صرفه جویی 300 میلیون یورویی در احداث پالایشگاه خلیج فارس

مدیرعامل شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس گفت: با واگذاری احداث پالایشگاه خلیج فارس به شرکت های داخلی، 300 میلیون یورو در اجرای پروژه صرفه جویی شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، مدیرعامل شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس در جمع خبرنگاران با یادآوری این که شرکت ایتالیایی اسنم پروجتی پیمانکار بخش مهندسی، تامین کالا و ساخت این پروژه به دلیل برخی از موارد از اجرای کار کناره گیری کرد، گفت: شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی برای احداث این پالایشگاه با 10 شرکت مهندسی مشاور ایرانی و حدود 24 پیمانکار داخلی قرارداد امضا کرده است.

محمداسماعیل کراچیان با اشاره به این که با انعقاد این قرارداد و خرید تجهیزات توسط این شرکت ها، 300 میلیون یورو در هزینه های این طرح صرفه جویی شده است، تصریح کرد: در بودجه سال 1388 کل کشور ردیفی برای تامین هزینه های احداث این پالایشگاه پیش بینی شده است.

وی افزود: قرارداد احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال 1385 منعقد شد و قرار است این پالایشگاه تولیدات میعانات گازی 9 فاز میدان گازی پارس جنوبی را به میزان 360 هزار بشکه در روز را فرآورش و به فرآورده های نفتی سبک و با ارزش تبدیل کند.

به گفته کراچیان، با تکمیل و بهره برداری از این پالایشگاه روزانه 35 میلیون لیتر بنزین و 13 میلیون لیتر نفت گاز تولید خواهد شد. 

پیشرفت 17 درصدی احداث پالایشگاه خلیج فارس 

مدیرعامل شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس از پیشرفت 17 درصدی احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس خبر داد و گفت: برای احداث این پالایشگاه تاکنون 407 میلیون یورو تجهیزات خارجی خریداری شده و 600 میلیون یورو دیگر نیز باید تجهیزات خریداری شود.

وی ادامه داد: برای احداث این پالایشگاه، در سال جاری حدود 500 میلیون یورو از حساب ذخیره ارزی برداشت شده است.

کراچیان با بیان این که تاکنون یک میلیارد و 200 میلیون یورو از قراردادهای احداث این پالایشگاه منعقد و 500 میلیون یورو آن به پیمانکاران پرداخت شده است، افزود: طراحی بنیادی و تفصیلی این پالایشگاه پایان یافته و لیسانس مورد نیاز طرح نیز از شرکت های اروپایی تامین شده است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس، طرح احداث این پالایشگاه را از اولویت های وزارت نفت عنوان کرد و افزود: احداث آبگیر با هزینه یک تریلیون و 500 میلیارد ریال (150 میلیارد تومان) و احداث خط لوله انتقال میعانات گازی از عسلویه به بندرعباس به طول 420 کیلومتر و قطر 36 اینچ با هزینه اجرای 80 میلیون یورو از دیگر بخش های طرح احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس است.

وی با اشاره به این که احداث آبگیر 35 درصد و احداث خط لوله پالایشگاه  26 درصد پیشرفت دارد، افزود: ورق های مورد نیاز این خط با هزینه 125 میلیون یورو خریداری شده است و دو تا سه ماه دیگر وارد می شود. کل مسیر این خط لوله نهایی شده است و از کنار خط لوله هفتم سراسری گاز کشور می گذرد.

کراچیان ابراز امیدواری کرد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس 30 ماه دیگر راه اندازی می شود و بخش آبگیر پالایشگاه در بهمن ماه سال آینده و خط انتقال میعانات گازی تا 20 ماه آینده آماده شود و به بهره برداری برسد.

مذاکره با 3 شرکت داخلی برای سرمایه گذاری در احداث پالایشگاه خلیج فارس

مدیرعامل این شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس در خصوص سهامداران این پالایشگاه گفت: در ابتدا یک فرد سرمایه گذار اندونزیایی برای انجام 50 درصد سرمایه گذاری دراین طرح اعلام آمادگی کرد و 10 درصد سهام مابقی به صندوق بازنشستگی نفت و 40 درصد به شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی تعلق گرفت.

کراچیان ادامه داد: این فرد سرمایه گذار اندونزیایی به علت بروز برخی مشکلات 35 درصد سهام خود را به سازمان تامین اجتماعی واگذار کرد و تنها 15 درصد این سهام را نگاه داشت.

وی از علاقه مندی شرکت های سرمایه گذاری بانک ملی، پاسارگاد و مدبر برای خرید سهام این پالایشگاه خبر داد و گفت: با این سرمایه گذاران برای واگذاری 20 درصد از سهام پالایشگاه در حال مذاکره هستیم، همچنین یک شرکت مالزیایی نیز برای سرمایه گذاری در احداث این پالایشگاه اعلام آمادگی کرده که تاکنون سرمایه گذاری آن در این پروژه قطعی نشده است.

کد خبر 138639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =