ایران می‌تواند تامین کننده نیازهای اندونزی در حوزه انرژی باشد

رئیس جمهوری گفت: روابط ایران و اندونزی در مسائل انرژی، روابطی راهبردی است و ایران تامین کننده نیازهای اندونزی در حوزه انرژی از جمله نفت خام، گاز مایع، پتروشیمی و سایر نیازمندی‌ها خواهد بود.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی امروز (چهارشنبه، 24 آذرماه) و پس از امضای چهار سند همکاری میان تهران و جاکارتا، همراه با جوکو ویدودو، رئیس جمهوری اندونزی در جمع خبرنگاران گفت: ما برای روابط بین ایران و اندونزی به‌عنوان کشور اسلامی مهم در شرق آسیا و ایران به‌عنوان کشور مهم در غرب آسیا، اهمیت زیادی قائل هستیم.

رئیس جمهوری با اشاره به تحرکی که در روابط 2 کشور به‌ویژه پس از سفر خود به اندونزی ایجاد شده است، افزود: باید در دوره پسابرجام روند همکاری‌ها با توجه به امکانات گسترده 2 کشور، شتاب بیشتری بگیرد.

وی اجرای توافق‌های 2 کشور در حوزه  تقویت روابط بانکی، سرمایه گذاری و تعرفه‌های ترجیحی را گامی مهم در ایجاد جهش روابط اقتصادی تهران - جاکارتا برشمرد و با اشاره به همکاری‌های 2 کشور در حوزه انرژی، تصریح کرد: روابط 2 کشور در مسائل انرژی، روابطی راهبردی است و ایران تامین کننده نیازهای اندونزی در حوزه انرژی از جمله نفت خام، گاز مایع، پتروشیمی و سایر نیازمندی‌ها خواهد بود.

روحانی حذف واسطه‌ها در روابط تجاری 2 کشور را از جمله تصمیم‌های روسای جمهوری 2 کشور ذکر کرد و افزود: ما همچنین مصمم هستیم همکاری‌های خود را در حوزه‌های دانشگاهی و علمی و به‌ویژه در زمینه نانو فناوری، بیوفناوری، هوا و فضا و همچنین داروسازی گسترش دهیم.

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت تقویت همکاری‌های تهران - جاکارتا در مسائل بین‌المللی پرداخت و گفت: 2 کشور در جنبش عدم تعهد و سازمان همکاری اسلامی، همکاری‌های نزدیکی با یکدیگر دارند و امروز توافق کردیم که همکاری‌هایمان را در زمینه مسائل و مشکلاتی که جهان اسلام با آن‌ها مواجه است و از جمله در ارتباط با موضوع‌های یمن، سوریه و همچنین میانمار تقویت کنیم.

وی عنوان کرد: همچنین قرار است طی 2 ماه آینده هیئتی از اندونزی راهی تهران شود تا همه توافق‌های این سفر و آنچه در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی 2 کشور مورد توافق قرار گرفته، پیگیری شوند تا به این ترتیب روابط 2 کشور دوست و مسلمان در همه زمینه بیش از پیش گسترش یابد.

رئیس جمهوری اندونزی نیز در این نشست خبری، با قدردانی از میهمان نوازی دولت و ملت ایران از هیئت اندونزیایی گفت: این سفر فصل جدیدی را در توسعه تعاملات و همکاری‌های 2 کشور گشوده است.

وی ادامه داد: در ملاقات با رئیس جمهوری اسلامی ایران مباحث مختلفی همسو با تحکیم و تقویت روابط و همکاری‌های دوجانبه، به‌ویژه در عرصه اقتصادی و انرژی مطرح شد.

ویدودو با اشاره به توافق خرید بیش از 500 هزار متریک تن گاز مایع از جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: ما همچنین توافق کردیم ایران در زمینه ایجاد و تاسیس پالایشگاه در جاوه شرقی سرمایه گذاری کند.

رئیس جمهوری اندونزی عنوان کرد: توافق دیگر 2 کشور ساخت نیروگاه‌های تولید برق از سوی ایران در اندونزی بود که به این ترتیب ظرفیت تولید برق در اندونزی تا 5 هزار مگاوات افزایش می‌یابد.

ویدودو با اشاره به توافق ایران و اندونزی برای مشارکت شرکت دولتی نفت اندونزی در افزایش ظرفیت برداشت نفت از میدان‌های نفتی آب تیمور و منصوری ایران، گفت: در این سفر همچنین 60 تن از مدیران عالی‌رتبه بخش خصوصی و صنایع مختلف اندونزی حضور دارند که در دیدار و گفت‌وگو با همتایان خود، زمینه افزایش مبادلات و همکاری‌های بخش‌های خصوصی 2 کشور را مهیا خواهند کرد.

کد خبر 274630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =