بیشتر شرکتهای بزرگ دارای سیستم تحقیق و توسعه درون سازمانی هستند. به جز سیستمهای تحقیق و توسعه شرکتی، در بسیاری از کشورها سازمانهای تحقیق و توسعه مستقل نیز برای ارتفای توانمندیهای علمی و فناورانه ایجاد شده است.
هر یک از این دو نوع سازمان تحقیق و توسعه ماموریت خاصی دارند و سیاستگذاری تحقیق و توسعه در آنها نیازمند فرآیندی خاص است.
اهمیت سیاستگذاری تحقیق و توسعه با توجه به دو عامل رو به روز در حال افزایش است: نخست سرعت پرشتاب پیشرفت فناوری و نقش روزافزون فناوری در پویایی رقابت و پیچیدگی فرآیند نوآوری فناورانه و ماهیت چندگانه آن، سیاستگذاری تحقیق و توسعه را به شدت به چالش کشیده است.
و دوم آنکه سیاستگذاری تحقیق و توسعه که هدف ایجاد و حفظ توانایی نوآوری فناورانه در بلند مدت را دنبال می کند، نیازمند شناسایی متغییرهای موثر بر انتخابهای فناورانه در محیطهای پویاست.
از این رو در مقاله «سیاستگذاری برای مراکز تحقیق و توسعه براساس فرآیند ایده تا بازار؛ مطالعه موردی صنعت نفت ایران» ابتدا ارکان فرآیند ایده تا بازار و پس از آن انواع سازمانهای تحقیق و توسعه شامل شرکتی و غیر شرکتی تشریح شده است.
سپس انواع ساختارهای تحقیق شرکتی سازمانهای بزرگ تعریف و بر اساس ارکان فرآیند ایده تا بازار به تعریف سیاستهایی برای وظایف و ماهیت فعالیتهای آنها و بخشهای متمرکز و غیرمتمرکز تحقیق و توسعه شرکتی در ساختارهای هیبریدی تحقیق و توسعه پرداخته شده است.
در نهایت مبانی مطرح شده برای صنعت نفت بعنوان بزرگترین صنعت کشور که دارای بخشهای متعدد پژوهشی است به عنوان مطالعه موردی به اجرا در آمده و پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت تحقیق و توسعه در صنعت نفت ارائه شده است.
نظر شما