تحویل دکل حفاری ساخت داخل به صنعت نفت در آینده نزدیک

شانا _ گروه نفت: رئیس جهاد دانشگاهی علم و صنعت از ورود دکل خشکی ساخت داخل به ناوگان حفاری صنعت نفت در آینده نزدیک خبر داد و گفت: دو دستگاه دیگر در فاصله زمانی دو و چهار ماه به کارفرما تحویل داده می شود.

حمیدرضا طیبی در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: قرارداد ساخت سه دستگاه دکل حفاری با موافقت رئیس جمهوری، در سال 86 به جهاد دانشگاهی واگذار شد که هم اکنون این دکل ها در مرحله تحویل نهایی قرار دارد.

به گفته وی، با ساخت سه دستگاه دکل حفاری از سوی متخصصان جهاد دانشگاهی، در زمینه دانش ساخت این دکل ها به 35 درصد توانمندی داخلی و در زمینه توان ساخت داخل تجهیزات دکل حفاری نیز به 35 تا 40 درصد داخلی سازی دست خواهیم یافت.

طیبی با بیان این که با دستیابی به دانش طراحی دکل های حفاری در کشور، از نظر ارزشی به 35 درصد دانش ساخت دکل دست یافتیم، افزود: کشورهای صاحب نام در زمینه ساخت دکل نیز به همین میزان در زمینه دانش ساخت دکل به خودکفایی رسیده اند.

وی با بیان این که هم اکنون در ساخت سیستم برق و کنترل، سازه فلزی دکل، مخازن آب، سوخت و گل، دانش انجام مهندسی پایه و طراحی سازه فلزی دکل و مخازن به خودکفایی رسیده ایم، افزود: ضروری نیست ساخت داخل دیگر تجهیزات و سیستم های دکل های حفاری از سوی طراح و سازنده دکل های حفاری انجام شود، بلکه باید بر اساس قدرت دکل و دیگر تجهیزات مورد نیاز را انتخاب و از سازندگان تجهیزان داخلی یا خارجی تامین کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی علم و صنعت گفت: ساخت دکل های حفاری و تجهیزات جانبی آنها در داخل کشور کاملا اقتصادی است و با انجام یکسان سازی دقیق میان دکل های ساخت داخل و دکل های چینی مشخص می شود که دکل های ساخت داخل از نظر کیفیت و قیمت قابل رقابت با دکل های چینی هستند.

رئیس جهاد دانشگاهی علم و صنعت گفت: متاسفانه مراحل ساخت این سه دکل به دلیل مشکلات و موانع انتقال ارز، قراردادی، تاخیر در تمدید ال سی طولانی شد ولی امیدواریم در ساخت 14 دکل دیگر حفاری با شتاب بیشتری کارها انجام شود.

وی گفت: در سال 1387 فعالیت جهاد دانشگاهی در زمینه ساخت سیستم برق و کنترل دکل های حفاری خشکی با قدرت 2000 اسب با درخواست شرکت ملی حفاری (در قالب قراردادی که با شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران بسته شد) آغاز شد.

بر پایه این گزارش، علاوه بر ساخت سه دکل از سوی متخصصان جهاد دانشگاهی، تیر امسال قراردادی سه جانبه میان وزارت نفت، سازمان صنایع دفاع و جهاد دانشگاهی بسته شد و داخلی سازی 14 دستگاه دکل حفاری با قدرت 2000 اسب به عنوان یکی از نیازهای اساسی صنعت نفت در قالب یک کنسرسیوم کلید خورد.

کد خبر 195228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =