صرفه جویی 35 درصدی مصرف انرژی در بخش ساختمان امکانپذیر است

مجری طرحهای بهینه سازی مصرف انرژی (سابا) گفت: اجرای راهکارهای کاهش مصرف انرژی گرمایشی ساختمانهای کشور می تواند مصرف انرژی را حدود 35 درصد کاهش دهد.

به گزارش شانا ، احمدرضا توکلی مجری طرحهای بهینه سازی مصرف انرژی (سابا) اظهار کرد: انجام عایقکاری سامانه تأسیسات و لوله ها، عایقکاری ساختمان و نصب پنجره های دوجداره استاندارد، علاوه بر ایجاد فضای مناسب برای زندگی ساکنان و افزایش سطح رفاه، می تواند مصرف انرژی را در این بخش حدود 35 درصد کاهش دهد.

به گفته وی، پوسته بیرونی ساختمان در مصرف برق و انرژی فسیلی بسیار مؤثر است و به طور معمول، در طول فصل سرد حرارت از ساختمان خارج و در فصل گرم هوای بیرون به داخل ساختمان نفوذ می کند.

توکلی گفت : نصب پنجره های دوجداره با قابهای فلزی ترمال بریک (از انواع پنجره های عایق در برابر حرارت)، چوبی و یا پی وی سی استاندارد موجب به حداقل رساندن نفوذ هوا از بیرون به داخل ساختمان و جلوگیری از اتلاف انرژی می شود.

وی افزود: عایقکاری نقش بسیار مهمی در گرم نگه داشتن ساختمان در فصل زمستان و خنک کردن آن در تابستان دارد؛ به طوری که با عایقکاری می توان دمای داخلی یک ساختمان را در زمستان پنج درجه گرمتر و در تابستان 10 درجه خنک تر نگه داشت.

مجری طرحهای بهینه سازی مصرف انرژی (سابا) تصریح کرد: درزبندی در  و پنجره ها یکی دیگر از راهکارهای جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان است و  درزگیری نامناسب پنجره ها و در  ورودی نیز از هدررفت انرژی مورد نیاز برای گرمایش و سرمایش ساختمان جلوگیری می کند.

براساس این گزارش، سید حسین سجادی مدیرعامل سابا نیز گفت: بیشترین میزان مصرف انرژی در بخش ساختمان، مصارف بخش خانگی، عمومی و تجاری با سهم مصرفی حدود 47.1درصد است که عمده این مصارف در فصل گرم سال به تجهیزات سرمایشی مربوط است.

به گفته وی، وسایل و مصرف کنندگان انرژی در خانه به ترتیب درفصل گرم و عادی سال برای یخچال فریزرها با سهم حدود 26 و 38 درصدی، روشنایی با سهم حدود 28 و 39 درصدی و دستگاههای گرمایش و سرمایش با سهم حدود 30 و هفت درصدی از مصارف بخش خانگی، جزو مصرف کننده های عمده این بخش بوده و بیشترین مصرف انرژی برق را دارند.

پیش از این، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفته بود، 35 درصد انرژی در بخش ساختمان مصرف می شود که با قوانین و مقررات جدید تلاش بر این است که این میزان مصرف انرژی کاهش یافته و تعدیل شود.

کارشناسان برآورد کرده اند که گاز طبیعی 53 درصد، برق 9 درصد، فرآورده های نفتی 37 درصد و سوختهای سنتی یک درصد مصرف انرژی را در ساختمانهای کشور  به خود اختصاص می دهند.

کد خبر 251107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =