۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵
  • کد خبر: 256921
حفاظت لوله های پلی اتیلنی علیه حمله جوندگان

با توجه به افزایش روزافزون جوامع بشری به انرژی، گاز طبیعی برای از میان بردن نیازهای مردم نقش مهمی را ایفا می کند، باور بر این است که در سالهای 2020 تا 2030 گاز حتی مهمتر از نفت، نخستین منبع تولید انرژی می شود.

ایران نیز به واسطۀ برخورداری از منابع عظیم گاز، پروژه های گازرسانی متعدد و گسترده ای را در سراسر کشور برای برخورداری از تسهیلات گاز طبیعی فراهم کرده، اما در این باره با مسائل و مشکلات عدیده ای روبروست. 

به عنوان مثال مواد پلی اتیلن  که از سال 1950 در تمام دنیا به عنوان لوله های انتقال گاز مورد استفاده قرار گرفته است، در ایران براساس شواهد و اسناد توسط جوندگان با خسارات بسیاری مواجه شده اند.

از اینرو در طرح « اجرای میدانی ایمن سازی لوله های پلی اتیلنی و بررسی فنی اقتصادی راهکارهای موفق (طرح موش)» پس از مطالعات گسترده، جهت از بین بردن معضل خوردگی لوله ها توسط جوندگان، راهبرد کار به دو قسمت بهینه سازی ساختار فیزیکو شیمیایی خاک و کار برروی تغییر ساختار لوله های پلی اتیلنی تقسیم شد.

پروژه جاری پس از مروری بر مراحل نصب و استانداردهای لوله های پلی اتیلنی، تغییر ساختار فیزیک و شیمیایی خاک، وضعیت موجود جوندگان مخرب را شناسایی نموده، راهکارهای فیزیکی مانند توری و مش هم چنین راهکارهای شیمیایی شامل استفاده از دور کننده های طبیعی را در مقیاس آزمایشگاهی و نیمه صحرایی تجربه کرده و سپس با ارائه نقشه ریسک یک سیستم مدیریت مبارزه تلفیقی را برای از میان بردن این معضل پیشنهاد داده است.

کد خبر 256921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =