به گزارش شانا، مهندس بیژن زنگنه ظهر امروز (دوشنبه، 11 بهمن ماه) پس از آیین امضا و مبادله قرارداد جایگزینی تاکسیهای فرسوده با تاکسیهای پایه گازسوز/هیبریدی در جمع خبرنگاران در باره شرایط عرضه و تقاضای نفت در بازارهای جهانی نفت خام گفت: بازار نفت به سمت برقراری تعادل میان عرضه و تقاضای نفت میرود و هیچگاه این بحث مطرح نبوده است که یک مرتبه این اتفاق رخ دهد.
وزیر نفت در این باره که آیا روند افزایشی قیمتهای جهانی نفت خام ادامه می یابد، گفت: نمی توان گفت روند افزایشی قیمت نفت ادامه می یابد و کسی هم چنین برآوردی نکرده است، اما بیشتر برآوردها این است که قیمت نفت در محدوده 55 دلار برای هر بشکه تثبیت می شود، اما این ارقام پیش بینی است و احتمال می رود شرایط دیگری رخ دهد.
زنگنه همچنین در واکنش به این موضوع که قیمت نفت 70 دلاری با توجه به بهبود شرایط برای بازگشت شیل اویل به بازار تهدیدی برای اعضای اوپک به شمار می آید، تصریح کرد: در بحثها کسی به دنبال نفت 70 دلاری نبوده است،اگر قیمتها به 70 دلار برای هر بشکه برسد به طور حتم پس از مدتی با افزایش تولید نفت خام و نبود توازن میان عرضه و تقاضا روبهرو میشویم و این سبب کاهش قیمتها می شود.
وی در باره این که آیا فکر می کنید نفت 60 دلاری در شرایط کنونی عادلانه است، گفت: عدالت در باره این موضع یک امر نسبی بوده و نمیتوان گفت عدالت به معنای مطلق است، اما به هر حال تولیدکنندگان از نفت در بازه 55 تا 60 دلار راضی هستند.
وزیر نفت گفت: پس از پایان زمان اجرای برنامه توافق کاهش تولید اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که از یکم ژانویه به مدت 6 ماه آغاز شده است، در باره لزوم تمدید یا ادامه آن بحث و مذاکره میشود.
زنگنه همچنین تولید کنونی نفت خام ایران را سه میلیون و 900 هزار بشکه در روز اعلام کرد و گفت: اعضای اوپک هم اکنون اجرای برنامه کاهش تولید نفت خام که در نشست 30 نوامبر اعضای اوپک در وین بر سر آن به توافق رسیدند را آغاز کرده اند.
وی درباره زمان برگزاری مناقصه میدانهای نفتی، گفت: کارهای مناقصه در حال انجام و فهرست شرکتها اعلام شده است ابتدا مناقصه به صورت محدود برگزار خواهد شد و از چند شرکت دعوت میشود در این مناقصهها شرکت کند.
وزیر نفت همچنین در باره تصمیم وزارت نفت برای واردات گاز از ترکمنستان، ادامه داد: این مسئله مربوط به شرکت ملی گاز ایران است.
زنگنه در باره پیشنهاد هندیها برای توسعه میدان فرزاد بی، گفت: پیشنهاد هندیها مورد قبول واقع نشده است و نامهای نوشته شده است که آنها باید برای تصحیح آن بیایند، در موازات این پیشنهاد، روش دیگری را دنبال میکنیم، اما هندیها زمان زیادی ندارند.
وی در پاسخ به پرسشی در باره اینکه چه مبلغی از درآمدهای هدفمندی یارانهها نصیب وزارت نفت میشود، گفت: کسی به وزارت نفت پولی نمی پردازد، همه از ما می گیرند.
وی در باره امضای قرارداد جایگزینی تاکسیهای فرسوده با تاکسیهای پایه گازسوز گفت: امروز یک قرارداد میان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور برای عملیاتی کردن فاز نخست طرح «جایگزینی ١٤٠ هزار تاکسی فرسوده با تاکسی پایه گازسوز با پیمایش بالا» امضا شد.
وزیر نفت با بیان این که طرح جایگزینی ١٤٠ هزار تاکسی فرسوده با تاکسی پایه گازسوز با پیمایش بالا به تصویب شورای اقتصاد رسیده و طرح آن توجیه شده است، گفت: قرار است 140 هزار تاکسی و ون فرسوده با تاکسی و ونهای ساخت داخل با پیمایش بالا و پایه گاز سوز جایگزین شود.
زنگنه ادامه داد: هدف دولت از طرح یادشده این بوده است که از محل صرفه جویی در مصرف سوخت حدود 640 میلیون دلار به صاحبان تاکسیهای فرسوده یارانه دهد که آنان برای تعویض تاکسی خود تشویق شوند.
وی تصریح کرد: قرارداد امروز میان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور برای 10 هزار تاکسی است و فکر می کنم به سرعت توسعه خواهد یافت، این فرآیند برای هماهنگی بیشتر میان ذینفعان تا اندازه به طول انجامید.
وزیر نفت ضمن ابراز خرسندی از چنین اقدامهایی برای بهینه سازی مصرف سوخت، گفت: هفته گذشته هم در حضور وزیر محترم راه و شهرسازی قراردادی برای اجرای طرح نوسازی ٦٥ هزار دستگاه کامیون و کشنده فرسوده امضا شد.
زنگنه ادامه داد: پیشتر هم قراردادی 7.5 میلیارد دلاری با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به منظور توسعه ناوگان ریلی و کاهش حمل مسافر و بار از جاده و انتقال آن به ناوگان ریلی کشور قراردادی امضا شد، قرار است هر اندازه بار و مسافر از جاده به راه آهن انتقال یابد وزارت نفت از محل صرفه جویی سوخت به ازای هر یک تن کلیومتر یا نفر کیلومتر مبلغی پرداخت می کند.
وی در باره امضای توسعه قرارداد ناوگان ریلی گفت: پس از انجام صرفه جویی پرداخت انجام می شود، هم اکنون آنها برای ساخت واگن قراردادهایی امضا کرده اند و در حال رفع و اصلاحات خطوط ریلی هستند، زمانی که ظرفیت جدید برای حمل بار و مسافر فراهم شد، شرکت راه آهن صورت وضعیت نهایی را تحویل می دهد و ما نسبت به پرداخت اقدام می کنیم.
وزیر نفت ادامه داد: پس از تایید صورت وضعیت، پرداختها آغاز میشود، ما برای آنها ضمانت نامه به بانکها می دهیم، به این معنا که اگر این اقدامها انجام شد ما ضامن هستیم که پول را باز پرداخت را انجام دهیم.
زنگنه درباره کمک به توسعه خطوط مترو با هدف صرفه جویی در مصرف سوخت، گفت: در باره مترو طرحی به تقدیم شورای اقتصاد کرده ایم که باید در این شورا تصویب شود، در شورای اقتصاد طرحهایی با شهرداری وجود دارد که باید موانع پیش روی آن حل شود و نظر کمیسیون تخصصی شورای اقتصاد را جلب کند.
وی افزود: از نظر وزارت نفت، مترو جزو اولویتهای تهران و شهرهای بزرگ است که دولت از مسیر ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید میتواند بخشی از هزینهها را از محل صرفهجویی مصرف سوخت شهرهای بزرگ تامین کند.
وزیر نفت توضیح داد: پس از امضای این قرارداد، اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور با خودروسازها قرارداد امضا می کنند، خودروساز هنگام تحویل تاکسیها پول خود را میگیرد، بخشی از پول را رانننده و اتحادیه به نسبت کاری که انجام می دهند و پیمایشی که دارند پرداخت صورت می گیرد.
زنگنه با بیان این که ما معتقدیم که خودروهای نیسان وانت دیگر نباید ساخته شود و تعدادی که اکنون فعال هستند نیز باید ساماندهی شود، گفت: ما اعتقاد داریم تولید خودروهای نیسان وانت بنزینی باید متوقف شود و خودروی دیگری جایگزین آن شود یا در کوتاه مدت برای آنها از موتورهای دیزلی که دارای مصرف کمتر و راندمان بالاتری هستند، استفاده کرد.
نظر شما