مدارک رسمی آلودگی بنزین پتروشیمی موجود است

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه بنزن موجود در بنزین قطعا سرطان زا است گفت: تمامی متخصصان پتروشیمی می دانند که تنها خروجی فرآیند پتروشیمی، BTX است نه بنزین؛ ضمن اینکه بنزن موجود در بنزین قطعاً سرطان زا است.

به گزارش شانا، به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست،سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست امروز (یکشنبه 25 خردادماه) در نشست خبری، با اشاره به اقدام دولت گذشته مبنی بر اضافه کردن بنزین پتروشمی به سوخت کشور از اواسط سال 89 گفت: همه متخصصان این حوزه می دانند پتروشیمی قادر به تولید بنزین نیست و بنزین پتروشیمی نداریم، پتروشیمی تنها می تواند حلال تولید کند؛ در هیچ جای دنیا هم اسمی به نام بنزین پتروشیمی وجود ندارد.

متصدی افزود: پتروشیمی می تواند محصولی به یکی از دو شکل پرولیز و ریفورمیت داشته باشد که براساس گواهی های خود پتروشیمی، بنزن موجود در این پرولیز 50 درصد و بنزن موجود در ریفورمیت بین 2 تا 10 درصد است.

تولید و عرضه بنزین پرولیز از سال 89

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز تاسف از تولید و عرضه بنزین پرولیز از سال 89 افزود: بنزین توزیعی در سال 89 پرولیز بود و سپس به صورت ریفورمیت ارائه شد؛ همین موضوع منجر به تقلیل شدید و ناگهانی روزهای پاک از 32 روز در سال 88 به 14 روز در سال 89 شد.

متصدی ادامه این روند را اشتباه اعلام کرد و ادامه داد: به همین دلیل تعداد روزهای با هوای پاک در سالهای 90،91 و 92 به 3 روز در سال رسید.

وی یکی از مهم ترین عوامل ایجاد آلایندگی هوا را ذرات زیر 2.5 میکرون دانست و گفت: بررسی ها حاکی از آن است که آروماتیک، بنزن و به طور کلی ترکیبات حلقوی از عوامل ایجاد چنین ذراتی هستند؛ از همین رو تغییر سوخت کشور و توزیع سوختی با درصد بالای بنزن، منجر به کاهش روزهای پاک شد.

مدارک رسمی آلودگی بنزین پتروشیمی

 متصدی با بیان اینکه کلیه مدارک و مستندات آلوده بودن بنزین پتروشیمی در سازمان حفاظت محیط زیست موجود است؛ تصریح کرد: علاوه بر آن اسناد رسمی، نتایج آزمایش آزمایشگاه های معتمد دانشگاه شهید بهشتی و نتایج پروژه علمی، دانشگاهی که با حمایت سازمان در سال 91 و 92 انجام شد، آلوده بودن بنزین پتروشیمی را تأیید می کنند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در سال 89 غلظت بنزن موجود در هوا، 900 ppb و طی سال های 90 و 91 این میزان به 300 تا 360 ppb رسید، گفت: این در حالی است که این میزان طبق استاندارد جهانی 1.5 ppb  است.

متصدی با یادآوری این موضوع که بنزن و آروماتیک موجود در هوا ناشی از تبخیر از مخازن و منابع سوخت مثل پمپ بنزینها یا تبخیر از سیستم احتراق خودروها است، افزود: یکی از مهمترین علل ناپاکی هوا کیفیت سوخت توزیعی بود و این موضوع منجر به بیمارهای فراوانی همچون سرطان به ویژه سرطان خون در کودکان شد.

وی با بیان اینکه امروز در جهان، آلودگیهای محیط زیست عامل بسیاری از بیماریها از جمله سرطان است ادامه داد: از همین رو سازمان حفاظت محیط زیست به منظور حفظ سلامت انسانها به دنبال اصلاح سوخت توزیعی در کشور یا بررسی و پایش، مدیریت و اندازه گیری میزان کود و سم باقی مانده در محصولات کشاورزی و لبنی است.

متصدی تاکید کرد: خوشبختانه در سال 93 روزهای پاک در این سه ماه به 6 روز رسیده است و براساس پدیده گرد و غباری که داشتیم هفت روز ناسالم داشتیم و بقیه روزها سالم بود.

معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه توزیع بنزین یورو 4 از دی ماه پارسال در اراک و  از بهمن ماه در تهران و کرج آغاز شده است، گفت: توزیع بنزین یورو 4 در تبریز، اصفهان، شیراز، مشهد و اهواز نیز تا پایان امسال براساس برنامه مصوب مقابله با آلودگی هوا از سوی هیأت دولت صورت خواهد گرفت.

BTX تنها خروجی فرآیند پتروشیمی

به گفته متصدی، تاکنون دو جلسه در مجلس درباره بنزین پتروشیمی و مقصران تولید آن با بررسی اسناد و مدارک ارائه شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، برگزار شده است.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه های قضایی باید وظیفه خود را در برخورد با مقصران تولید این نوع بنزین انجام دهند، یادآور شد: مجلس به جای اینکه به برخی موارد اشاره کند که راهگشا نیست باید بنزن موجود در هوا که تاثیرات منفی در زندگی مردم داشته و جان آنها را به خطر انداخته است را مورد بررسی قرار دهد.

این مقام مسئول با ابراز تاسف از موضع غیرمنطقی یکی از نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس در مورد حذف بنزین پتروشیمی عنوان کرد: اندازه گیری آلاینده های سمی و خطرناک، غیرسمی و سوخت بر حسب قانون بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است و علاوه بر آن تمامی متخصصان این حوزه می دانند که تنها خروجی فرآیند پتروشیمی، BTX  است نه بنزین؛ ضمن اینکه بنزن موجود در بنزین قطعاً سرطان زا است.

بنزن توزیعی در تهران منطبق با استاندارد یورو 4 است

متصدی پارامترهای اصلی در سوخت استاندارد یورو 4 را مشخص دانست و ادامه داد: بنزن و آروماتیک دو پارامتر اصلی در این سوخت است که تاثیری فوق العاده بر سلامت انسان ها دارد.

به گفته وی، بنزن به عنوان ترکیبی سرطان زا و عامل ایجاد کننده سرطان خون در کودکان شناخته می شود، به همین دلیل این دو پارامتر در سوخت توزیعی تهران مورد بررسی قرار گرفت و درصدهای به دست آمده منطبق با استاندارد یورو 4 است.

متصدی با اشاره به اینکه پایش موجود براساس داده ها و نمونه های به دست آمده از 12 پمپ بنزین تهران با درصد پراکندگی مختلف در شمال، جنوب، مرکز، شرق و غرب تهران صورت گرفته است، افزود: میزان بنزن اندازه گیری شده به طور کلی کم تر از یک درصد(استاندارد یورو 4) بود و در بالاترین میزان به 0.86 درصد رسید و میزان آروماتیک نیز به طور متوسط 24.24 درصد بود که براساس استاندارد یورو 4 می تواند تا 35 درصد باشد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: این در حالی است که درصد بنزن و آروماتیک موجود در بنزین سوپر (بهترین بنزین توزیعی در سال 91) توزیعی در سال 1391 هیچ انطباقی با استاندارهای یورو 4 نداشت.

این مقام مسئول اعلام کرد: میزان بنزن موجود در بنزین سوپر 6 تا 7 درصد بود و 6 تا 7 برابر حد استاندارد یورو 4 بود، همچنین میزان آروماتیک این نوع بنزین یک تا دو برابر حد استاندارد بود.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست موظف است هر سه ماه یکبار آلاینده های خاص و ترکیب سوخت را پایش و نتایج آن را به دولت و مردم ارائه دهد.

سلامتی مردم مهم تر از باک بنزین خودروهاست

متصدی گفت: هم اکنون یک قطره بنزین پتروشیمی توزیع نمی شود، چراکه برای ما سلامتی مردم بسیار مهمتر از باک پر از بنزین سرطان زای پتروشیمی است.
وی با تاکید بر اینکه تمام موسسه ها و مراکز تحقیقاتی سرطان دنیا اعلام کردند بنزن عامل اصلی سرطان خون و سرطان کودکان است، افزود:با حذف بنزین پتروشیمی، امیدواریم هزینه های بالای سرطان،از کارافتادگی، مرگ و تاثیرات ناشی از بنزن موجود در بنزین بسیار کاهش یابد.

کد خبر 219301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =