6 طرح مهم زیست سازگار پالایشگاهی در کشور اجرا می شود

شانا ـ‌ گروه پالایش و پخش: طرح های احداث و توسعه پالایشگاهی، خطوط لوله، اسکله ها و بنادر، مقاوم سازی و مخازن ذخیره در سراسر کشور با تاکید بر رعایت نکات زیست محیطی در دستور کار شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران قرار دارد.

به گزارش شانا، رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در این باره افزود: اهداف زیست محیطی این شرکت شامل دو هدف عمده است که یک هدف به صورت مستقل و کاملا زیست محیطی و بخش دیگر به صورت غیرمستقیم اهداف زیست محیطی را دنبال می کند.

حسین شیخ زاده افزود: در گذشته بنزین مصرفی خودروها با ترکیبات سولفوری بالا تولید می شد و بیش از 70 درصد آلودگی شهرها از خودروها و ترکیبات سولفوری موجود در سوخت آن ها بوجود می آمد که با طرح های بهبود کیفیت در پالایشگاه ها، شاهد عرضه سوخت با استاندارد یورو 5 و کاهش این آلاینده ها هستیم.

وی ادامه داد: ایجاد فضای سبز، مدیریت پسماندها، پساب ها و مدیریت انرژی طرح ها اهداف مستقیم زیست محیطی طرح های تحت پوشش شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران هستند.

شیخ زاده کاهش تولید محصولات سنگین (نفت کوره) و افزایش تولید محصولات سبک مرغوب و با ارزش افزوده بالا (بنزین و گاز مایع)، نصب واحد تبدیل کاتالیستی نفتای سنگین برای افزایش عدد اکتان بنزین و به سوزی آن در موتور اتومبیل، نصب واحد تصفیه گاز به منظور حذف ترکیبات گوگردی از محصول و کاهش انتشار گازهای آلاینده و حذف مواد مخرب لایه ازن از سیستم تبرید و اطفای حریق در سطح پالایشگاه را از جمله اهداف مورد نظر این شرکت عنوان کرد.

وی همچنین تصفیه آب های ترش، طراحی بهینه کوره ها و بویلرها در جهت کاهش مصرف انرژی، استفاده از تجهیزات کنترل آلودگی و توجه به رویکرد و الزامات مکانیزم توسعه پاک (CDM) در جهت کاهش آلاینده ها و صرفه جویی انرژی و مدیریت گازهای مشعل پالایشگاه ها را از دیگر اقدامات زیست محیطی عنوان کرد که در طرح های احداث و توسعه پالایشگاههای کشور مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران همچنین تصریح کرد: این اقدامات علاوه بر رعایت استانداردهای زیست محیطی، در طرح های توسعه ای ارزش افزوده ای بالا ایجاد می کند.

وی درباره توجه به نکات زیست محیطی در طرح های احداث خطوط لوله و تاسیسات ذخیره سازی و توزیع نفت خام و فرآورده های نفتی گفت: در این طرح ها استفاده از پوشش های عایق چند لایه ضد خوردگی و مقاوم در برابر شرایط محیطی، استفاده از سیستم جدید پایش هوشمند نشتی خطوط لوله و تجهیز خطوط لوله به نشت یاب الکترونیکی با استفاده از فیبر نوری مورد توجه قرار گرفته است.

شیخ زاده مقاوم سازی احداث سیستم حفاظت کاتدیک در مسیر خطوط لوله برای جلوگیری و کنترل خوردگی، حفاظت مخازن بزرگ با پوشش های حفاظ بیرونی، استفاده از منابع آب های سطحی جمع آوری شده برای انجام هیدروتست و جایگزینی خطوط لوله جدید به جای خطوط انتقال قدیمی فرسوده را از دیگر اقدامات انجام شده در این شرکت عنوان کرد.

افزایش تولید فرآورده های سبک در پالایشگاه امام خمینی (ره)

وی در مورد اقدامات زیست محیطی انجام شده در یکی از طرح های مهم شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: در طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده های پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند که تا دو ماه دیگر تکمیل و به اتمام می رسد، اقدامات زیست محیطی متعددی نظیر احداث واحدهای ارتقاء درجه اکتان بنزین و تصفیه بنزین، نفت سفید و نفت گاز با هیدروژن انجام شده است.

شیخ زاده افزود: علاوه بر این موارد، در طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده های پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند به منظور انجام تغییرات در واحدهای موجود پالایشی، تغییر خوراک پالایشگاه از نفت خام سبک به 55 درصد سبک و 45 درصد سنگین و تبدیل هر چه بیشتر فرآورده های سنگین به سبک با رعایت استانداردهای یورو 5 در نظر گرفته شده است.

تغییر به منظور زیست سازگاری پالایشگاه بندرعباس

رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران همچنین اظهار داشت: طرح های افزایش ظرفیت تولید و رفع تنگناهای افزایش ظرفیت پالایشگاه بندرعباس نیز با هدف توسعه ظرفیت پالایشی از 232 هزار بشکه در روز به 320 هزار بشکه در روز نیز یکی دیگر از طرح های شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران است.

شیخ زاده تصریح کرد: رفع تنگناهای سیستم اتصال نفت خام و میعانات گازی از مخازن مربوطه تا واحدهای تقطیر، رفع تنگناهای سیستم اتصال محصولات واحدهای تقطیر به واحدهای پایین دستی و مخازن و انجام تغییرات لازم در سیستم مشعل پالایشگاه با توجه به شرایط جدید واحدهای تقطیر از جمله اقدامات زیست محیطی این پروژه است.

بهبود کیفیت هوای تهران با استحصال 110 تن گوگرد در پالایشگاه شهید تندگویان
 
رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در مورد اجرای طرح بهینه سازی فرآیند و بهبود کیفیت فرآورده های پالایشگاه تهران گفت: بهینه سازی فرآیند و بهبود کیفیت فرآورده های پالایشگاه به همراه تغییر بخشی از خوراک پالایشگاه و کاهش قابل توجه آلاینده ها مطابق آخرین استانداردهای اروپا (یورو 5) و رعایت الزامات زیست محیطی از مهمترین اهداف اجرای این طرح است.

وی با اشاره به احداث واحدهای جدید گوگردزدایی از نفت سفید و نفت گاز و واحد بازیافت گوگرد افزود: در اثر انجام این فرآیندها، حدود 110 تن گوگرد استحصال می شود که این امر بهبود کیفیت هوای تهران وکاهش بار آلودگی بسیار زیاد شهر را به دنبال دارد.

کاهش تولید فرآورده های سنگین در پالایشگاه اصفهان

رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران درباره طرح توسعه پالایشگاه اصفهان نیز گفت: با احداث واحدهای فرآیندی جدید در قالب طرح توسعه فرآیند و بهینه سازی پالایشگاه اصفهان اقداماتی زیست محیطی در این پالایشگاه انجام شد که به دنبال آن، تولید محصولات سنگین (نفت کوره) کاهش و تولید محصولات سبک و با ارزش (به ویژه بنزین) افزایش می یابد.

جمع آوری خط لوله فرسوده آبادان - ماهشهر

حسین شیخ زاده طرح جمع آوری خط لوله فرسوده آبادان - ماهشهر را یکی دیگر از طرح های زیست محیطی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران نام برد و افزود: تعویض خط لوله موجود رو زمینی آبادان - ماهشهر که از احداث آن بیش از 45 سال می گذرد و به علت فرسودگی، خطری بالقوه برای محیط زیست محسوب می گردد هدف اصلی طرح است که با احداث دو خط لوله 16 اینچ به طول تقریبی 102 کیلومتر و یک خط لوله 24 اینچ به طول تقریبی 93 کیلومتر جایگزین  می شود.

وی تصریح کرد: استفاده از روش های استاندارد جهت گذراندن لوله انتقال از محل تقاطع با مسیل ها و کانال آب، طراحی و اجرای خط لوله با رعایت بیشترین فاصله از دامنه های پر شیب مسیر جهت کاهش فرسایش خاک، ممانعت از قطع بی مورد بوته ها و درختچه های محل طرح، رعایت فاصله از حریم مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست و برنامه کاهش اثرات برکیفیت آب و خاک در صورت بروز نشت از جمله اقدامات زیست محیطی این طرح به شمار می رود.

انتقال 300 هزار بشکه فرآورده در روز از اراک به ری

شیخ زاده درباره یکی دیگر از طرح های زیست محیطی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: احداث خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی آبادان-اراک-ری نیز با هدف  افزایش ظرفیت انتقال فرآورده های نفتی از آبادان به اهواز به مقدار 250 هزار بشکه در روز، از اهواز به سبزآب به مقدار 165 هزار بشکه در روز، از سبزآب به پل بابا 200 هزار بشکه در روز، از پل بابا به اراک 200 هزار بشکه در روز، از اراک به ری به مقدار 300 هزار بشکه در روز در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، طراحی و اجرای مسیر با حداقل نیاز به عملیات خاکبرداری و خاکریزی و پوشانیدن سطوح قابل فرسایش به وسیله کاشت گونه های گیاهی، تا حد ممکن اجتناب از تغییر مسیل ها و جریانات سطحی جهت عبور خط لوله و رعایت فاصله از حریم مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست را از جمله اقدامات زیست محیطی این طرح عنوان کرد.

وی تاکید کرد: قبل از آغاز عملیات اجرایی طرح ها، موضوعات زیست محیطی پروژه ها  بررسی می شود و پس از اخذ مجوزهای زیست محیطی نیز، در تمامی مراحل اجرایی به موضوعات زیست محیطی با تقدم خاص توجه شده و در قالب نظارت و بازرسی های زیست محیطی پیگیری می شود.

کد خبر 190326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =