آلودگی هوا نتیجه نبود برنامه‌ریزی در گذشته است

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: آلودگی هوا حاصل بی برنامه گیهای گذشته و تمکین نکردن به قانون است.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران به اتوبوسها و مینی بوسهای فرسوده سطح شهر تهران اشاره کرد و گفت: 1100 دستگاه مینی بوس تهران آلاینده و نیمی از اتوبوسهای این کلانشهر نیز فرسوده است.

وی به کمبود وسایل حمل و نقل عمومی اشاره کرد و افزود: وقتی به مردم می‌گوییم خودرو خود را از خانه بیرون نیاورید باید وسایل حمل و نقل عمومی در اختیار آنها بگذاریم.

حقانی با بیان این که با اجرای طرحهای جامع و تفصیلی شهر تهران و طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران می‌توانیم آلودگی هوا را برطرف کنیم، تصریح کرد:  براساس طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران قرار بود در 10 سال آینده جمعیت این کلانشهر به 10 میلیون نفر برسد، اما امروز یعنی 10 سال زودتر از آن زمان، توفیق پیدا کرده‌ایم که جمعیت تهران را به 10 میلیون نفر برسانیم.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که زیرساختهای حمل و نقلی تهران، متناسب با جمعیت این کلانشهر نیست، عنوان کرد: همه طرحهای شهری علاوه بر پیوستهای اجتماعی و اقتصادی، باید پیوست زیست محیطی نیز داشته باشند تا شهری با توسعه پایدار و متوازن داشته باشیم.

وی گفت: تهران باید 10 تا 12 هزار دستگاه اتوبوس داشته باشد، اما تنها 6500 دستگاه اتوبوس دارد که 500 دستگاه آن زمین گیر است و 50 درصد اتوبوسهای تهران نیز مانند مینی بوسهای این کلانشهر کاملا آلوده کننده هستند.

حقانی با اشاره به این که تهران یک و نیم تا دو و نیم میلیون دستگاه موتوسیکلت دارد، افزود: یک دستگاه موتوسیکلت کاربراتوری برابر با 6 تا 8 دستگاه خودرو یورو 2، آلودگی ایجاد می‌کند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که به این ترتیب، موتوسیکلتهای تهران به اندازه 10 تا 20 میلیون دستگاه خودرو آلودگی تولید می‌کنند ، تصریح کرد: 70 درصد آلودگی هوای تهران از اگزوز وسایل نقلیه به عنوان منابع متحرک و 30 درصد از منابع ثابت تولید می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از سوخت پاک و گسترش حمل و نقل عمومی با اولویت مترو، عنوان کرد: بیش از نیمی از بودجه تهران باید صرف توسعه مترو شود و به عنوان کاری پیشگیرانه باید بخشی از هزینه بهداشت و درمان را در توسعه مترو صرف کنیم.

حقانی با اشاره به این که در روزهای ناسالم، روزانه تا 30 متوفی به مسافران بهشت زهرا اضافه می‌شود گفت: از نمایندگان مجلس باید سوال شود که چرا در دوره نمایندگی آنها قانون هوای پاک متوقف و معطل شد، چرا تولید خودروهای داخلی استاندارد نشد و چرا طرح آمایش سرزمین پیاده سازی نشد؟

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که سهم حمل و نقل عمومی را باید به 75 درصد برسانیم و هر فرد باید بتواند با 300 تا 500 متر پیاده روی به نخستین ایستگاه مترو دسترسی داشته باشد، افزود: به این منظور 170 کیلومتر متروی موجود تهران را باید به 750 کیلومتر برسانیم.

کد خبر 254322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =