مدیریت ریسک منافاتی با مدیریت تغییر ندارد

مهندس رهام قاسمی تاکید کرد: مدیریت ریسک با مدیریت تغییر منافات ندارد و حتی در اعمال مدیریت ریسک می بایست به تغییر و تحول مدیریت دست زد تا قربانی نیاز به تغییرات غافلگیرانه ناشی از تحولات محیط بیرونی نشویم.

به گزارش خبرنگار شانا، مهندس رهام قاسمی صبح امروز سه شنبه (7 خرداد) در اولین سمینار نظام مدیریت ریسک در شرکت ملی نفت ایران در باشگاه شماره 2 صنعت نفت افزود: نظام مدیریت اچ.اس.یی موظف به شناسایی یا کنترل همه عوامل بالقوه آسیب رسان است که نیروی انسانی، سرمایه، اعتبار سازمان و محیط زیست را تهدید می کند.

مدیر اچ.اس.ای شرکت ملی نفت ایران گفت: حرکت در جهت افزایش بهره وری، رشد و بالندگی نیروی انسانی با به کارگیری استانداردهای ملی و بین المللی روزآمد به منظور توسعه پایدار است.

مهندس قاسمی راهبردهای مدیریت ریسک را شامل ارتباط نظام مدیریت اچ.اس.یی با مدیریت ریسک عناصر نظام مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست، تعهد در سطوح مختلف از بالا تا پایین و فرهنگ حاکم بر شرکت خواند.

وی اظهار داشت: انسان در زندگی روزمره با مدیریت ریسک به عنوان فرآیندی پویا روبه روست؛ از این رو شناسایی و کنترل ریسک ها اجتناب ناپذیر است؛ از این رو گسترش منابع و فناوری گرچه رفاه نسبی بشریت را به ارمغان آورده، اما به موازات خود مخاطرات و عدم قطعیت های جدید را نیز پیش روی بشر قرار داده است.

مدیر اچ.اس.یی شرکت ملی نفت ایران گفت: با توجه به اولویت بندی ریسک ها در بخش ارزیابی می باید اقدام های اصلاحی متناسب با امکانات و شرایط و بر اساس استراتژی های کاهش ریسک پیش بینی و به مورد اجرا گذارده شوند.

وی با بیان این که استراتژی های مقابله با ریسک شامل حذف، کاهش، تحمل و انتقال است، افزود: مهم ترین وظیفه در مدیریت ریسک اجرای برنامه های عملیاتی مربوط به اقدام های اصلاحی و کنترل مداوم در این بخش اساسی است.

مهندس قاسمی کنترل ها را به دو گروه کلی مهندسی و مدیریتی تقسیم و یادآوری کرد: با انجام بازرسی می توان به نقاط ضعف کار یا عدم انطباق اجرای عملیات با برنامه عملیات پی برد و در این صورت به منظور رفع آن اقدام اصلاحی مناسب با فرآیند تعریف کرد.

مدیر اچ.اس.یی شرکت ملی نفت ایران گفت: هر چیز به دلیلی رخ می دهد و برای هر علتی معلولی هست و برای هر معلولی، علت یا علت هایی وجود دارد؛ در مدیریت ریسک نیز ما به دنبال شناسایی و مدیریت علت ها قبل از وقوع معلول ها هستیم.

وی اظهار داشت: مدیریت ریسک از منظر فرهنگ اسلامی یعنی تدبیر، تفکر و دوراندیشی قبل از انجام هر فعالیتی و ابزار آن نیز عقل، فطرت و عبرت است، پس باید با تعقل از دیگران عبرت بگیریم نه عبرت دیگران شویم.

مدیر اچ.اس.یی شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: هزینه ها بر حسب خسارت های ناشی از حادثه، دعاوی حقوق کارکنان آسیب دیده و پرداخت غرامت از دست رفتن بخشی از بازاریابی و فروش و حتی از دست رفتن اعتبار سنجیده می شود.

کد خبر 130723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =