به گزارش خبرنگار شانا، مهندس رهام قاسمی صبح امروز سه شنبه (7 خرداد) در اولین سمینار نظام مدیریت ریسک در شرکت ملی نفت ایران در باشگاه شماره 2 صنعت نفت افزود: نظام مدیریت اچ.اس.یی موظف به شناسایی یا کنترل همه عوامل بالقوه آسیب رسان است که نیروی انسانی، سرمایه، اعتبار سازمان و محیط زیست را تهدید می کند.
مدیر اچ.اس.ای شرکت ملی نفت ایران گفت: حرکت در جهت افزایش بهره وری، رشد و بالندگی نیروی انسانی با به کارگیری استانداردهای ملی و بین المللی روزآمد به منظور توسعه پایدار است.
مهندس قاسمی راهبردهای مدیریت ریسک را شامل ارتباط نظام مدیریت اچ.اس.یی با مدیریت ریسک عناصر نظام مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست، تعهد در سطوح مختلف از بالا تا پایین و فرهنگ حاکم بر شرکت خواند.
وی اظهار داشت: انسان در زندگی روزمره با مدیریت ریسک به عنوان فرآیندی پویا روبه روست؛ از این رو شناسایی و کنترل ریسک ها اجتناب ناپذیر است؛ از این رو گسترش منابع و فناوری گرچه رفاه نسبی بشریت را به ارمغان آورده، اما به موازات خود مخاطرات و عدم قطعیت های جدید را نیز پیش روی بشر قرار داده است.
مدیر اچ.اس.یی شرکت ملی نفت ایران گفت: با توجه به اولویت بندی ریسک ها در بخش ارزیابی می باید اقدام های اصلاحی متناسب با امکانات و شرایط و بر اساس استراتژی های کاهش ریسک پیش بینی و به مورد اجرا گذارده شوند.
وی با بیان این که استراتژی های مقابله با ریسک شامل حذف، کاهش، تحمل و انتقال است، افزود: مهم ترین وظیفه در مدیریت ریسک اجرای برنامه های عملیاتی مربوط به اقدام های اصلاحی و کنترل مداوم در این بخش اساسی است.
مهندس قاسمی کنترل ها را به دو گروه کلی مهندسی و مدیریتی تقسیم و یادآوری کرد: با انجام بازرسی می توان به نقاط ضعف کار یا عدم انطباق اجرای عملیات با برنامه عملیات پی برد و در این صورت به منظور رفع آن اقدام اصلاحی مناسب با فرآیند تعریف کرد.
مدیر اچ.اس.یی شرکت ملی نفت ایران گفت: هر چیز به دلیلی رخ می دهد و برای هر علتی معلولی هست و برای هر معلولی، علت یا علت هایی وجود دارد؛ در مدیریت ریسک نیز ما به دنبال شناسایی و مدیریت علت ها قبل از وقوع معلول ها هستیم.
وی اظهار داشت: مدیریت ریسک از منظر فرهنگ اسلامی یعنی تدبیر، تفکر و دوراندیشی قبل از انجام هر فعالیتی و ابزار آن نیز عقل، فطرت و عبرت است، پس باید با تعقل از دیگران عبرت بگیریم نه عبرت دیگران شویم.
مدیر اچ.اس.یی شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: هزینه ها بر حسب خسارت های ناشی از حادثه، دعاوی حقوق کارکنان آسیب دیده و پرداخت غرامت از دست رفتن بخشی از بازاریابی و فروش و حتی از دست رفتن اعتبار سنجیده می شود.
نظر شما