ترانزیت سوخت در مرز ریلی اینچه برون آغاز می شود

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از آغاز ترانزیت سوخت در مرز ریلی اینچه برون از 2 هفته آینده خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محسن پورسید آقایی گفت: در این باره تعرفه مشترک ترانزیت ریلی میان ایران- قزاقستان- ترکمنستان امضا شده و قرار است این مرز ریلی نیز فعال شود.

وی با اشاره به رشد همکاریهای اقتصادی ایران و ترکمنستان از 2 سال گذشته گفت: این همکاریها در بخش ریلی به خوبی نمود داشت. بر اساس آمار سال گذشته حجم مبادلات کالا در مرز ریلی سرخس به بیش از 2 برابر یعنی 1.3 میلیون تن در سال افزایش یافت.

مدیرعامل راه آهن با بیان این که هدف‌گذاری 2 دولت این است که حجم ترانزیت از مرز سرخس به 6 میلیون تن در سال افزایش یابد، گفت: بر اساس برنامه زمان‌بندی ترانزیتی میان دو دولت در نظر داریم رقم ترانزیت تا پایان امسال به سه میلیون تن برسد و این عدد تا سه سال آینده به 6 میلیون تن در سال افزایش یابد.

پور سید آقایی درباره فعال کردن مرز اینچه‌برون نیز اظهار کرد: در این باره تعرفه مشترک ترانزیت ریلی بین ایران- قزاقستان- ترکمنستان امضا شد که قرار است این مرز ریلی هم فعال و از 2 هفته آینده کار ترانزیت سوخت آغاز شود، همچنین با قزاقستان نیز در حال پیگیری هستیم تا بارهای این کشور از مسیر اینچه برون ترانزیت شود.

وی ادامه داد: البته مشکل اتصال خطوط ریلی عریض ایران و ترکمنستان هنوز برطرف نشده است در حالی که در ابتدای افتتاح طرح توافق شد که به طور موقت خط عادی میان دو کشور متصل و سپس خطوط عریض ریلی نیز میان 2 کشور متصل شود. نیاز است تا در این زمینه راه‌آهن ترکمنستان همکاری ویژه‌ای با ما داشته باشد و حتی طرح فنی نیز با همکاری مشاور اتریشی فراهم شده است تا خطوط عریض عادی به یکدیگر متصل شوند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: طبق مطالعات انجام شده از سوی مشاور اتریشی اگر این اقدام در داخل خاک ترکمنستان صورت گیرد بسیار بهتر خواهد بود زیرا قوس ریل در ایران بسیار تند است.

پورسیدآقایی درباره بدهی‌ راه‌آهن ایران به ترکمنستان گفت: پرداخت بدهیها از طریق کشور ثالث به لحاظ اقتصادی زمانبر و هزینه‌بر است. با وجود همه این مسائل هفته گذشته 1.3 میلیون فرانک با همین روش به راه آهن ترکمنستان پرداخت کردیم.

وی افزود: البته راه‌آهن تاجیکستان نیز پیشنهادی برای تهاتر بدهی ایران به ترکمستان داد به این صورت که راه‌آهن تاجیکستان به عنوان خریدار واگن از ایران ، در عوض پرداخت پول واگن‌ها ، بدهی ایران را با راه‌آهن ترکمنستان تسویه کند. چنانچه این مسئله مورد توافق سه کشور واقع شود بدهی ایران به راه‌آهن ترکمستان یکجا پرداخت می‌شود که البته این رقم قابل توجه نیست و حدود چهار میلیون فرانک است.

کد خبر 260704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =