اقتصاد دانش بنیان جایگزینی برای اقتصاد نفتی

دولت برای کاهش اتکاء اقتصاد کشور به منابع نفتی و جایگزین کردن زمینه‌های درآمدی دیگر به جای نفت، برنامه ریزیهایی انجام داده که اصلی‌ترین این جایگزینها اقتصاد دانش بنیان است.

به گزارش شانا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به برنامه‌ریزیهای دولت برای کاهش اتکاء اقتصاد کشور به منابع نفتی و جایگزین کردن زمینه‌های درآمدی دیگر به جای نفت گفت: یکی از اصلی‌ترین جایگزینها اقتصاد دانش بنیان است و ایران با شرایط ویژه‌ای که از نظر نیروهای تحصیلکرده و مستعد خود دارد می‌تواند در این زمینه از رشد و توسعه مناسبی برخوردار شود.

وی با اشاره به موفقیت یکی از جوانان ایرانی در کسب بزرگترین جایزه ریاضی جهان افزود: نمونه این افراد در ایران بسیار زیاد هستند و مهمترین پیامی که برای سیاستگذاران کشور دارد این است که با اتکا به مغز و دانش این جوانان، می‌توان اقتصاد دانش بنیان را در کشور توسعه داد.

جهانگیری تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز در سالهای اخیر تاکید ویژه‌ای بر توسعه علم و فناوری داشته‌اند و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری نیز برای همین منظور ایجاد شده است.

معاون اول رئیس جمهوری عنوان کرد: باید شرکتهای دانش بنیان تقویت شده و مورد حمایت قرار گیرند و به سمت برندسازی و معرفی آن در سطح جهان حرکت کنیم که این موضوع باید بطور جدی در سیاستگذاریها گنجانده شود.

وی با اشاره به منابع و اعتبارات مناسبی که در صندوقهای مختلف برای حمایت از فناوری و دانش وجود دارد گفت: کشور ایران از نظر منابع کشوری تواناست، اما باید دقت شود که تخصیص این منابع در جای درست و مناسبی انجام شود.

جهانگیری اظهار امیدواری کرد با همکاری و تلاش دستگاههای مرتبط و با محوریت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری بتوانیم سیاستهای عالمانه‌ای وضع و آنرا اجرا کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان این‌که ضرورت توجه به دانش و فناوری در اسناد بالادستی نیز گنجانده شده تصریح کرد: این موضوع در سیاستهای کلی و همچنین در شورای عالی انقلاب فرهنگی تکلیف ما را روشن کرده است و امروز که در حال تدوین برنامه ششم توسعه کشور هستیم باید جایگاه ویژه‌ای برای شرکتهای دانش بنیان در برنامه ششم قائل شویم.

جهانگیری با اشاره به گذشت یکسال از آغاز بکار دولت تدبیر و امید تصریح کرد: زمانی‌که دولت یازدهم کار خود را آغاز کرد با مشکلات متعددی در سیاست خارجی، اقتصاد و سیاست داخلی مواجه بود که برای حل این مشکلات و عبور از این شرایط نیازمند تدبیر و حکمت بودیم.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: امروز پس از گذشت یکسال از فعالیت این دولت می‌توانیم بگوییم که صرفاً براساس تدبیر و سیاستگذاریهای دقیقی که صورت گرفت، توانسته‌ایم بسیاری از مشکلات را پشت سربگذاریم و امروز ایران در فضای بین‌المللی از جایگاه بهتری برخوردار شده است.

وی با اشاره به حضور رئیس جمهوری کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دفاع از مواضع ملت ایران گفت: ایشان با زبان منطق و استدلال از ملت ایران دفاع کرد و در حاشیه این مراسم صفی از مقامات اروپایی و غیر اروپایی برای ملاقات با رئیس جمهوری کشورمان ایجاد شده بود که البته همه آنها فرصت ملاقات با روحانی را پیدا نکردند.

جهانگیری گفت: مشکلات کشور در بخش اقتصاد بسیار پیچیده و سخت‌تر بود و سیاستگذاریهای دولت تدبیر و امید باعث شد اتفاقی در اقتصاد کشور رخ دهد که تقریبا همه فعالان و نهادهای اقتصادی دنیا آن را غیرقابل تصور می‌دانستند.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به دستاوردها و موفقیتهای دولت در مهار تورم و کنترل همزمان رکود طی یکسال اخیر افزود: اتفاق بسیار خاصی در این زمینه رخ نداده و دولت فقط انضباط مالی و پولی را حاکم نموده و از دست اندازی به منابع بانک مرکزی پرهیز کرده است.

وی همچنین با اشاره به آمار بانک مرکزی مبنی بر رشد مثبت 4.6 درصدی اقتصاد در فروردین 93 گفت: آمارها نشان می‌دهد که همه بخشها در بهار سال 93 از رشد مثبت برخوردار بوده‌اند و امید داریم که بزودی وارد دوره رونق اقتصادی شویم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، وی افزود: البته هنوز از منابع، ظرفیتها و توافقات خارجی بطور کامل استفاده نکرده‌ایم و همه این دستاوردها و نتایج نیز در شرایط تحریم رخ داده که امیدواریم با همت فعالان اقتصادی و بخش خصوصی بتوانیم مسیر ترقی و پیشرفت را بپیماییم.

کد خبر 225850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =