به گزارش شانا، یوسف رشیدی، استاد دانشگاه شهید بهشتی و سرپرست سابق مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: بخش اصلی آلودگی هوا مربوط به وجود خودروهای فرسوده است، از این رو جلوگیری از تردد خودروهای دودزا در شهر، همانند کامیونهایی که از ساعت 22 شب به بعد در خیابانها تردد میکنند از اولویتهاست.
وی افزود: این خودروها هوای شهر را در زمان استراحت شهروندان آلوده میکنند، زیرا فناوری بسیار قدیمی دارند و با تجمیع آلایندهها وضع اسفناکی را برای هوای شهر بهوجود میآورند.
این استاد دانشگاه با تاکید بر توسعه حمل و نقل عمومی در شهرها تصریح کرد: اگر زیرساختهای حمل و نقل عمومی در شهر درست باشد، مردم نیز از آن استفاده میکنند و کمتر به سمت خودروهای شخصی میروند، شهروندان نیز باید به موضوعهایی همچون تنظیم موتور، معاینه فنی خودروها و غیره توجه داشته باشند.
به گزارش شانا، یک خودروی کاربراتوری فرسوده 5 تا 10 برابر یک دستگاه خودروی یورو 2 آلودگی تولید و مقادیر زیادی نیز سوخت مصرف میکند، هنگامی که هر روز اجازه میدهیم هزاران دستگاه خودروی آلاینده وارد محدوده زوج و فرد شوند، در واقع این مجوز را دادهایم که در 6 روز هفته، آلودگی انبوهی وارد هوای شهر شود.
خودروهای آلاینده اغلب خودروهای کاربراتوری فرسوده هستند و در عمل انواع بیماریها و حتی مرگ را به ریههای عموم شهروندان بهویژه کودکان و سالمندان تزریق میکنند.
نظر شما