مذاکره برای جذب سرمایه شرکت‌های خارجی در توسعه میدان نفتی آذر و چنگوله

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن)‌ از مذاکره با چند شرکت آسیایی به منظور جذب سرمایه برای توسعه میدان‌های نفتی آذر و چنگوله در بلوک اناران خبر داد.

مهندس ناجی سعدونی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای توسعه میدان نفتی آذر را یک میلیارد و 500 میلیون دلار اعلام و تصریح کرد: با رایزنی‌های انجام شده، زمینه جذب سرمایه از شرکت های خارجی بسیار مساعد و مذاکرات با این شرکت ها به سرعت در حال انجام است.

"چنگوله" دیگر میدان نفتی بلوک اناران در استان ایلام است که به گفته سعدونی، مدیرعامل شرکت متن، توسعه آن به حدود 1.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

به گفته سعدونی، رایزنی برای تأمین مالی این دو میدان با شرکت‌های خارجی و شرکت ملی نفت ایران ادامه دارد و در همین حال عملیات توسعه آن هم از محل منابع داخلی شرکت متن آغاز شده است.

میدان مستقل چنگوله در 20 کیلومتری شهر مهران و در امتداد جنوب شرقی میدان آذر واقع شده است.

سیف‌الله جشن‌ساز، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار شانا گفته بود: شرکت نفت اویک، و سه شرکت آسیایی به صورت همزمان برای تأمین فاینانس طرح توسعه میدان نفتی آذر اعلام آمادگی کرده اند.

وی افزود: شرکت نفتی استات اویل هیدرو که کار اکتشاف و سرمایه گذاری دراین میدان به او واگذار شده بود، به علت تشدید تحریم های همه جانبه کشور، از ادامه قرارداد خود انصراف داد و بنابراین خود، کار توسعه میدان را برای دستیابی به روزانه 60 هزار بشکه در روز در دست گرفتیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به توانمندی شرکت اویک در توسعه این میدان اشاره کرده و افزوده بود: شرکت نفتی اویک یک شرکت قدرتمند است و وقتی توانمندی ساخت یک پالایشگاه بهره برداری به ظرفیت فاز 9 و 10 پارس جنوبی را در خود دارد، حتما توان اجرای سایت تولید نفت خام به ظرفیت روزانه 60 هزار بشکه را نیز خواهد داشت.

جشن ساز با بیان این که شرکت اویک قرار است بخشی از منابع مالی خود را از طریق تشکیل کنسرسیوم های خارجی تأمین کند، گفته بود: اگر این شرکت بتواند منابع مالی مورد نیاز طرح را تأمین کند، به لحاظ فنی و تخصصی توانایی انجام این پروژه را دارد، ضمن آن که میدان نفتی آذر و چنگوله، یکی از پیچیده ترین میدان های نفتی بر اساس ساختارهای زمین شناسی است و کار حفاری هر حلقه چاه آن یک سال به طول می انجامد.

روند رو به رشد آذر و چنگوله

ناجی سعدونی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در ادامه پیشرفت عملیات توسعه میدان‌های آذر و چنگوله را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: مطالعات مهندسی دو میدان تکمیل و بر اساس آن چند کیلومتر جاده‌سازی انجام شده است؛ محل احداث چاه‌های تولیدی و توصیفی آماده‌سازی شده و مناقصه های حفاری هم در حال انجام است که نتیجه آنها به زودی مشخص خواهد شد.

سعدونی افزود:‌ در میدان آذر، سلر سازی (محل چاه) و جاده سازی به پیمانکار واگذار شده و به زودی مصوبه های لازم از محیط زیست دریافت می شود. شرکت متن همچنین مشاورانی برای مطالعه زیرزمینی و تهیه فید به کار گرفته است.

وی میدان مشترک آذر و چنگوله را از نظر استراتژیک مهم توصیف کرد و افزود: با وجود برنامه توسعه قراردادهای بیع متقابل با شرکت های خارجی، طرح تولید زود هنگام از این میدان ها از منابع داخلی دنبال می شود.

بلوک نفتی اناران شامل دو میدان چنگوله و آذر است که مذاکرات توسعه میدان نفتی چنگوله نیز در قالب قرارداد توسعه میدان نفتی آذر انجام و در کنار این مذاکرات، برنامه توسعه این میدان توسط پیمانکاران داخلی تنظیم شده است.

ذخایر بلوک اناران به دلیل انجام اکتشاف در مخزن چنگوله و بر اساس اطلاعات اولیه از این مخزن، سه میلیارد و 600 میلیون بشکه تخمین زده شده است.

شرکت نورسک هیدرو نروژ به عنوان پیمانکار اولیه اجرای عملیات اکتشافی بلوک اناران، پیش از حفاری در میدان چنگوله، تولید روزانه 68 هزار بشکه از میدان آذر را پیشنهاد داده بود، ضمن آن که برای افزایش تولید روزانه از مجموع این بلوک به 130 هزار بشکه نیز برنامه‌ریزی شده است.

شرکت نورسک هیدرو سال گذشته و پس از ادغام با شرکت استات اویل به شرکت "استات اویل هیدرو" تغییر نام داد.

توسعه میدان بندکرخه

میدان بند کرخه هم که در 20 کیلومتری شمال غرب اهواز و در بلوک اکتشافی مهر قرار گرفته، دیگر میدان نفتی مهم استان خوزستان است.
مدیرعامل شرکت متن، در مورد طرح توسعه این میدان به شانا گفت: امسال با توجه به بودجه محدود شرکت، از منابع داخلی اعتبار محدودی برای توسعه میدان بندکرخه اختصاص داده شده و مناقصه‌ حفاری این میدان نیز در حال انجام است.
نفت در جای میدان بند کرخه دو میلیارد بشکه پیش بینی شده است که به مدت 20 سال روزانه 40 هزار بشکه نفت از این میدان برداشت می شود.
طرح توسعه بند کرخه شامل شناخت و توصیف میدان، انجام مطالعه مخزن و تهیه طرح جامع توسعه میدان با استفاده از اطلاعات حاصل از لرزه نگاری سه بعدی و حفاری دو حلقه چاه جدید، همچنین تعمیر یک حلقه چاه موجود از محل تأمین منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران و تولید زودهنگام (پیش بینی تولید 7500 بشکه در روز) شده است.

کد خبر 144827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =