۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵
  • کد خبر: 272322
حقیقت روابط عمومی در دنیای مجازی

اساسی‌ترین نیاز سازمان‌های امروزی و یکی از بنیادی‌ترین عوامل موفقیت آنها، سامان‌دهی کیفیت ارتباط بین سازمان و افکار عمومی است و روابط عمومی به عنوان هنر مدیریت ارتباطات و برقراری پیوند همدلانه بین لایه‌های گوناگون درون و برون سازمان، کلید اصلی این موفقیت به شمار می‌رود.

اگر براساس نظریه‌های پژوهشگران حوزه مدیریت سازمان، مهم‌ترین سرمایه‌های سازمان‌های نوین را نیروی انسانی درونی و افکار عمومی بیرونی بدانیم، مدیریت این هر دو، ماموریت اصلی و وظیفه نخستین روابط عمومی تعریف می‌شود که از طریق بسط تفاهم جمعی و جلب و تقویت همکاری متقابل جامه تحقق خواهد پوشید.

اما رسانه‌های شکل‌دهنده افکار عمومی در دنیای مدرن، از بنیاد با جوامع سنتی متفاوت است و به همین دلیل، امروز، نکته مهم‌تر از تعریف مسئولیت‌ها و ماموریت‌های روابط عمومی، موضوع شناخت تخصصی ابزارهایی است که باید در این مسیر به کار گرفته شود. افکار عمومی جوامع مدرن، نه در لابه‌لای روزنامه‌ها و کتاب‌ها و حتی برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، که در دنیای مجازی شکل می‌گیرد و همان گونه که مهندس زنگنه نیز در مراسم پایانی هشتمین جشنواره روابط عمومی‌های برتر صنعت نفت به درستی عنوان کرد: «در چند سال آینده حکومت مطلق در دست شبکه‌های مجازی خواهد بود.»

با توجه به این واقعیت، میزان موفقیت روابط‌عمومی‌های مدرن را نیز توانایی آنان در به کارگیری و مدیریت دنیای مجازی رقم خواهد زد و توجه به این نکته که حضور فعال و موفق در دنیای مجازی، نیازمند شناخت دقیق ابزارها و قواعد حاکم بر آن و برنامه‌ریزی تولید محتوای مناسب با شبکه‌های اجتماعی است، گام نخست موفقیت روابط عمومی در این فضا خواهد بود.

بهره‌گیری از فضاهای مجازی و فناوری‌های نوین ارتباطات اجتماعی، به نیروی انسانی خلاق و تدابیر مدیریتی مبتنی بر دانش روز نیاز دارد، موضوعی که در طرح‌ریزی اهداف راهبردی روابط عمومی‌های صنعت نفت به روشنی مورد تاکید قرار گرفته و در قالب برنامه «اصلاح ساختار سازمانی با هدف پاسخگویی به نیازهای جدید» و «توسعه و به کارگیری فنون و ابزارهای نوین ارتباطی و اطلاع‌رسانی» تبیین شده است.

این روزها، وزارت نفت به دلیل تاثیرگذاری در موفقیت دولت یازدهم، با هجمه‌هایی شدید روبه رو است و روابط‌عمومی صنعت نفت به عنوان خاستگاه و پایه‌گذار این هنر در کشور و با اتکا به تجربه نزدیک به 70 ساله خود، وظیفه دارد پیشگامی خود را در این عرصه حفظ کند و به عنوان پرچم‌دار حفظ حریم مجموعه شریف و پرتلاش مدیران و کارکنان وزارت نفت، با اطلاع‌رسانی سریع، صادقانه و شفاف، دستاوردهای همکاران خود را با بهره‌گیری از دانش و ابزارهای نوین در معرض قضاوت افکار عمومی قرار دهد و ماموریت خطیر خود رادر حفظ حرمت خانواده بزرگ صنعت نفت در همه عرصه‌ها، به بهترین نحو به سرانجام برساند.

اکبر نعمت الهی

کد خبر 272322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =