سند راهبردی انرژی کشور تدوین شد

شانا _ گروه نفت: سند جامع راهبردی انرژی کشور در وزارت نفت تدوین و برای تصویب به معاونت راهبردی رئیس جمهوری ارسال شد و این سند مبنای برنامه اجرایی طرح جامع انرژی کشور است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: این سند بر اساس ماده 125 قانون برنامه پنجم توسعه تدوین و به عنوان سند بالادستی انرژی کشور برای یک دوره 25 ساله طراحی شده است.

محسن خجسته مهر افزود: سند جامع انرژی پس از دو هزار ساعت کار کارشناسی در وزارت نفت تدوین و برای تصویب به معاونت راهبردی رئیس جمهوری ارسال شد و پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی بر مبنای آن برنامه اجرایی طرح جامع انرژی کشور تنظیم خواهد شد.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت، این سند تا پایان امسال (سال اول برنامه پنجم توسعه) به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید.

خجسته مهر با تاکید بر این که سند راهبردی انرژی مبتنی بر مزیت ها و زیرساخت های دائمی کشور تدوین شده است، افزود:  برای تهیه این سند از اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی جمهوری اسلامی، سند چشم انداز توسعه، سیاست های اصل 44، قانون برنامه پنجم توسعه، قانون اصلاح الگوی مصرف، سند توسعه ویژه ناظر بخشی انرژی، سند ملی امنیت انرژی، پیش نویس سند راهبردی دیپلماسی انرژی کشور و نظرهای همه خبرگان استفاده شده است.

وی با تاکید بر نقش اثرگذار نفت بر اقتصاد کشور و تامین حدود 99.5 درصد از انرژی کشور از محل نفت و گاز،  گفت: کشور ایران با دارا بودن 11 درصد ذخایر نفتی و 17 درصد ذخایر گازی جهان ظرفیت قابل توجهی برای تبدیل نفت خام به فرآورده های باارزش و صادرات آنها همچنین نقش قابل توجهی در بازارهای بین المللی نفت خام را دارد.

او با تاکید بر ضرورت تنظیم سند راهبردی انرژی در کشور گفت: نیاز بازارهای جهانی به نفت خام رو به گسترش است و بر اساس پیش بینی ها سهم نفت خام از تقاضای انرژی در سال 2030، حدود 113 میلیون بشکه (معادل 33 درصد) اعلام شده است.

خجسته مهر تصریح کرد: نیاز رو به گسترش بازارهای جهانی به گاز و امکان ورود به بازارهای بین المللی، پیدایش قطب های جدید اقتصادی در جهان از جمله برزیل، چین، روسیه و هند، تقاضای رو به رشد محصولات پتروشیمی و تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر، تمایل شرکت های بین المللی در سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز و تنوع بخشی به سبد سوخت کشور فرصت مناسبی را برای بهره گیری از منابع غنی انرژی برای ما فراهم می کند.

این مقام مسئول در تشریح مراحل تنظیم سند راهبردی انرژی گفت: این سند بر اساس متدولوژی مناسب و از چندین بخش مهم شامل، چشم انداز، اهداف کلان، راهبردها و سیاست ها تشکیل شده است همچنین با تجزیه و تحلیل و با روش شناسایی علمی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها در محیط داخلی و خارجی این سند تنظیم شد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت گفت: تامین پایدار انرژی مورد نیاز کشور برای حفظ منافع ملی، رفاه اجتماعی و رشد اقتصادی، بهبود سیاست گذاری و مدیریت انرژی، ارتقای جایگاه بین المللی انرژی و امنیت ملی، افزایش کیفی کارایی اقتصادی و کاهش شدت مصرف انرژی همچنین توسعه انرژی کشور با رویکرد ملاحضه های محیط زیستی از اهداف کلان تدوین سند راهبردی انرژی کشور است که بر مبنای این اهداف راهبردهای این سند نیز طراحی و تنظیم شده است.

وی با تاکید بر این که سند راهبرد ملی انرژی به عنوان نقشه راه تدوین و اجرای طرح جامع انرژی در کشور است، افزود: تدوین این طرح یکی از اقدام های مهم وزارت نفت با هدف ترسیم آینده انرژی در یک دوره 25 ساله است.

 

کد خبر 182008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =