افزایش بیش از 110 میلیون لیتری تولید بنزین در کشور

شانا _ گروه پالایش و پخش: طرح ساخت پالایشگاه‌های ستاره خلیج فارس و هرمزِ بندرعباس، کاسپین نکا، خوزستان آبادان، پارس شیراز، آناهیتای کرمانشاه و شهریار تبریز، می‌تواند روزانه 110 میلیون و 700 هزار لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور بیفزاید.

به گزارش شانا به نقل از گزارش های معاونت برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدرو کربوری وزارت نفت، با فراهم شدن امکانات و بودجه لازم، تا سال 1392 هفت پالایشگاه دیگر به 9 پالایشگاه فعلی کشور افزوده می‌شود.

بر اساس پیش‌بینی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با توجه به افزایش مصرف تا سال 92 هفت پالایشگاه‌ جدید کشور می‌توانند پاسخگوی نیازهای داخل باشند و ایران را به صادرکننده‌ فرآورده‌های پالایشی تبدیل کنند.

طرح ساخت پالایشگاه جدید تبریز (شهریار)

یکی از پالایشگاه‌های جدید، با نام شهریار است که ظرفیت آن 150 هزار بشکه در روز است. پالایشگاه شهریار پس از ساخته شدن، محصولاتی با کیفیت استاندارد یورو 5 تولید می‌کند. طراحی بنیادی این پروژه تقریبا تمام شده و پیشرفت کل پروژه تاکنون 48/3 درصد است.

پیش‌بینی می‌شود تولید فرآورده‌ گازمایع این پالایشگاه یک میلیون و 100 هزار لیتر و پروپیلن آن  400 هزار لیتر باشد. پالایشگاه شهریار روزانه حدود هشت میلیون و 100 هزار لیتر بنزین موتور و حدود 9 میلیون و 300 هزار لیتر نفت گاز تولید می‌کند.

طرح ساخت پالایشگاه جدید نفت خام بسیار سنگین بندرعباس (پالایشگاه هرمز)

این پالایشگاه که برای تصفیه نفت خام بسیار سنگین ایران (20=API) بـا ظرفیت 300 هـزار بشکه در روز طراحی شده، باید به وسیله بخش خصوصی راه‌اندازی شود.

قرار است این پالایشگاه حدود چهار میلیون و 400 هزار لیتر در روز گاز مایع، 420 هزار لیتر پروپیلن، حدود 15 میلیون و 700 هزار لیتر بنزین موتور و روزانه حدود 23 میلیون و 400 هزار لیتر نفت‌گاز تولید کند. این طرح در مرحله طراحی بنیادی است و پیشرفت کلی آن 41/7 درصد است.

طرح ساخت پالایشگاه جدید نفت خام بسیار سنگین آبادان (پالایشگاه خوزستان)

یکی از پالایشگاه‌‌هایی که در مرحله طراحی بنیادی قرار دارد، ساخت پالایشگاه جدید برای تصفیه نفت خام بسیار سنگین ایران (20= API) با ظرفیت 180 هزار بشکه در روز است.

پیش بینی میزان تولید این طرح که با مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود، شامل یک میلیون و 900 هزار لیتر در روز گاز مایع، 9 میلیون و 400 هزار لیتر در روز بنزین موتور، هفت میلیون و 800 هزار لیتر در روز نفت سفید/ATK و 11 میلیون و 900 هزار لیتر نفت گاز است.

تولید بیش از 35 میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس

قرار است سه ردیف پالایشگاه در این طرح ساخته شود. ظرفیت هر یک از این پالایشگاه‌ها 120 هزار بشکه در روز است که در مجموع می‌تواند تولید این پالایشگاه را 360 هزار بشکه در روز برساند. خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس از میعانات گازی تولید شده در بندرعسلویه تامین می شود.

دولت، تنها بخشی از سهام این پالایشگاه را در دست دارد و بقیه سهام آن در اختیار بخش خصوصی است. این پالایشگاه باید روزانه سه میلیون لیتر گاز مایع، 35 میلیون و 600 هزار لیتر بنزین موتور، سه میلیون و 300 هزار لیتر نفت سفید و 13 میلیون و 800 هزار لیتر نفت گاز تولید کند.

طرح ساخت پالایشگاه جدید میعانات گازی شیراز (پالایشگاه پارس) 

ظرفیت پالایشگاه پارس که قرار است همسایه پالایشگاه شیراز ‌شود، 120 هزار بشکه در روز است و خوراک خود را از میعانات گازی تولید شده در بندرعسلویه تامین می‌کند.

فرآورده‌های تولیدی این پالایشگاه که تاکنون 56/7 درصد پیشرفت داشته است، عبارتند از: گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید/ ATK  و نفت گاز.

تولید روزانه این فرآورده‌ها به ترتیب حدود یک میلیون و 100 هزار لیتر گاز مایع، 11 میلیون 400 هزار لیتر بنزین موتور، یک میلیون لیتر نفت سفید و چهار میلیون و 500 هزار لیتر نفت گاز است.

طرح ساخت پالایشگاه جدید کاسپین

طرح ساخت پالایشگاه‌های جدید, استان گلستان را نیز بی‌نصیب نگذاشته و پالایشگاه کاسپین قرار است در شهر نکا ساخته شود. البته این طرح در مرحله طراحی بنیادی است. ظرفیت این پالایشگاه 300 هزار بشکه در روز است و پیش‌بینی تولید آن می‌گوید در این پالایشگاه، موادتقطیری همچون گاز مایع(چهار میلیون و 500 هزار لیتر در روز)، بنزین موتور(20 میلیون و 600 هزار لیتر در روز)، نفت سفید/ATK (چهار میلیون و 700 هزار لیتر در روز) و نفت‌گاز (11 میلیون و 200 هزار لیتر در روز ) تولید می‌شود.

طرح ساخت پالایشگاه جدید کرمانشاه (پالایشگاه آناهیتا)

پالایشگاه آناهیتا نیز مانند پالایشگاه کاسپین در مرحله طراحی بینادی و ظرفیت آن 150 هزار بشکه در روز است. پیش بینی می‌شود تولیدات روزانه آن از جمله گاز مایع 600 هزار لیتر، بنزین موتور 6 میلیون و 900 هزار لیتر، نفت سفید/ATK پنج میلیون و 300 هزار لیتر و نفت گاز هشت میلیون و 600 هزار لیتر باشد.

به گزارش شانا،‌ با به ثمر رسیدن این طرح‌های پالایشگاهی، جمهوری اسلامی ایران ضمن تامین کلیه نیازهای داخلی به فرآورده‌های اصلی، در ردیف صادرکنندگان عمده فرآورده‌های سبک و سنگین نفتی قرار می‌گیرد.

کد خبر 151686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =