مراد مرادپوری در گفتوگویی مشروح با خبرنگار شانا با تشریح همه جزئیات و ابهامهای کارکنان درباره نحوه محاسبات بنکارت، دلایل واریز مبالغ متفاوت به کارکنان، نحوه شارژ و کسر اقساط پرداختهای اعتباری نرمافزار کیف پول الکترونیک و... اعلام کرد: برابر تصمیمهای اتخاذشده تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳، همه مبالغ تعلقیافته از طریق پلتفرم کیف پول الکترونیک طبق تفاهمنامهای که بین شرکت ملی نفت ایران و بانک ملت بسته شده بود، برای کارکنان پرداخت شد. پس از آن در دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳، بهدلیل اعمال نشدن اضافات شایستگی سالانه، دریافتی کارکنان فاصله بیشتری با سقف داشت.
خطا در محاسبات بنکارت وجود ندارد
وی افزود: در برخی موارد دیده میشود افراد با شرایط برابر بنکارت متفاوت گرفتند که به هیچوجه این موارد حاکی از اشتباهات سیستم نبوده است. روزانه حدود ۱۰۰ تماس تلفنی و مراجعه حضوری داریم و حدود ۵ نفر از همکارانمان نیز پاسخگوی تماس و رفع ابهام همکاران هستند و در همه موارد افراد قانع شدهاند.
دریافت نکردن کارت بهدلیل مغایرتهای شناسنامهای
رئیس روابط کار و مددکاری اجتماعی شرکت ملی نفت ایران درباره دلایل صادر نشدن کارت برای برخی کارکنان گفت: در مجموع برای حدود ۱۴۷ نفر از کارکنان رسمی سطح ستاد وزارت نفت، شرکت ملی نفت، مؤسسه مطالعات انرژی، پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه صنعت نفت بهدلیل مغایرت اطلاعات سیستم جامع با ثبت احوال، کارت صادر نشده است که این موارد نیز به مرور و با ارسال پیامک و دریافت اطلاعات موردنیاز پیگیری و ارسال خواهد شد.
سقف حقوق متفاوت عامل پرداختی متفاوت بنکارت
مرادپوری با اشاره به اینکه برای همه کارکنانی که بنکارت در اختیار دارند، محاسبات تا پایان شهریور انجام و واریز شده و واریزها بهروز شده است، گفت: محاسبات سقف حقوق پیچیده و تعدیلات آن بسیار پیچیده بوده و این اطلاعات از سوی مدیریت فناوری اطلاعات و مدیریت امور مالی در اختیار قرار گرفته است و برای کارمندان با توجه به فاصله حقوق آنان تا سقف و تا حداکثر ۴ میلیون و ۹۰۰ ریال ماهانه واریز میشود.
وی تأکید کرد: در مناطق جنوب نیز فرایند به همین شکل است و از آنجا که امسال سقف حقوق بسته به مناطق جغرافیایی متفاوت است و محاسبات سقف نیز در منطقه جنوب لحاظ شده است، دریافتی بنکارتها میان این دسته از کارکنان نیز تفاوت دارد، بنابراین به این شکل نیست که همکاران مبالغ را با یکدیگر مقایسه کنند؛ سیستمهای مالی دقیقاً این سقفها را بررسی، رعایت و لحاظ میکنند، حتی در مواردی که افراد نقل و انتقال داشتهاند، پیچیدهتر میشود و اطلاعات این افراد برای واحد مددکاری ارسال و ماهیانه در بنکارت کارکنان لحاظ میشود.
رئیس روابط کار و مددکاری اجتماعی شرکت ملی نفت همچنین افزود: در برخی موارد کارمندان اعلام میکنند با وجود اینکه کد سقفی در فیش آنان وجود ندارد، بنکارت به آنها تعلق نگرفته است که دلیل آن اعمال یک ماه اضافهکاری اسفند بوده که برای کارکنان رسمی با یک ماه تأخیر لحاظ میشود.
همه کارکردهای کارکنان در محاسبات بنکارت لحاظ میشود
مرادپوری بیان کرد: بنکارت نیز جزو آیتمهای مرتبط با کارکرد کارمند است و تمامی کارکردهای کارکنان از جمله مرخصی بدون حقوق، غیبت و انفصال موقت و... در محاسبات آن لحاظ میشود.
پرداختی متفاوت بنکارت کارکنان بهدلیل برداشتهای متفاوت از مبالغ اعتباری و نقدی کیف پول الکترونیکی
وی همچنین با تشریح چالشهای پرداخت بنکارت کارکنان در قالب نرمافزار کیف پول توضیح داد: طبق تفاهمنامه مقرر شده بود اقساط مربوط به مبالغ اعتباری، در سه قسط پس از واریزی آتی پرداخت شود، اما در فروردین بهدلیل همزمانی با نوروز، اقساط از کارکنان برداشت نشد، همچنین قسط بعدی که قرار بود اردیبهشت کسر شود، بهدلیل نامشخص بودن وضعیت تداوم پرداخت در قالب کیف پول الکترونیک، واریز نشد و بر همین اساس، اقساط نیز کسر نشد، بنابراین برای عدهای از کارکان این ابهام پیش آمد که این اقساط قبلاً کسر شده است، اما در واقع انجام نشده بود.
رئیس روابط کار و مددکاری اجتماعی شرکت ملی نفت ایران افزود: در خرداد سرانجام تصمیم بر این شد که دو واریزی مربوط به فروردین و اردیبهشت برای کارکنان انجام سود و پس از آن نیز یک قسط مربوط به فروردین یا پیش از آن کسر و مابقی در پلتفرم مربوطه شارژ شد، در این میان برخی افراد که در اسفند از مبلغ اعتباری نخست خرج کرده بودند، در همین مقطع اقساط آنها کسر شد.
مرادپوری با تأکید بر اینکه محاسبات از طریق پنل دسترسی به گردش کیف پول الکترونیک دوباره بررسی شد و هیچ اختلاف و اشتباه محاسباتی وجود نداشت، بیان کرد: در شرایطی که هنوز تصمیم نهایی درباره تداوم واریز مبالغ بنکارت در کیف پول الکترونیک مشخص نشده بود، بعد از واریز بنکارت دو ماهه فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳ تارا رقم اعتباری در پلتفرم بنخرید کالای داخلی در سقف ۱۴۷ میلیون ریال برای کارکنان گشایش یافت و قابل استفاده شد که برخی کارکنان آن را برداشت کردند و همین موضوع باعث افزایش بدهی همکاران و کسر آن در پرداختهای بعدی شد.
وی ادامه داد: از تیر امسال توزیع کارت فیزیکی در دستور کار شرکت قرار گرفت و تاکنون بالغ بر ۵۰ نفر از کارکنانی که سال ۱۴۰۲ هزار کارت در اختیار همکاران قرار گرفته است؛ مبلغ بن مربوط به ماههای خرداد، تیر، مرداد و شهریور در صورت تعلق به هر فرد، در ماههای مذکور واریز شده است؛ اقساط مربوط به خرید اعتباری ابتدا از پرداخت بن ماهانه کارکنان و در صورت استحقاق نداشتن بن از فیش ماههای آتی تا زمان تسویه کامل، کسر میشود.
رئیس روابط کار و مددکاری اجتماعی شرکت ملی نفت گفت: حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر از کارکنانی که سال گذشته بازنشسته شدند، اطلاعات آنان به مدیریت امور مالی ارسال شد تا پس از اعمال کنترلهای لازم نسبت به واریز بنکارت به این عزیزان اقدام لازم به عمل آید.
همهچیز درباره ابهام کسر اقساط از حقوق فروردین
وی افزود: همچنین برخی ابهامها برای کارکنان درباره برداشت اقساط اعتباری از حقوقشان در فروردین وجود داشت که این موضوع به هیچوجه صحت نداشته، بلکه بهمنظور کسر مالیات و سقفگیری در قالب ردیف بدهکار و بستانکار در فیش حقوق قرار گرفته است؛ تمام اقلام پرداختی بن ۶ ماه گذشته در فیش حقوق نمایان خواهد شد.
کارکنان تبدیل وضعیتی پس از برقراری فیش حقوقی بنکارت خود را دریافت میکنند
رئیس روابط کار و مددکاری اجتماعی شرکت ملی نفت بیان کرد: بنکارت حدود ۵۰۰ نفر از کارکنان تبدیل وضعیت بند «د» و «و» که هنوز فیش حقوقی آنها فعال نشده است، با فعال شدن فیش حقوقی آنها و انجام محاسبات کارکرد این عزیزان، مبالغ به همراه بکپی واریز خواهد شد.
مرادپوری گفت: درباره نحوه پرداخت بنکارت نیروهای پیمانکاری نیز موضوع باید از حوزه امور اداری کارکنان غیررسمی پیگیری شود.
نظر شما