تربیت نیروی انسانی متخصص در بخش بالادستی نفت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی نفت دانشگاه امیرکبیر گفت: با توجه به سرمایه گذاری عظیم وزارت نفت برای تحقق اهداف برنامه چهارم توسعه، دانشگاه امیرکبیر اولویتی ویژه به تربیت نیروی انسانی متخصص در بخش بالادستی نفت داده است.

به گزارش خبرنگار شانا، دکتر امیر ناصر اخوان با اشاره به سرمایه گذاری 250 میلیارد دلاری وزارت نفت برای تحقق برنامه های پنج ساله چهارم و پنجم توسعه اظهار داشت: لازم است در تنظیم سیاست های داخلی، اولویتی ویژه به توسعه سرمایه گذاری نیروی انسانی متخصص در بخش بالادستی نفت داده شود که در این زمینه دانشگاه های کشور می توانند نقش مهمی ایفا کنند.

وی افزود: دانشکده مهندسی نفت در دی 81 با توجه به نیاز صنعت نفت کشور به کارشناسان بخش بالادستی نفت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر تأسیس شد و فعالیت خود را آغاز کرد و هم اکنون این دانشگاه در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در گرایش های مختلف رشته مهندسی نفت دانشجو می پذیرد.

اخوان ادامه داد: برای تامین و تکمیل کادر هیئت علمی دانشکده در توافقی که این دانشکده با وزارت نفت انجام داد، مقرر شد در بخش بالادستی نفت 10 نفر در مقطع دکترا به خارج از کشور اعزام و هزینه های مربوطه توسط وزارت نفت پرداخت شود که هم اکنون 8 نفر از این تعداد در رشته های مخازن هیدروکربوری، مهندسی حفاری و اکتشاف نفت در دانشگاه های خارج کشور تحصیل می کنند و دو نفر دیگر نیز در نوبت اعزام هستند.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی نفت دانشگاه امیرکبیر در باره قراردادهای آموزشی مشترک میان دانشگاه صنعتی امیرکبیر و صنعت نفت گفت: از سال 79 بر اساس قرارداد شرکت ملی نفت ایران با دانشگاه صنعتی امیرکبیر مقرر شد دانشگاه هر ساله نسبت به پذیرش دانشجوی فوق لیسانس در گرایش های حفاری نفت، اکتشاف نفت و مخازن هیدروکربوری نفت اقدام و شرکت نفت مبالغی با عنوان طرح همیاری به دانشگاه کمک کند که بر اساس این قرارداد، شرکت ملی نفت ایران موظف شد به صورت میانگین 70000000 ریال به هر دانشجو اختصاص دهد.

اخوان تصریح کرد: از سال 85 تا کنون پنج پروژه پژوهشی با شرکت ملی نفت ایران منعقد شده است و هم اکنون 7 پروژه دیگر به وسیله اعضای هیئت علمی دانشکده با پژوهشکده نفت، گاز و پتروشیمی دانشگاه در حال انجام است.

وی همچنین در باره تفاهمنامه های مشترکی که میان دانشگاه امیرکبیر با شرکت ها و دانشگاه های نفتی دنیا منعقد شده است، یادآورشد: این دانشکده به دلیل استفاده از همه امکانات بالقوه در سطح صنایع نفت کشور و حتی دانشگاه های خارج کشور به انعقاد تفاهمنامه هایی با شرکت کالای نفت تهران، شرکت ملی نفت ایران، شرکت توتال، سازمان پژوهشی نفتی (CSIRO) در استرالیا و دانشگاه های نفت چین، ملک فهد عربستان، کرتین استرالیا اقدام کرده است.

او افزود: دانشگاه امیرکبیر در نظر دارد دوره های مشترکی در رشته های تخصصی نفت با دانشگاه های نفتی معتبر خارجی برگزار کند.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی نفت دانشگاه امیرکبیر با اشاره به همکاری شرکت ملی نفت ایران در تکمیل کتاب های کتابخانه دانشکده مهندسی نفت این دانشگاه گفت: شرکت ملی نفت ایران مبلغ 200 هزار دلار برای خرید منابع و کتب تخصصی نفت تخصیص داده که تاکنون 30000 دلار از آن برای خرید کتاب های تخصصی رشته مهندسی نفت هزینه شده است.

اخوان یادآوری کرد: هم اکنون نزدیک به 900 جلد کتاب در کتابخانه این دانشکده موجود است و در بخش «نشریات» کتابخانه نیز، نزدیک به 30 عنوان نشریه وجود دارد که به صورت لاتین و فارسی در دسترس دانشجویان قرار دارد.

کد خبر 130731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =