روزانه سه نفتکش در اسکله های جزیره خارگ پهلو می گیرد

مسئول پهلودهی و جداسازی نفتکش ها در اسکله های جزیره خارگ با اشاره به این که در پایانه نفتی خارگ سالانه بیش از یکهزار کشتی پهلودهی و بارگیری می شوند، گفت: به طور متوسط روزانه سه کشتی در اسکله های جزیره خارگ برای بارگیری نفت خام پهلو می گیرند.

ناخدا عباس چوقونی در گفت و گو با خبرنگار شانا با بیان این که از پایانه نفتی خارگ سالانه بیش از 900 میلیون بشکه نفت خام سنگین و سبک صادر می شود، افزود: پایانه نفتی خارگ در مجموع 12 پهلوگیر دارد، شش پهلوگیر در اسکله تی (T) در شرق و سه پهلوگیر در اسکله آذرپاد (Sea Island) در غرب جزیره خارگ دارد و قابلیت پهلودهی همزمان 9 کشتی را داراست.

وی با اشاره به سرعت بارگیری نفتکش ها در جزیره خارگ به علت شیب طبیعی جزیره تصریح کرد: سیستم اندازه گیری، میترینگ و انتقال نفت در پایانه نفتی خارگ توانایی بارگیری 220 هزار بشکه نفت خام در ساعت را دارد؛ از این رو این پایانه نفتی با بهره مندی از این ویژگی، از بهترین پایانه های نفتی جهان به شمار می آید.

چوقونی با اشاره به این که در اسکله آذرپاد به طور همزمان سه کشتی سوپر تانک (ظرفیت 500 هزار تن به بالا) قابلیت پهلوگیری دارند، اظهار داشت: کشتی هایی که در اسکله آذرپاد پهلو می گیرند، از ظرفیتی بین 250 تا بیش از 300 هزار تن برخوردارند، اما در اسکله تی (T) کشتی ها با ظرفیت بین 80 تا 200 هزار تن می توانند پهلو بگیرند.

وی ادامه داد: هم اکنون شرکت های کشتی سازی در سراسر دنیا، نفتکش ها را با ظرفیتی معادل 300 هزار تن می سازند تا قابلیت پهلوگیری در تمام بنادر دنیا حتی در عمق های کم آب را داشته باشند، چون هم اکنون در بیشتر بندرهای جهان کشتی ها با ظرفیت بیش از 300 هزار تن نمی توانند پهلو بگیرند.

راهنمای ارشد عملیات کشتی رانی در جزیره خارگ گفت: نفتکش ها از کشورهای مختلفی برای بارگیری نفت خام در اسکله های واقع در جزیره خارگ پهلو می گیرند، با این حال بیشتر این نفتکش ها از کشورهای آسیا شرقی و اروپا به خلیج فارس می آیند.

وی در باره نحوه پهلودهی نفتکش ها در اسکله های جزیره خارگ توضیح داد: نفتکش ها حدود 4 تا 5 کیلومتر دورتر از اسکله توقف می کنند و از آنجا مسئولیت راهبری، هدایت و پهلودهی کشتی با راهنمای ارشد عملیات کشتی رانی در جزیره خارگ است و نفتکش پس از بارگیری، از اسکله جدا شده و در همان فاصله 4 کیلومتری به ناخدای اصلی کشتی تحویل داده می شود.

چوقونی اضافه کرد: برنامه ورود و خروج نفتکش هایی که برای بارگیری نفت خام به اسکله های جزیره خارگ می آیند،  به صورت هفتگی مشخص است، مگر این که نفتکشی خارج از برنامه برای بارگیری نفت به اسکله هدایت شود.

وی در باره بقایای کشتی سوخته غول پیکری که در ساحل غربی جزیره خارگ و نزدیک اسکله آذرپاد به گل نشسته است، یادآور شد: سوپر تانکر "پلی اسکاندیا" در سال 1364 در حال بارگیری نفت خام در اسکله آذرپاد مورد اصابت بمب قرار گرفت و بلافاصله پس از آن کارکنان اسکله این نفتکش را که در شعله های مهیب آتش در حال سوختن بود از بازوهای بارگیری اسکله جدا کردند و به فاصله ۵۰۰ متری از ساحل انتقال دادند.

مسئول پهلودهی و جداسازی نفتکش ها در اسکله های جزیره خارگ تأکید کرد: این کشتی یادآور زمانی است که کارکنان پر تلاش صنعت نفت با وجود بمباران های بی وقفه هواپیماهای عراقی، اجازه ندادند برای لحظه ای صادرات نفت ایران متوقف شود، این کشتی در حدود سه ماه به طور شبانه روزی در حال سوختن بود.

هم اکنون ایران به عنوان چهارمین تولید‌کننده بزرگ نفت خام در جهان ظرفیت تولید روزانه چهار میلیون و 350 هزار بشکه نفت خام را داراست که کمتر از نیمی از آن به مصرف داخلی و مابقی آن برابر نظام سهمیه بندی اوپک به دیگر کشورهای جهان صادر می‌شود، همچنین جمهوری اسلامی به عنوان یکی از صادرکنندگان اصلی انرژی در منطقه با 2 هزار و 400 کیلومتر خط ساحلی در خلیج فارس قدرت مهم این محدوده به شمار می رود.

کد خبر 135738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =