عرضه آزمایشی بنزین با نرخ آزاد در ایام نوروز

محمدرضا نعمت زاده با اشاره به شروع فروش بنزین آزاد در ایام عید، گفت: قرار است این طرح به صورت آزمایشی در نوروز اجرا شود و بر اساس نتایج آن برای ادامه عرضه بنزین آزاد تصمیم گیری خواهد شد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی در گفت و گو با خبرنگار شانا با بیان این که دولت در قالب بودجه سال آینده مبلغ 3/3 میلیارد دلار برای یارانه واردات بنزین و نفت گاز به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده بود که مجلس آن را تصویب کرده است، اظهار داشت: این میزان بودجه برای یارانه واردات بنزین و گازوییل اختصاص خواهد یافت اما مبلغ اصلی واردات این دو فرآورده بسیار بیشتر است.

نعمت زاده در باره بودجه واردات بنزین در سال آینده گفت: دولت برای تامین بودجه واردات بنزین سال آینده چاره ای جز دو نرخی کردن آن ندارد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در باره نحوه تامین این بودجه گفت: دولت باید در باره آن تصمیم گیری کند و از محل نرخ فروش آن بودجه لازم را تامین کند.

نعمت زاده توضیح داد: دولت می تواند بخشی از بنزین را به صورت یارانه ای و بخشی را به صورت آزاد به فروش رساند و چاره ای جز افزایش قیمت ها نیست.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: این طرح ها در کشور جدید است و باید تجربه شود چنانچه طرح سهمیه بندی بنزین نیز در کشور جدید اما نتیجه بخش بود.

نعمت زاده در باره این که قیمت بنزین یارانه ای در سال آینده 100 تومان باقی خواهد ماند یا افزایش می یابد نیز اظهار داشت: هنوز هیچ تصمیمی در این باره گرفته نشده است و تا قبل از عید وضعیت آن روشن می شود اما فکر نمی کنم تا آخر فروردین تغییری در قیمت ها صورت گیرد.

 مشارکت ایران و روسیه برای ساخت پالایشگاه در ارمنستان

نعمت زاده با اشاره به مذاکرات وزیر نفت و رئیس هیئت مدیره شرکت روسی گازپروم، در باره مشارکت ایران و روسیه برای ساخت یک پالایشگاه در ارمنستان گفت: فعلا در حال مطالعه امکان سنجی اجرای این طرح هستیم و اگر ساخت پالایشگاه در ارمنستان اقتصادی باشد آن را با مشارکت ارمنستان و روسیه اجرا خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان این که انجام این مطالعات شش ماه به طول می انجامد گفت: ظرفیت های مختلف برای ساخت این پالایشگاه در حال بررسی است ولی  احتمالا ظرفیت آن 150 هزار بشکه باشد.

وی در باره نحوه تامین نفت خام این پالایشگاه گفت: این مسئله در دست بررسی است و شاید خوراک این پالایشگاه  از کشورهای حاشیه دریای خزر از جمله روسیه و قزاقستان تامین شود.

نعمت زاده تاکید کرد: اگر سرمایه گذاری در این طرح توجیه پذیر باشد شرکت گازپروم از جمله شرکای اصلی این طرح خواهد بود.

 

کد خبر 127371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =