و اقتصادی جامعه به شمار می رود. شرایط اقتصادی کنونی ایران همچنین به جذب سرمایه خارجی نیاز دارد و دلیل این امر نخست کافی نبودن منابع داخلی است.

سنایی گفت: در قانون برنامه سوم توسعه کشور، ایجاد سالانه 765 هزار شغل در نظر گرفته شده که در پایان مدت زمان برنامه باید به کاهش بیکاری منجر شود. اجرای این هدف مهم نیاز به رشد سرمایه گذاری 6 درصدی دارد که باید سالانه برابر 12 هزار میلیارد تومان یا 145 میلیارد دلار باشد و آشکار است دولت از چنین سرمایه ای برخوردار نیست.

وی افزود: بخشهای خصوصی داخلی به دلایل مختلف همچنین قادر به انجام چنین کاری نیستند، به همین خاطر در شرایطی که منابع مالی داخلی قادر به اشباع برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی بطور کامل نیستند، استفاده از سرمایه خارجی که در برنامه سوم توسعه کشور نیز گنجانده شده، به یک ضرورت تبدیل می شود.

سفیر ایران ادامه داد: کشور شریک می تواند به واسطه دریافت نفت و گاز برای تحقق طرحها سرمایه گذاری کند. معضل اصلی این است که هر دو کشور ایران و روسیه خود از صادر کنندگان در این بخش هستند. مشخص است که این معضل غیرقابل حل نیست. زمانی ایران و اتحاد شوروی (اواخر سال های 1940 و اوایل 1950) به تبادل نفت و گاز می پرداختند و گاز ایران به شوروی صادر می شد.

در برابر این مساله، برای اتحاد جماهیر شوروی امکان حضور در صنعت ذوب آهن ایران و صنایع مرتبط با احداث نیروگاه های حرارتی به وجود آمد که به عنوان کارشناس در زمینه مناسبات ایران و روسیه، فکر می کنم اکنون این موضوع می تواند در عرصه نفت و گاز بطور گسترده تری عملی شود. سال 2014 بین ایران و روسیه توافقنامه خوبی در زمینه نفت منعقد شد، اما متاسفانه تحقق پیدا نکرد.

وی افزود: دلیل دوم که جذب سرمایه های خارجی به ایران را ضروری می کند، نیاز مبرم به واردات فناوریهای مدرن، نظام و سامانه های کنترل و مدیریت است. جذب سرمایه های خارجی به طور طبیعی، شرایط انتقال فناوریهای پیشرفته مدرن و سامانه های موثر کنترل و مدیریت به ایران را فراهم می آورد. بی تردید، حضور فعال و موفق جمهوری اسلامی ایران در عرصه های تجاری و اقتصادی جهانی به ترکیب ساختارهای صنعتی و اقتصادی با فناوریهای مدرن و سیستمهای کنترل و مدیریت جدید نیاز دارد و آشکار است که این امر فرآیندی یک طرفه نیست.

پیشرفت قابل توجه ایران در زمینه فناوریهای مدرن 

سنایی خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر ایران پیشرفت قابل توجهی در زمینه فناوریهای مدرن داشته است و دو کشور می توانند در این زمینه به تبادل تجارب و دستاوردها بپردازند. طی دوسال اخیر هیئتهایی که از روسیه به ایران آمدند، همچنین علاقه خود را نسبت به برخی زمینه های فناوری در ایران به ویژه نانوفناوری نشان دادند.

سنایی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی توافقنامه استانداردی درباره سرمایه گذاری خارجی در صنایع نفت و گاز ایران ارائه می شود و چگونه خواهد بود و آیا درباره توافقنامه های تقسیم محصولات، عملیاتی یا دیگر صحبتی می شود؟ گفت: قانون حمایت ازسرمایه گذاری خارجی درایران در خصوص ترغیب و حمایت از سرمایه گذاریهای خارجی، در سال 2002 تصویب شد که در تمام نقاط خاک جمهوری اسلامی ایران قابل اجراست و همه سرمایه گذاران خارجی می توانند سرمایه گذاری در ایران را تحقق بخشند و با این حال از تسهیلات و مزایای معینی برخوردار شوند.

وی افزود: طبق این قانون، سرمایه گذاری خارجی در زمینه استخراج نفت و گاز تنها در چارچوب انعقاد توافقنامه ممکن است، اما در بخش پالایش نفت و گاز، سرمایه گذاری مستقیم خارجی ممکن است. سازمان سرمایه گذاری و ارائه کمکهای اقتصادی و فنی ایران، یگانه نهاد دولتی مرکزی است که پاسخگوی پذیرش سرمایه های خارجی و حمایت از سرمایه گذاران خارجی است؛ همچنین این سازمان برای سرمایه های خارجی مجوز صادر می کند.

سنایی خاطرنشان کرد: همزمان ایران و روسیه مذاکرات مفیدی را در خصوص موضوع انرژی انجام دادند. گفتگوها بین شرکتهای بزرگ روسی و طرف ایرانی امیدوار کننده است و طرفین پیش می روند که امیدواریم در آینده ای نزدیک شاهد نتایج خوبی در این زمینه باشیم.

مذاکرات برای تاسیس بانک ایران و روسیه ادامه دارد

سفیر جمهوری اسلامی درباره تاسیس بانک ایران و روسیه خاطرنشان کرد: مذاکرات برای تاسیس این بانک جریان دارد، پیشرفتهایی حاصل شده و دستاوردهای معینی داشته است، اما انتظارها را برآورده نمی کند. از یک سو، بین نظامهای بانکی دوکشور تفاوتهایی وجود دارد، بانک مرکزی روسیه با وجود بانک مرکزی ایران، بانک کارگزار نیست و تنها در زمینه نظارت و سیاستگذاری عمل می کند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، بانکهای بزرگ روسیه چندی پیش و فقط پس از لغو تحریمها با ایران شروع بکار کردند. انتظار داریم که بانکهای بزرگ دو کشور به زودی همکاریهای متقابل را آغاز کنند. امیدوارم بانکهای مرکزی دو کشور اقدامهای موثری را برای تبدیل ارزهای ملی انجام دهند. مشکل نقل و انتقال و حواله های بانکی اکنون یکی از موانع اصلی توسعه و گسترش ارتباطات اقتصادی و تجاری دو کشور محسوب میشود.

سنایی همچنین در زمینه بررسی مجدد قرارداد احداث راه آهن و چهار نیروگاه حرارتی در ایران، اظهار کرد: درخصوص میزان هزینه توافقنامه ها هیچ اختلاف نظری وجود ندارد و فقط موضوع میزان حضور تعدادی از پیمانکاران و شرکت کنندگان در زمینه طراحی و مسائل مشابه دیگر بود که در خصوص تمام مسائل از جمله حتی میزان حضور طرفین در طرحهای مختلف توافق و در نهایت تصمیم گرفته شد که این سند در چارچوب همایش استانداران امضا شود.

سفیر جمهوری اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا لغو تحریمها بر روند کار بر روی نیروگاه اتمی بوشهر – 2 تاثیر گذار است؟ اظهار کرد: تحریمها مشکلات احداث نیروگاه اتمی بوشهر – 1 را بیشتر کرد که یکی از عوامل به درازا کشیدن مدت احداث نیروگاه به حساب می آمد.

تاثیر مثبت لغو تحریمها بر روند احداث نیروگاه بوشهر 2

سنایی گفت: واضح است که لغو تحریمها تاثیر مثبتی بر سرعت احداث نیروگاه بوشهر – 2 خواهد گذاشت و به همین خاطر این نیروگاه در زمان کوتاهتری ساخته خواهد شد؛ اکنون توافق برسر مسائل فنی انجام می گیرد که امیدوارم به زودی شاهد آغاز ساخت نیروگاه دوم باشیم. افزون بر این، ایران طرحی را برای همکاری مشترک در فردو که اکنون درمرحله آماده سازی است دارد.

سفیر جمهوری اسلامی درباره همکاریهای دو کشور در عرصه بنادر نیز اظهار کرد: ایران علاقمند به حضور روسیه در عرصه های سرمایه گذاری مختلف است. تصور کنید که این بنادر از جمله بنادر جنوبی در خلیج فارس، می توانند مورد توجه باشند. به این ترتیب هند و ایران به توافقنامه بزرگی درخصوص بخشی از بندر چابهار دست یافتند. افزون بر بنادر لجستیکی، احداث ناوگان حمل و نقل دریایی در خزر و همچنین راه آهن بین آذربایجان و ایران می تواند جلب توجه کند.

وی ادامه داد: اکنون بیش از قبل، همه لزوم این که کریدور سبز شمال – جنوب به طرح واقعی تبدیل شود را درک می کنند. الحاق راه آهن آذربایجان به ایران، بهبود مسائل لجستیکی در بخش بین روسیه تا مرز ایران و از آنجا به سواحل خلیج فارس می تواند کمک بزرگی برای اقتصاد هر سه کشور و دیگر دولتها باشد. چندی پیش در باکو وزرای امور خارجه ایران، روسیه و آذربایجان مذاکراتی را در این باره انجام دادند.

سفیر ایران همچنین خاطر نشان کرد: بین ایران و روسیه گردشگری در حال رشد و توسعه است. به موازات ایروفلوت، شرکتهای هوایی ایرانی نیز سال 2015 پرواز به روسیه را آغاز کردند و گردشگران ایرانی از امکان دیدن نه تنها مسکو و سن پترزبورگ بلکه سوچی بهره مند شدند. روسیه همچنین علاقه بیشتری را به ایران به مثابه کشور گردشگری نشان داد. به زودی پرواز تهران و آستراخان آغاز خواهد شد. سازمان گردشگری ایران فهرست هتلهایی را که باید ساخته شود، منتشر کرد و مناقصه هایی را در شرایط سرمایه گذاری شخصی برگزار می کند که فکر می کنم مبنای خوبی برای حضور شرکتهای روسی در بازار ایران باشد.

سنایی درباره چشم انداز توسعه همکاریهای اقتصادی ایران و روسیه نیز گفت: اگر در گذشته دو کشور از یک مزیت یعنی اراده روسای دو دولت برای گسترش ارتباطات برخوردار بودند، اکنون بسیاری از موانعی که در گذشته وجود داشت، برداشته شده است. سال 2015 سند پایه ای اقتصادی امضا شد، کارهای زیادی در بخش کاهش تعرفه ها، موانع گمرکی، صدور گواهی و مجوز انجام گرفته است. از نگاه من در کشورهای ما باید بر بوروکراسی قوی غلبه کنند و روند تحقق عملی توافقنامه های قبلی را تسریع بخشند.

به گزارش ایرنا، وی افزود: در تمام جهات از جمله انواع مختلف صنایع، خودروسازی، هواپیماسازی مسافری همکاریهای خوبی دیده می شود. صادرات کالاهای ایرانی به روسیه فقط به اجناس سنتی محدود نمی شود، بلکه شامل دارو، محصولات صنعتی، لبنیاتی و دریایی نیز می شود و اگر سرمایه گذاران وارد طرحهای زیربنایی شوند، آنگاه شاهد تغییرات بزرگی درزمینه ارتباطات اقتصادی خواهیم بود. خوشبین هستم، مطمئنم هر چند امکان دیدن نتایج این تغییرات در چند ماه آینده وجود ندارد، اما پس از چند سال بسیاری از آنها بر روابط دو کشور تاثیر خواهند گذاشت.

کد خبر 259271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =