علیرضا رجبپور در این باره به خبرنگار شانا گفت: با افزایش روزافزون تعداد خودروها و افزایش تقاضا برای مصرف سوخت، تعداد مجاری عرضه سوخت در بخش حملونقل افزایش یافته است که مدیریت بازرگانی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی مسئولیت نظارت بر عملکرد این جایگاهها، توسعه منطقی و متوازن آن، ترغیب بخش خصوصی برای توجه به نیازمندیهای متقاضیان سوخت، ساماندهی و بهبود فضای فیزیکی و تامین ایمنی و امنیت آنها را بهعهده دارد.
جایگزینی سامانهها با حواله دستی در توزیع فرآورده کشور
مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی توزیع سوخت از طریق سامانهها را نقطه تحول عرضه سوخت کشور در طول سالهای گذشته عنوان کرد و تصریح کرد: به جرأت میگویم امروز هیچ مصرفکننده جزء و عمدهای نیاز به حضور در نواحی برای خرید فرآورده ندارند و با استفاده از بسترهای اینترنتی و اینترانتی میتوانند درخواست خود را در سامانه تجارت آسان ثبت کنند.
رجبپور افزود: تصریح کرد: در ادامه، براساس درخواست ثبت شده، متولی مخصوص آن بخش اعتبارسنجی لازم را انجام میدهد و سپس به سامانه فروش میزان سوخت مصرفی را اعلام میکند و حواله آن بهصورت مکانیزه صادر میشود و سوخت در اختیار مصرفکننده قرار میگیرد.
وی افزود: همچنین امروز دیگر نیاز نیست فروشندگان روستایی حوالههای صادرشده تحویلی را به صورت دستی به شرکت تحویل دهند و تسویهحساب کنند و تمام این پروسه از طریق سامانه ثبت و نهایی میشود و به صورت مکانیزه سهمیه آنها مجددا تغذیه و ارسال میشود و چیزی به نام صدور حواله به صورت دستی در کل شرکت پخش فرآوردههای نفتی نداریم.
فراز و فرود فروشندگیهای روستایی و شهری با تحولات پس از انقلاب
مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی درباره تحولات روی داده در بخش فروشندگیهای روستایی در طول سالهای پس از انقلاب گفت: تعداد این فروشندگیها در سال 58 حدود 13 هزار فروشندگی روستایی بود که به تناسب نیازهای جامعه تا 10 سال پس از انقلاب به 18 هزار و 500 فروشندگی افزایش یافت، اما با گازکشی و توسعه شبکه گاز و استفاده بخش خانگی از نعمت گاز، تعداد فروشندگیهای روستایی و شهری کاهش یافت و امروز 8 هزار و 250 فروشندگی روستایی و شهری در کشور فعال است که خدمات توزیع سوخت را برای بخشهای خانگی کشاورزی و صنعتی برعهده دارند.
مکانیزه شدن توزیع سوخت دریایی در سال 97
رجبپور با اشاره به اینکه توزیع سوخت در شناورهای دریایی تا پیش از سال 97 به صورت دفترچهای و دستی انجام شده است، گفت: با امکانات فراهم شده از طریق سامانه تجارت آسان و لینک آن با سامانه جامع دریایی، بخش اعظمی از سوخت شناورهای دریایی بدون دخالت نیروی انسانی و با کمک نرمافزارها نیازسنجی و به صورت مکانیزه توزیع و تامین میشود که نقش مهمی در کاهش خطاها و تخلفات داشته است.
وی افزود: بهصورت میانگین روزانه حدود 2 میلیون لیتر نفتگاز در حوزه خلیجفارس از طریق جایگاههای ساحلی در مناطق دریایی به شناورهای صیادی، تجاری و صفاری توزیع میشود و بخشی از توزیع سوخت حملونقل دریایی نیز به توزیع نفتکوره برای کشتیهای اقیانوسپیما اختصاص دارد.
توزیع روزانه 5 میلیون لیتر سوخت هوایی در کشور
وی با اشاره به ظرفیت مناسب تولید سوخت هوایی در پالایشگاههای کشور گفت: روزانه حدود 5 میلیون لیتر انواع سوخت هوایی در مجموع در کشور توزیع می شود که یک پنجم از این مقدار مربوط به فروش سوخت به شرکتهای بینالمللی خارجی است.
وی توسعه فروش مرزی سوخت در کشور به منظور مقابله با قاچاق فرآوردههای نفتی را از دیگر اقدامهای انجام شده در مدیریت بازرگانی شرکت ملی پخش در طول سالهای گذشته عنوان کرد و افزود: فروش مرزی شامل سه محور فروش در باک، خردهفروشی در بازارچههای مرزی و فروش به مرزنشینان با هدف تامین معیشت آنهاست که در مرزهای اصلی و بازارچهها انجام میشود.
فروش نزدیک به 3 میلیون لیتر سوخت روزانه مرزی با طرحهای سهگانه فروش مرزی
رجبپور با تاکید بر اینکه میزان فروش سوخت مرزی بر اساس نیازمندیهای مرزها و توجه به نیاز داخلی به عنوان اولویت اصلی تعیین میشود، گفت: از طریق طرحهای سهگانه فروش سوخت مرزی، روزانه تا 3 میلیون لیتر سوخت به نواحی مرزی عرضه میشود که این میزان در سال 96، بیش از 600 میلیون لیتر بوده و با سیاستهای تدوین شده در سال 97 به میزان قابل ملاحظهای افزایش یافته است.
به گزارش شانا، مدیریت بازرگانی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در بخش فروش دو مسئولیت اجرایی مهم دارد که بخشی از این مسئولیت شامل هدایت و راهبری شبکه توزیع و پشتیبانی از خدمات فروش فرآورده و بخشی دیگر اتخاذ و ابلاغ سیاستهای لازم در حوزه فروش فرآورده به منظور تامین نیاز همه قشرهای مصرفکننده از صنعتی تا خانگی بهویژه در مواقع خاص و بحرانی است.
نظر شما