افزایش بازدید از جایگاه ها برای کنترل کیفیت سوخت

شانا _ گروه پالایش و پخش: هر جایگاه عرضه سوخت در کشور ماهانه 2 بار بازدید می شد که همزمان با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، با هدف افزایش کنترل کیفیت فرآورده‌‌ها این بازدیدها به 5 بار در ماه افزایش یافت.

رئیس مهندسی فرآورده های نفتی شرکت ملی پخش در گفت و گو با خبرنگار شانا با اعلام این خبر تصریح کرد: در صورت دریافت شکایت از سوی مردم مبنی بر تخلف برخی جایگاه ها و پایین بودن کیفیت فرآورده ها بازدیدهای بیشتر و به صورت تصادفی از آن جایگاه ها انجام می شود.

پالایشگاه، نخستین محل کنترل کیفی فرآورده های تولیدی در داخل

موسی زارعی پور با بیان این که وظیفه کنترل کیفیت همه فرآورده های نفتی تولیدی در کشور و فرآورده های وارداتی به عهده شرکت ملی پخش است، افزود: پس از تولید فرآورده های نفتی آزمایش های کامل از سوی پالایشگاه ها در آزمایشگاه کنترل کیفیت روی فرآورده انجام و برگه مشخصات کیفی به عنوان شناسنامه با بارکد مخصوص برای آن محصول صادر و ثبت می شود، سپس فرآورده تولیدی به انبارهای شرکت ملی پخش منتقل می شود.  

وی در تشریح اقدام های شرکت ملی پخش برای کنترل کیفیت فرآورده های نفتی گفت:‌ پیش از تخلیه فرآورده تولیدی در انبارهای نفت، برای اطمینان از کیفیت فرآورده هنگام انتقال به وسیله مخزن دار راه آهن، نفتکش و خط لوله به انبار نفت، تست های کلیدی روی فرآورده تولیدی در داخل و تست های کامل روی سوخت های هوایی انجام می شود و در صورت تایید کیفیت و نداشتن اختلاف با فرآورده تولیدی در پالایشگاه ها، میان 37 منطقه و 227 ناحیه شرکت ملی پخش توزیع خواهد شد.

زارعی پور ادامه داد:‌ در مقصد تحویل فرآورده نیز دوباره آزمایش های کلیدی کنترل کیفیت با هدف مقایسه کیفیت فرآورده با استانداردهای شرکت ملی پخش روی آن محصول انجام می شود.

تست کامل فرآورده های نفتی وارداتی

رئیس مهندسی فرآورده های نفتی شرکت ملی پخش در باره روند کنترل کیفی فرآورده های وارداتی به کشور نیز گفت:‌ پس از پهلوگیری نفتکش ها در بنادر هرمزگان، ماهشهر، نکا و بوشهر قبل از تخلیه فرآورده وارداتی، با توجه به این که منبع فرآورده مشخص نیست، باید تست کامل روی آن انجام و در صورت انطباق نداشتن کیفیت فرآورده وارداتی با استانداردهایی که در قرارداد آمده بود، از تخلیه سوخت جلوگیری می شود.

وی افزود: در صورت حساس بودن فرآورده نفتی وارداتی، آزمایش های لازم در حضور کارشناس شرکت ملی پخش در محل شرکت صادر کننده آن فرآورده انجام می شود.

زارعی پور یادآور شد: هم اکنون از حجم واردات فرآورده های نفتی به کشور کاسته شده است، اما پیش تر فرآورده های نفتی از مناطق آسیای میانه و جنوب کشور وارد می شد.

کنترل کیفیت سوخت در مجاری عرضه

رئیس مهندسی فرآورده های نفتی شرکت ملی پخش با تاکید براین که کنترل های کیفی لازم روی فرآورده در مجاری عرضه نیز انجام می شود، افزود: با توجه به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها و افزایش بهای سوخت، هم اکنون کنترل های شدیدتری روی کیفیت فرآورده های نفتی در فروشندگی ها و جایگاه های توزیع انجام می شود تا از سوء استفاده های احتمالی و مخلوط کردن فرآورده های نفتی ارزان تر با دیگر فرآورده ها جلوگیری شود.

به گفته وی، با توجه به نوع هر فرآورده، آزمایش های مخصوص روی آن انجام می شود؛ برای مثال برای کنترل کیفیت بنزین ابتدا وضع ظاهری آن بررسی، سپس وزن مخصوص، عدد اکتان و تقطیر (دیستیلیشن) این فرآورده سنجیده می شود.

هیچ جایگاهی آب را با بنزین مخلوط نمی کند

رئیس مهندسی فرآورده های نفتی شرکت ملی پخش در باره احتمال ترکیب آب با بنزین در جایگاه های عرضه گفت: هر جایگاهی ماهانه چهار تا پنج بار بازدید می شود و هیچ جایگاه داری نمی تواند آب را با بنزین مخلوط نمی کند.

زارعی پور با بیان این که وجود آب در فرآورده های نفتی به ویژه بنزین طبیعی است، افزود: مواد نفتی دارای ترکیبات هیدروکربنی (آرومایتک) هستند و این مواد در زمان تولید در پالایشگاه ها رطوبت هوا را جذب و هنگامی که رها می شوند، این رطوبت را از خود خارج می کنند، همچنین مخازن موجود در جایگاه ها به دلیل رطوبت موجود به طور طبیعی تعریق می کنند.

وی افزود: برای کنترل و مخلوط نشدن آب حاصل از تعریق فرآورده و مخزن با بنزین تحویلی به خودروها، حدود 30 سانت از حجم بالای مخزن خالی نگه داشته و با خمیر آب یاب، آب مخازن اندازه گیری می‌شود و جایگاه دار موظف است آب را از مخزن خارج کند.

زارعی پور تصریح کرد:‌ در صورتی که هنگام تخلیه سوخت در مخزن فرد در حال سوختگیری باشد، با توجه به مخلوط شدن آب ته نشین شده با بنزین، امکان ورود آب به بنزین وجود دارد.

وی تاکید کرد: هیچ جایگاهداری نمی تواند هنگام تخلیه سوخت در مخزن، سوخت را به دارنده خودرو تحویل دهد.

کد خبر 164348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =