تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس از سال 90 آغاز می‌شود

شانا _ گروه پالایش و پخش _ علی شاکر: تولید بنزین و نفت‌گاز از پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با تامین اعتبارات لازم و به موقع از سال 90 آغاز می‌شود.

مهندس محمداسماعیل کراچیان 22 ماه است که مسئولیت انجام پروژه ساخت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس را به عهده گرفته است، به دلیل حساسیت پروژه از مصاحبه پرهیز می‌کرد، ولی پس از مطرح شدن این پروژه در مجلس تودیع و معارفه وزیر پیشین و کنونی نفت به عنوان مهمترین پروژه صنعت نفت، سرانجام به درخواست گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری شانا پاسخ مثبت می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ستاره خلیج‌فارس تاکید کرد: طبق محاسبه‌های انجام شده، امسال به یک میلیارد و 100 میلیون یورو نیاز داریم؛ سهامداران قول تامین 30 درصد آن را داده‌اند و قرار است 70 درصد بقیه از سوی وزارتخانه و در قالب فاینانس تامین شود.

وی ضمن اعلام این خبر که در صورت تامین اعتبارات پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس از سال 90 بخش بزرگی از بنزین مصرفی کشور تامین می شود، در باره تاریخچه پروژه میعانات گازی گفت: مرحله مطالعه و امکان‌سنجی پروژه پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در تیر 85 انجام و مرداد همان سال قراردادی میان شرکت SPC اندونزی و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای تشکیل شرکت نفت ستاره خلیج فارس منعقد شد و دی ماه همان سال شرکت نفت ستاره خلیج فارس به ثبت رسید.

به گفته کراچیان، بهمن ماه همان سال شرکت‌های اسنم پروجتی ایتالیا، تهران جنوب، بینا و گلدن گروپ به عنوان پیمانکار پالایشگاه، برنده مناقصه شدند و اردیبهشت 86 قرارداد امضا و مبادله شد.

سهامداران و اهداف ساخت ستاره خلیج فارس
مدیر شرکت ستاره خلیج فارس در باره سهامداران این پالایشگاه به شانا گفت: هم‌اکنون 40 درصد سهام شرکت متعلق به شرکت ملی پالایش و پخش، 35 درصد شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) و 10 درصد صندوق بازنشستگی و 15 درصد شرکت SPC اندونزیایی است.

کراچیان در باره اهداف اجرایی پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: پالایش 360 هزار بشکه‌ میعانات گازی در روز برای جلوگیری از واردات بنزین و فرآورده‌های نفتی، افزایش تولید بنزین و محصولات مطابق با استانداردهای کیفی اروپا، همچنین ساخت پالایشگاهی با توجه به الزامات زیست‌محیطی، از مهم‌ترین اهداف ساخت چنین پالایشگاهی با این ظرفیت است.

توجیه‌های اقتصادی برای درخشیدن ستاره
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس با بیان این که کمبود بنزین و نفت‌گاز در کشور با توجه به مصرف رو به رشد، بیشتر از طریق واردات تامین می‌شود، به توجیه اقتصادی این پروژه اشاره و تصریح کرد: ارزش افزوده پالایشگاه‌های میعانات گازی بیشتر از پالایشگاه‌های نفتی است و از سوی دیگر، تولید بیش از 75 درصد بنزین و نفت‌گاز از خوراک پالایشگاه میعانات گازی از جمله توجیه‌های اقتصادی برای انجام این پروژه است.

از سوی دیگر این پالایشگاه 35 میلیون لیتر بنزین تولید خواهد کرد که اگر با 43 میلیون لیتر بنزین کل پالایشگاه‌های موجود مقایسه‌ شود، اهمیت آن مشخص می‌شود.  علاوه بر موارد فوق این پالایشگاه به تنهایی روزانه 13 میلیون لیتر نفت گاز و 19 هزار بشکه ال.پی.جی (گاز مایع) تولید می کند.

مهندس کراچیان ادامه داد: البته باید به این فهرست نکات دیگری را نیز اضافه کرد که از جمله آنها استفاده از تاسیسات زیربنایی منطقه بندرعباس برای کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری است.

پروژه ساخت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، از جمله طرح‌های بسیار مهم وزارت نفت است که هم وزیران پیشین و هم وزیر کنونی نفت، با توجه به نیاز داخل به سوخت و تحریم‌های خارجی، بر شتاب بخشیدن به اجرای آن تاکید کرده‌اند.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی در زمینی به مساحت 700 هکتار و در سه ردیف 120 هزار بشکه‌ای در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس در حال ساخت است. خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از 485 کیلومتر از پالایشگاه‌های گازی عسلویه تامین خواهد شد.

کد خبر 146745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =