کم کاری بانک عامل، دلیل تاخیر در بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس

مدیر بهره برداری پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس تاکید کرد: نقدینگی ساخت این پروژه که قرار بود از طریق وام 650 میلیون یورویی صندوق توسعه ملی تامین شود، به دلیل کم کاری بانک عامل هنوز به طور کامل به دست پیمانکار اجرایی این طرح نرسیده است.

محمد علی دادور در گفتگو با خبرنگار شانا، با تاکید بر این که واحد تقطیر پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس از وضع بسیار مناسبی برخوردار است، گفت: متاسفانه با توجه به این که نقدینگی ساخت این پروژه که قرار بود از طریق وام 650 میلیون یورویی صندوق توسعه ملی تامین شود، به دلیل کم کاری بانک عامل هنوز به طور کامل به دست پیمانکار اجرایی نرسیده است، از این رو نصب 5 دستگاه پمپ واحد تقطیر این پالایشگاه تاکنون 40 روز از برنامه زمان بندی عقب افتاده است، با این وجود متخصصان ایرانی حاضر در این طرح کار را متوقف نکرده اند.

وی ادامه داد: هم اکنون مسیرهای خط لوله هوا، ماشینری کولینگ ، سوخت و خوراک در واحد تقطیر تقریبا تست شده و آماده راه اندازی است ، در صورت ناامید شدن از پرداخت وام از سوی بانک عامل به طرح پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس متخصصان این طرح راههای میان بری را برای راه اندازی واحد تقطیر در نظر دارند.

راه اندازی واحد تقطیر طی دو هفته به محض پرداخت وام

مدیر بهره برداری پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس گفت: در صورت ادامه پرداخت وام از سوی بانک عامل این توانایی وجود دارد تا ظرف دو هفته از زمان رسیدن 5 دستگاه پمپ، واحد تقطیر نصب و راه اندازی شود؛ کل طرح تولید زودهنگام در پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس درگیر این 5 پمپ است.

وی اظهار کرد: با راه اندازی طرح زودهنگام در پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس روزانه 120 هزار بشکه میعانات گازی پارس جنوبی دریافت و به 12 میلیون لیتر نفتای سبک و سنگین، 4.5 میلیون لیتر گازوییل با گوگرد کمتر از 3 هزار پی پی ام و یک میلیون لیتر نفت سفید بدل می شود. با توجه به برنامه ریزی موجود چندماه بعد از راه اندازی واحد تقطیر واحد بنزین سازی نیز راه اندازی می شود.

فعالیت بیش از 9 هزار نفر در ستاره کهکشان صنعت پالایش

دادور با اشاره به فعالیت بیش از 9 هزار و 200 نفر در پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس گفت: طی دو سال گذشته سهامداران عمده این طرح حمایتهای لازم را برای راه اندازی داشته اند.

به گزارش شانا، مدیر بهره برداری پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس پیش از این با بیان این که هم اکنون بخش یوتیلیتی پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس تقریبا کامل شده است، ادامه داده بود: مجموعه سیستمهای آتش نشانی داخلی پالایشگاه نیز در حال حاضر به مدار سرویس آمده است.

وی گفته بود: با ورود آب دریا به سایت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس پرسنل این پالایشگاه توانستند نخستین واحدهای آب شیرین کن را با ظرفیت 4 هزار مترمکعب در ساعت به مدار سرویس بیاورند و به تناسب نیاز دو واحد دیگر آب شیرین کن راه اندازی خواهد شد.

مدیر بهره برداری پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس از راه اندازی دیگ بخار با ظرفیت 275 تن در ساعت خبر داده و گفته بود: تا چند روز آینده با راه اندازی شبکه خط لوله این دیگ بخار، بخار آب با فشار 40 بار به سمت واحد تقطیر فرستاده می شود.

وی گفته بود: هم اکنون کمپرسورهای هوا در پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس آماده راه اندازی شده است، با ورود شرکت سازنده ایرانی طی دو روز آینده به سایت هوای ابزار دقیق تولید می شود.

وی با اشاره به ورود گاز به سایت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس گفته بود: با همکاری شرکت ملی گاز ایران هم اکنون گاز در کل واحدهای یوتیلیتی و فلر برقرار است.

کد خبر 252984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =