شانا _ گروه پالایش و پخش: علیرضا ضیغمی با بیان اینکه شرکت نیکو قرار است حدود 800 میلیون دلار برای ساخت پالایشگاه ستاره اختصاص دهد، افزود: این شرکت قسط اول خود را سال گذشته به مبلغ 200 میلیون دلار پرداخت کرد و قرار است امسال قسط های دوم و سوم خود را به مبلغ 600 میلیون دلار پرداخت کند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: شرکت نیکو (نفتیران اینتر ترید) قسط دوم خود را به میزان 200 میلیون دلار تا اواخر تیرماه امسال پرداخت خواهد کرد و 400 میلیون دلار باقی مانده را نیز به صورت اقساط پرداخت می کند.

مهندس عیرضا ضیغمی تصریح کرد: تاکنون یک میلیارد و 500 میلیون دلار از محل شرکت نیکو و صندوق ذخیره ارزی برای ساخت پالایشگاه 360 هزار بشکه ای ستاره خلیج فارس اختصاص یافته است.

وی اظهار کرد: سهامداران این پالایشگاه باید یک میلیارد دلار دیگر برای ساخت این پالایشگاه از طریق فاینانس جذب کنند.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش افزود: از محل حساب ذخیره ارزی 290 میلیون یورو در قالب وام از سوی شرکت پالایش ستاره خلیج فارس دریافت شده است.

وی تصریح کرد: شرکت نیکو در سال های گذشته قرار بود 400 میلیون یورو به پالایشگاه ستاره خلیج فارس اختصاص دهد که تاکنون 380 میلیون یورو آن پرداخت شده است.

ضیغمی سرمایه مورد نیاز برای ساخت پالایشگاه جدید ستاره خلیج فارس را حدود سه میلیارد دلار (معادل 30 میلیارد و 780 میلیون ریال) اعلام و تصریح کرد: تا کنون یک میلیارد و 500 میلیون دلار از سرمایه مورد نیاز این پالایشگاه تامین شده است و مابقی آن نیز تامین می شود.

وی تصریح کرد: هیئت مدیره شرکت پالایش میعانات گازی ستاره خلیج فارس که شامل شرکت ملی پالایش و پخش، شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) و صندوق بازنشستگی است، باید یک میلیارد دلار دیگر برای ساخت این پالایشگاه از طریق فاینانس جذب کند.

واگذاری سهم  15 درصدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش در باره خروج یکی از سهامداران پالایشگاه در حال ساخت ستاره خلیج فارس گفت: هم اکنون 40 درصد سهام پالایشگاه ستاره خلیج فارس متعلق به شرکت ملی پالایش و پخش، 35 درصد شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) و 10 درصد صندوق بازنشستگی است و شرکت SPC اندونزیایی نیز 15 درصد در این پالایشگاه سهم داشت ولی این شرکت هم اکنون سهام خود را واگذار کرده است.

ضیغمی ادامه داد: سهام داران کنونی ستاره خلیج فارس و یا سایر سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند سرمایه خود را برای کسب این سهم افزایش دهند.

وی با اعلام پیشرفت حدود 40 درصدی ساخت پالایشگاه جدید ستاره خلیخ فارس افزود: سهم شرکت پالایش و پخش در این پالایشگاه 40 درصد است و منابع مالی خوبی از طریق فاینانس برای این پروژه جذب شده است.

ضیغمی تصریح کرد: مرحله نخست این پالایشگاه تا دو سال و نیم آینده وارد مدار می شود.

به گزارش شانا، پروژه ساخت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، از جمله طرح‌های بسیار مهم وزارت نفت است این پالایشگاه به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی در زمینی به مساحت 700 هکتار و در سه ردیف 120 هزار بشکه‌ای در کنار پالایشگاه کنونی بندرعباس در حال ساخت است. خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از 485 کیلومتر از پالایشگاه‌های گازی عسلویه تامین خواهد شد.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس 55 میلیون لیتر فرآورده های اصلی مورد نیاز کشور را می تواند تامین کند که 36 میلیون لیتر از این میزان بنزین و 14 میلیون لیتر نفت گاز است.

پالایش 360 هزار بشکه‌ای میعانات گازی در روز برای جلوگیری از واردات بنزین و فرآورده های نفتی، افزایش تولید بنزین و محصولات مطابق با استانداردهای کیفی اروپا، همچنین توجه به الزام های زیست محیطی، از مهم ترین اهداف ساخت این پالایشگاه است.
 

کد خبر 173324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =