بزرگ ترین قطب پالایشی کشور در بندرعباس تشکیل می شود

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: با اجرای هفت پروژه بزرگ نفتی در بندرعباس، این منطقه در آینده به بزرگ ترین قطب صنعت پالایشی کشور تبدیل می شود.

مهندس غلامحسین نوذری هفته گذشته و در جریان افتتاح طرح افزایش ظرفیت خط لوله بندرعباس - اصفهان از ایجاد قطب صنعت پالایش نفت کشور در بندرعباس خبرداد تا در کنار ماهشهر و عسلویه که قطب های پتروشیمی و گاز کشور هستند سومین قطب بزرگ صنعت نفت در گلوگاه خلیج فارس بدرخشد.

مهندس اصغر صالحی، مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با تشریح جزئیات این برنامه در گفت وگو با خبرنگار شانا، افزود: احداث پالایشگاه نفت خام فوق سنگین هرمز با ظرفیت پالایش 300 هزار بشکه نفت خام سنگین و فوق سنگین صادراتی در روز، از جمله طرح های مهم صنعت نفت در این منطقه است.

                                                                                           

وی ادامه داد: این طرح با هدف افزایش تولید بنزین، تولید حداقل نفت کوره و فرآورده های سنگین و تولید فرآورده ها مطابق با استانداردهای اروپا، همچنین رعایت الزامات زیست محیطی با سرمایه گذاری حدود 3 میلیارد یورو اجرا می شود که هم اکنون اسناد مناقصه به پیمانکاران واجد شرایط برای اجرای EPC ارائه شده است.

مهندس صالحی همچنین طرح «رفع تنگناهای افزایش ظرفیت پالایشگاه بندرعباس» را از دیگر طرح های مهم در این منطقه برشمرد و افزود: با اجرای این طرح، ظرفیت پالایشگاه بندرعباس از 232 هزار بشکه در روز به 320 هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران اظهار داشت: طرح احداث پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با ظرفیت 360 هزار بشکه در روز، از طرح های مهم پالایشی کشور در منطقه هرمزگان و عملیات مهندسی و خاکبرداری آن در حال انجام است.

مهندس صالحی افزود: این پالایشگاه با هدف پالایش 360 هزار بشکه میعانات گازی، تولید بنزین و سوخت جت و دیگر فرآورده های با ارزش، با ایجاد سه ردیف پالایشگاهی هر یک به ظرفیت 120 هزار بشکه در روز احداث خواهد شد.

وی با بیان این که پیمانکار یی.پی.سی (طراحی و ساخت) این طرح انتخاب شده است، تصریح کرد: این طرح با سرمایه گذاری یک میلیارد و 700 هزار یورویی و به مدت 36 ماه اجرا خواهد شد که با اجرای آن افزون بر تولید روزانه 35 میلیون لیتر بنزین و پروپان، فرآورده های با کیفیت و مطابق با استانداردهای روز اروپا تولید خواهد شد.

مهندس صالحی افزود: ایجاد اسکله با ظرفیت پهلوگیری کشتی تا حدود 70 هزار تن که به امر مهم صادرات میعانات گازی، انواع فرآورده، گوگرد، همچنین ورود نفت خام اختصاص خواهد یافت، از دیگر طرح های مهم صنعت نفت کشور در منطقه بندرعباس است.

وی ادامه داد: طرح توسعه تاسیسات صادرات و واردات در بندر شهید رجایی و اسکله فولاد با هدف بهینه سازی در تاسیسات موجود نفتی نیز، از طرح های مهم صنعت نفت کشور در این منطقه و طراحی اولیه آن هم اکنون انجام شده است.

مهندس صالحی همچنین از طرح احداث تاسیسات نفتی در جزیره قشم به عنوان یک طرح مهم راهبردی نام برد و گفت: یک پایانه بزرگ جهانی نفت مقیاس جهانی در جزیره قشم برای صادرات و واردات انواع نفت خام، میعانات گازی و فرآورده های مختلف پالایشگاهی به منظور رشد و توسعه این جزیره راهبردی، همچنین زمینه سازی برای ایجاد یک مرکز بزرگ و مدرن نفتی در خلیج فارس و تبدیل آن به مرکز بورس فرآورده های نفتی در آینده احداث خواهد شد.

وی افزود: مطالعات امکان سنجی این طرح که با سرمایه گذاری 3/1 میلیارد یورو اجرا خواهد شد، هم اکنون انجام شده و اقدام های اولیه از جمله شناسایی مسیر و تحصیل اراضی در دست اقدام است.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران یادآوری کرد: در همسویی با توسعه این منطقه مهم و تبدیل شدن آن به قطب پالایشی کشور، طرح افزایش ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس به همراه ارتقای کیفیت بنزین و گازوییل نیز، از دیگر طرح های مهم و عمده صنعت پالایش نفت کشور است.

مهندس صالحی ادامه داد: با توجه به توسعه این منطقه مهم نفتی و افزایش ظرفیت مصرف فرآورده در سال های آینده، طرح احداث یک خط لوله 24 یا 26 اینچ جدید نیز در این حوزه در دست بررسی است که پس از مطالعات لازم، در باره اجرا شدن یا اجرا نشدن آن تصمیم گیری خواهد شد.

کد خبر 113593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =