ریاض هم از تثبیت تولید نفت بدون همراهی ایران استقبال کرد

15 تولیدکننده عضو و غیر عضو اوپک از توافق نشست چهار جانبه دوحه، حتی بدون همراهی ایران با طرح تثبیت تولید نفت در سطح ماه ژانویه، تبعیت خواهند کرد.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، مقامهای اوپک اعلام کرده اند که عربستان، کویت و همپیمانانشان قبول کرده اند که همگی از توافق نشست چهار جانبه دوحه برای تثبیت تولید نفت خام در سطح ماه ژانویه سال 2016 حتی بدون همراهی ایران تبعیت کنند.

چندی پیش وزیران نفت و انرژی روسیه، عربستان، ونزوئلا و قطر 16 فوریه در دوحه توافق کردند تولید خود را مشروط به همکاری تولیدکنندگان عمده نفت خام، در سطح ماه ژانویه تثبیت کنند؛ یک روز پس از این نشست نیز نشستی با حضور وزیران نفت و انرژی عراق، ایران، ونزوئلا و قطر در تهران برگزار شد.

این تغییر گفتمان از سوی تولیدکنندگان مطرح نفت خام راه را برای کاهش فشار مازاد عرضه کنونی در بازارهای جهانی باز خواهد کرد.

این مواضع پس از آن رخ داد که محمد بن صالح الساده، وزیر صنعت و انرژی قطر و همزمان رئیس دوره ای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) روز چهارشنبه (26 اسفندماه) از برگزاری نشست میان تولیدکنندگان عضو و غیرعضو این سازمان در ماه آوریل خبرداد، پس از آن نیز الوجیو دل پینو، وزیر نفت ونزوئلا نیز زمان و مکان دقیق این نشست را 17 آوریل (28 فروردین ماه) و دوحه اعلام کرد.

اعضای اوپک بیش از یک سوم از عرضه نفت خام بازار جهانی را بر عهده دارند.

این دیدار می تواند تکمیل کننده توافق نشست دوحه و راهکاری برای جلوگیری از کاهش بیشتر نفت در بازار که این روزها به پایین ترین حد خود در 12 سال گذشته رسیده است، باشد

بازارهای جهانی نفت خام هم اکنون با حداقل دو میلیون بشکه مازاد عرضه روبروست.

قیمت هربشکه نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز چهارشنبه با 78 سنت افزایش نسبت به روز سه شنبه به 40 دلار و 17 سنت برای هر بشکه رسید که رشد 2 درصدی را نشان می دهد.

پیش از این عربستان و همپیمانانش گفته بودند تنها در صورتی زیر بار این توافق می روند که تهران نیز به آنها بپیوندد، اما قیمت هر بشکه 27 دلار نفت به اقتصاد این کشورها فشار زیادی آورده که آنها را مجبور کرده است حتی بدون حضور ایران هم به این توافق پایبند بمانند.

پیش تر این هفته بیژن زننه، وزیر نفت ایران اعلام کرده بود که تنها در صورتی به این توافق ملحق خواهد شد که تولید نفت ایران را تا روزانه چهار میلیون بشکه افزایش دهد. ایران تا پیش از اعمال تحریمهای غرب علیه برنامه هسته ای تهران، روزانه حدود سه میلیون بشکه به بازارهای جهانی صادر می کرد.

کد خبر 257025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =