۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳
  • کد خبر: 256990
ملی شدن صنعت نفت؛ نخستین دستاورد بین المللی

29 اسفند یادآور یکی از تحولات مهم قرن بیستم و یکی از تأثیرگذارترین رویدادهای سیاسی خاورمیانه؛ یعنی ملی شدن صنعت نفت ایران در سال 1329 است.

رویدادی تاریخی و متأثر از خیزشی اجتماعی، که برای نخستین بار یک پیروزی تمام عیار دیپلماتیک را در عرصه بین المللی برای ایران معاصر رقم زد. نیروی برخاسته از اراده سیاسی مردم و رهبران ملی و مذهبی را به قدرت مسلم استعماری آن زمان نشان داد؛ اهمیت این رویداد به حدی است که به عنوان یکی از نقاط عطف تاریخ صنعت نفت جهان شناخته شده و در برخی از کشورهای منطقه و جهان نیز منشأ الهام برای تحول خواهی و استقلال طلبی شد.

اگرچه دیری نپایید که شیرینی این دستاورد بزرگ، با کودتای ننگین 28 مرداد در کام ملت، تلخ و با ورود شرکتهای بزرگ چند ملیتی موسوم به هفت خواهران، صنعت نفت ایران بار دگر عرصه میدان‌داری و جولان کمپانیهای بزرگ نفتی شد، اما ملت ایران در مسیر تکوین مبارزات و تکامل پیشرفتهای سیاسی- اجتماعی خود برای دستیابی به استقلال و آزادی، پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی را به رهبری امام راحل (ره) رقم زدند و آرمانهای ملی شدن صنعت نفت را در مقیاسی بزرگتر پی گرفتند تا  سرانجام در  طلوع فجر 22 بهمن 1357 افول سردمداری بیگانگان در همه عرصه‌ها بویژه صنعت بزرگ نفت را تجربه کرده و در نخستین گام دست بیگانگان را از حوزه تصمیم‌گیری و راهبری عملیات و تولید نفت و گاز کوتاه و نیروهای متعهد ایرانی و باورمند به توان داخلی را بر جایگاه مدیریت این صنعت عظیم نشاند.

براین اساس می‌توان ادعا کرد پایان دادن به سیطره 70 ساله خارجیان بر مدیریت میدانها و مخازن نفتی مهمترین دستاورد ملی شدن صنعت نفت است که 30 سال پس از آن واقعه و در سایه الطاف حق تعالی و رهبری امام راحل (ره) و همت و تلاش کارکنان و متخصصان غیرتمند این صنعت عظیم حاصل شد.

 از آنجا که صنعت نفت ایران در پیروزی انقلاب اسلامی، به ثمر نشستن آرمانهای بلند خودکفایی و عبور از بحرانهای ناشی از جنگ تحمیلی و تحقق استقلال اقتصادی کشور مهمترین نقش را داشته است، در توسعه زیرساختها و حرکت و جهش اقتصادی کشور نیز، دست اندرکاران، کارشناسان و گردانندگان این صنعت کلیدی مسئولیتی دو چندان احساس می‌کنند.

شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به عنوان خاستگاه نفت ایران و خاورمیانه و بزرگترین تولیدکننده نفت کشور، دارای مسئولیتها و وظایف متعدد و متکثری است که پیشگامی در مدیریت بهینه مخازن و تولید صیانتی، توسعه میدانهای جدید، تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد در زمینه‌های فنی و مهندسی و همچنین تولید و بومی سازی پیچیده‌ترین تجهیزات راهبردی صنایع نفت و گاز از آن جمله است.

اکنون که به حول و قوه الهی و با خرد ورزی مقام معظم رهبری و همت بلنددولت تدبیر و امید،  موفقیتهای دیپلماتیک ایران در عرصه‌های بین‌المللی یکی پس از دیگری رقم خورده و ایران اسلامی به نتایج حاصل از چند دهه مقاومت پیروز دست یافته است، مجموعه وزارت نفت بار دیگر به عنوان مهمترین مزیت اقتصادی کشور پیشگام و موتور محرک توسعه و پیشرفت ایران اسلامی است؛ مجموعه معظم مناطق نفتخیزجنوب و شرکتهای تابع، نیز  با آگاهی از نقش حساس و مأموریت راهبردی خود در این زمینه، همت خویش را مصروف جبران خسارات ناشی از تحریمهای ظالمانه و بازگشت ایران به جایگاه دومین تولیدکننده نفت اوپک کرده است.

در همین این راستا کارکنان متعهد این شرکت در سال جاری ، مانور باشکوه رکوردگیری تولید را با موفقیت اجرا و آمادگی جنوب را برای تولید حداکثری، پایدار و صیانتی در دوران پس از تحریم به نمایش گذاردند.

این مجموعه معظم و 8 شرکت تابع آن، همچنین در کنار وظیفه ذاتی که حفظ توان تولید نفت و گاز با نگاه صیانتی است، همواره به مسئولیتهای اجتماعی شرکت و توجه به توسعه پایدار نیز اهتمام داشته و عمران و آبادی شهرها و محیط‌های پیرامونی، رعایت الزامات زیست محیطی و توسعه متوازن استانهای واقع در جغرافیای مناطق نفتخیز جنوب را در صدر برنامه‌های خود قرار داده است.

به هر روی همزمانی سالروز ملی شدن صنعت نفت ایران با فرا رسیدن بهار و نوروز باستانی ، تقارن فرخنده و مبارکی است که آن را به فال نیک می‌گیریم و طلیعه سال نو را فرصتی برای تازه شدن، شروعی سرشار از شعور، طلوعی برای اندیشه‌های نو و اراده‌ای برای آبادانی کشور می‌دانیم؛ باشد که در آغاز بهار و شکوفایی و بالندگی طبیعت، تحقق آرمانهای بلند ملی و بالندگی و شکوفایی صنعت نفت ایران را در افق روشن فردا شاهد باشیم.

بیژن عالی پور

 مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب

کد خبر 256990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =