سرمایه گذاری حدود یک میلیارد یورو برای طرح های انتقال و ذخیره سازی

اجرای طرح ها و پروژه های مهم انتقال و ذخیره سازی نفت خام و فرآورده های نفتی در پیشبرد اهداف استراتژیک صنعت نفت تاثیر چشمگیری دارد که این مهم هم اینک با صرف 961 میلیون یورو سرمایه گذاری، برای اجرای 9 طرح انتقال و ذخیره سازی فرآورده های نفتی از اولویت های مهم شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران است.

طرح افزایش ظرفیت انتقال فرآورده مسیر بندرعباس - رفسنجان - اصفهان با هدف افزایش ظرفیت انتقال فرآورده های نفتی از بندرعباس به سمت شمال کشور از 200 هزار به 300 هزار بشکه در روز از مهم ترین طرح های انتقال و ذخیره سازی فرآورده های نفتی کشور محسوب می شود که در تاریخ پنجم شهریور ما امسال با حضور وزیر نفت و مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در بندرعباس به بهره برداری رسید.

این پروژه با حجم سرمایه گذاری  126 میلیون یوروی و با احداث 540 کیلومتر خط لوله 20 اینچ از رفسنجان به اصفهان، احداث 3 تلمبه خانه جدید در مسیر رفسنجان - اصفهان، احداث تلمبه خانه های برقی در بندرعباس و تقویت تلمبه خانه های قطب آباد و مهرآران و ایجاد تغییرات لازم در پایانه نفت رفسنجان اجرا شده است. 

طرح احداث انبار نفت جدید اردبیل نیز با هدف ذخیره سازی 115 هزار متر مکعب فرآورده های نفتی در منطقه اردبیل، از جمله دیگر طرح های مهم ذخیره سازی فرآورده های نفتی کشور است که در دومین سفر استانی رئیس جمهوری، با حضور دکتر محمود احمدی نژاد، قائم مقام وزیر نفت و مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی به بهره براری رسید.

این میزان فرآورده از پایانه تبریز و به وسیله خط لوله 238 کیلومتری تبریز - سراب - اردبیل (با قطر 12 اینچ و به طول 143 کیلومتر از تبریز تا سراب و به قطر 10 اینچ و به طول 85 کیلومتر از سراب تا اردبیل) با ظرفیت حمل حداکثر 35 هزار بشکه در روز که حدود 5 هزار بشکه فرآورده در روز در سراب برداشت و بقیه آن نیز به پایانه اردبیل انتقال می یابد و از آنجا نیز به انبار نفت اردبیل منتقل و ذخیره می شود.

برای اجرای این طرح، 4 مخزن نفت ثابت برای ذخیره سازی گازوییل با ظرفیت هر مخزن 11 هزار و 720متر مکعب، 4 مخزن سقف شناور برای ذخیره سازی نفت سفید با ظرفیت هر مخزن 11 هزار و 330 متر مکعب و 4 مخزن سقف شناور برای ذخیره سازی بنزین با ظرفیت هر مخزن به ظرفیت 5 هزار و 730 متر مکعب احداث شده است.

این پروژه که از خرداد 84 عملیات اجرایی آن آغاز شده بود، با 16 میلیون یورو سرمایه گذاری اجرا شده است.

طرح افزایش ظرفیت انتقال فرآورده مسیر امام تقی - تربت حیدریه با هدف افزایش ظرفیت انتقال فرآورده های نفتی مسیر امام تقی _ تربت حیدریه تا 35 هزار بشکه در روز نیز از دیگر طرح های مهم انتقال و ذخیره فرآورده های نفتی کشور است.

این پروژه با سرمایه گذاری حدود 13 میلیون یورو و با افزایش ظرفیت تلمبه خانه امام تقی، احداث 20 کیلومتر خط لوله لوپ در ابتدای مسیر، احداث سه مخزن ذخیره به ظرفیت هر یک 22 هزار و 240 متر مکعب اجرا می شود.

طرح افزایش ظرفیت انتقال فرآورده مسیر تبریز - میاندوآب با هدف افزایش ظرفیت انتقال فرآورده در مسیر موجود تبریز - میاندوآب تا سقف ۵۵ هزار بشکه در روز، از دیگر طرح های مهم است اجرا خواهد شد.

احداث خط لوله با طول تقریبی ١۶٠ کیلومتر و با قطر ١۴ اینچ از ابتدای مسیر با استفاده از لوله فولادی ایکس ۵٢ مطابق با استاندارد ای.پی.آی، احداث یک تلمبه خانه با نصب ٣ الکتروپمپ با ملحقات مربوط هر یک با قدرت تقریبی ١٠٠٠ کیلووات با آرایش 2+١ و توسعه پایانه میاندوآب به منظور امکان دریافت ۵۵ هزار بشکه فرآورده در روز، از مشخصات این طرح است.

عملیات اجرایی این طرح که با حدود 27 میلیون یورو سرمایه گذاری و به روش EPC  انجام می شود، هم اکنون آغاز شده است.

همچنین طرح افزایش ظرفیت انتقال فرآورده مسیر میاندوآب - ارومیه با هدف افزایش ظرفیت انتقال فرآورده های نفتی از میاندوآب به ارومیه از روزانه 35 هزار بشکه به روزانه 65 هزار بشکه اجرا خواهد شد.

برای اجرای این طرح، یک خط لوله جدید به قطر 14 اینچ و به طول 140 کیلومتر، یک تلمبه خانه با سه پمپ با قدرت هریک 900 کیلو وات در میاندوآب، سه مخزن بالانس به ظرفیت کل 50 هزار مترمکعب و دو مخزن «ریلیف» با ظرفیت هر یک 600 متر مکعب در نظر گرفته شده است.

سرمایه گذاری برای اجرای این طرح حدود 27 میلیون یورو برآورد و هم اکنون مشاور طراحی پایه و تفصیلی آن انتخاب شده است.

طرح خطوط لوله آبادان - ماهشهر نیز ار دیگر طرح های مهم انتقال فرآورده های نفتی است که با هدف افزایش ظرفیت انتقال نفت خام و فرآورده از ماهشهر به آبادان احداث خواهد شد.

برای اجرای این طرح، 110 کیلومتر خط لوله جدید 16 اینچ فرآورده، یک تلمبه خانه در بندر ماهشهر و یک پایانه در آبادان، همچنین 93 کیلومتر خط لوله 24 اینچ نفت خام ماهشهر _ آبادان با ظرفیت 200 هزار بشکه در روز و 103 کیلومتر خط لوله جدید 16 اینچ با یک تلمبه خانه در ماهشهر و یک پایانه در آبادان احداث خواهد شد.

سرمایه گذاری لازم برای اجرای این طرح، حدود 85 میلیون یورو برآورد شده است که با روش EPC اجرا خواهد شد و هم اکنون نیز طراحی پایه این طرح پایان یافته است.

همچنین ایجاد تاسیسات پمپاژ و بارگیری تانکرهای جاده پیما نیز با میزان حدود 16 میلیون یورو سرمایه گذاری، از دیگر طرح های انتقال و ذخیره سازی فرآورده های نفتی کشور است.

طرح احداث خط لوله انتقال میعانات گازی عسلویه - بندرعباس نیز با هدف انتقال خوراک مورد نیاز پالایشگاه میعانات گازی بندرعباس از دیگر طرح های مهم است.

برای اجرای این طرح مهم، یک رشته خط لوله 32 اینچ به طول تقریبی 450 کیلومتر، یک تلمبه خانه در عسلویه مشتمل بر 3 پمپ با آرایش 1+2 و یک پایانه در بندر عباس با میزان حدود 1709 میلیون یورو سرمایه گذاری احداث خواهد شد.

همچنین خط لوله انتقال فرآورده های نفتی مسیر بندرعباس - رفسنجان با هداف انتقال فرآورده های نفتی اعم از بنزین سوپر، بنزین موتور، نفت گاز و نفت سفید تولیدی پالایشگاه های بندرعباس، پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس و پالایشگاه نفت فوق سنگین هرمز به داخل کشور به میزان تا 300 هزار بشکه نفت گاز یا 360 هزار بشکه بنزین در روز احداث خواهد شد.

این طرح مهم با 250 میلیون یورو سرمایه گذاری و در مدت 36 ماه اجرا خواهد شد که هم اکنون در مراحل بررسی اولیه احداث طرح و تهیه مدارک مناقصه است.

طرح خطوط لوله آبادان - اراک و اراک - تهران نیز با هدف افزایش ظرفیت انتقال فرآورده های نفتی از آبادان به اهواز به میزان 120 هزار بشکه در روز، از اهواز به تنگه فنی به میزان 110 هزار بشکه در روز، از تنگه فنی به اراک به میزان 110 هزار بشکه در روز و از اراک به ری به میزان 180 هزار بشکه در روز احداث خواهد شد.

این طرح مهم با 247 میلیون یورو سرمایه گذاری و در مدت 103 ماه اجرا خواهد شد که هم اکنون در مراحل بررسی اولیه احداث طرح و تهیه مدارک مناقصه قرار دارد. 

                                                                                          گزارش از: مجتبی عوض زاده

کد خبر 117799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =